גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעבר לאררט: מסע ג'יפים בארמניה

הארמנים מתגאים בכך שכבר בראשית הבריאה ניסה אותם אלוהים כשנתן להם את הארץ הקשה מכל, וכי חרף זאת הם למדו להוציא לחם מהסלע ■ מסע ג'יפים ראשון מסוגו בארמניה, ארץ הקניונים

ממש כפי שנקבע מראש, חיכו לי הנהג והג'יפ מצדו האחר של מעבר הגבול סדחלו (Sadakhlo), שבו חציתי מגאורגיה לארמניה. הנסיעה הזו הייתה שונה מכל יתר נסיעותיי לארמניה; הפעם לא נסעתי בגפי וגם לא הדרכתי קבוצה. הגעתי על מנת לתכנן מסלולי טיול לג'יפים עבור סוכנות הנסיעות המקומית Armenia Travel (www.armeniatravel.am), הקרובה במיוחד ללבי. את החברה מנהלת נינה דדיאן (Nina Dadayan), אישה שאני מכיר זה שנים ולמדתי להעריך עד מאוד. במקצועה, נינה היא דוקטור לפיזיקה. לאחר הכרזת עצמאות ארמניה וקץ המלחמה עם אזרבייג'ן, נינה התרשמה שמה שארצה זקוקה לו יותר מכול זה תיירות נכנסת. היא החליטה להקים חברת נסיעות. החברה חקקה על דגלה סיוע לאזורים נחשלים וביסוס יוזמות תיירותיות מקומיות של הלנה והסעדה (מה שמכונה כיום ecotourism). בעצה אחת עם נינה החלטתי לתרום מניסיוני ולסייע בתכנון מסלולים שלא היו קיימים עד כה. חלקם יושקו לראשונה באביב הקרוב.

תקווה לאיחוד מחודש

מסדחלו המשכתי בנסיעה במעלה נהר הדבד (Debed) השוצף. לפי אגדת עם מקומית, הנהר נעשה גועש רק לאחר שבחורה שלא זכתה להתאחד עם אהובה התאבדה בקפיצה אל מימיו. סיפורי עם ארמניים רבים מותירים את האהבה בלתי ממומשת ואת הערגה והכאב נצחיים. ככה זה באגדות, וככה זה באתוס המכונן של העם כולו, המתרפק על צליבת המשיח, על זניחת האל את עמו, ותקווה לאיחוד מחודש ולגאולה. בתוך זמן קצר התמסר הג'יפ לנפתולי הדרך בתחתיתו של קניון הולך ומעמיק. כותלי הגיא היו מכוסים יער עבות, אפוף צבעי שלכת. באביב נצבע היער בגוני ירוק מרעננים של לבלוב ושל פריחה.

השמש כבר נטתה לשקוע, ואנו העפלנו אל הכפר הגפט (Haghpat), שבו מנזר ימיביניימי מרהיב, הנושא אותו שם. את הלילה עשינו בבית הארחה קטן, שאך נפתח. בנוסף אליי ולנהג באו והתאספו במקום כל גדולי השחקנים בקולנוע הארמני. בקול רועד מיהר הנהג לספר לי מי הניצבים בפתח, אך הם מצדם מיהרו לגשת אליי וללחוץ את ידי.

כל הגוורדיה התאספה ובאה לרגל פסטיבל ממולאים שחל למחרת. במהלך הלילה זרמה הוודקה כיין, ועימם פרצי הצחוק. על אף שכולם הזמינו את ארוחת הבוקר שלהם לשעה שבע, הייתי היחיד שהתיישב ליד השולחן הרחב שהיה ערוך כל טוב. כשעזבתי את בית ההארחה, לא נשמע מחדריהם של הסלבריטאים אף רחש, למעט נחירות רמות. אני ויתרתי על פסטיבל הממולאים ויצאתי להרים.

בוקר צלול וצונן אפף את הנוף. נסענו חזרה אל תחתית הקניון והעפלנו בדרך התלולה שהתפתלה במעלה גדתו הנגדית. נהר הדבד, שהלך והתרחק מתחתיי, נשקף כמו ממעוף הציפור. ברום המצוק נפתח לפתע הנוף לרמה רחבה שבה הכפר אודזון (Odzun).

עתה ניתן היה להבין היטב כיצד נוצר הנוף המיוחד: לפני אלפי שנים נסתם ערוצו העמוק של הנחל על-ידי שפך בזלת אדיר, שגובהו מאות מטרים. לימים התחתר הנחל בבזלת וכך נוצר קניון בתוך קניון, כשבתווך הרמה הבזלתית החצויה לשניים על-ידי הערוץ העמוק. רוב רובה של ארמניה היא בזלתית.

הארמנים מתגאים בכך שכבר בראשית הבריאה ניסה אותם אלוהים כשנתן להם את הארץ הקשה מכול, וכי חרף זאת הם למדו להוציא לחם מהסלע. כמו בכל מקום אחר במדינה הדתית הזו, גם בלב אודזון נמצאה כנסייה עתיקה גדולת מידות ורבת הוד קדומים. בחצרה ניצבו שתי אבנים מחודדות, דמויות מחטים בגובה כמה מטרים, שעליהן תבליטים מסתוריים, מהוהים.

אדם מבוגר, מתושבי המקום, מיהר לספר לי על קדושת האתר. הוא תיאר באוזניי עבר מפואר, ביכה על ימי השפע של התקופה הסובייטית, אך לאחר מכן מיהר להתחזק כמי שמשכנע את עצמו, שיבח את העצמאות, והדגיש שאחד מהקתוליקוסים, ראש הכנסייה הארמנית, נולד כאן.

ההר הכי גבוה

ההר הגבוה ביותר בארמניה הוא הר ארגטס (Aragats). להר הגעשי כמה פסגות, שביניהן אגם קרחוני. הגבוהה שבפסגות מתנשאת לגובה 4,095 מטרים. ההעפלה אל האגם ואל הפסגות מתאפשרת ברגל בלבד, אולם את כל מורדותיו המערביים המתונים חוצות דרכי עפר פתלתלות. מבט דרומה זיכה אותנו בתצפיות יפות אל פתחת עמק הארקס (Araks) ואל הר האררט שנמצא כיום מעבר לגבול, בידי טורקיה, ושאליו כל בני הארץ נושאים את עיניהם.

אחד המפעלים המעניינים שיזמה נינה לפני כמה שנים היה טיול ל"ארמניה הגדולה", שכלל אתרים ארמניים בטורקיה. היא התלוותה לקבוצה של תיירים, וימים לפני כן נדדה שנתה בפחד מפני חציית הגבול.

בשיפוליו הדרומיים של ההר, בגובה 3,190 מטרים, נמצא "אגם האבן" (Kari Lich). בדרך אליו ביקרנו בחורבות מצודת אמברד (Amberd). כל ששרד מהמצודה מהמאה ה-11 הוא חלק מביצוריה, מגדל העוז, הכנסייה הגדולה ושרידים מבית המרחץ. אף שפירוש שמה של המצודה הוא "הבלתי נגישה", במאה ה-14 נפלה בידי לגיונותיו של האמיר טימור ומאז נותרה בחורבנה.

בסמוך למצודה הוקם בית קפה קטנטן, שמציע שתייה חמה, מעט ממתקים, לחם טרי וגבינה מקומית. לעתים יש גם דגי טרוטה, שמוחזקים באמבט שלתוכו מוזרמים מי הפשרת שלגים.

במורד ההר פגשנו את היזידים, מיעוט שמוצאו כורדי, החי אך ורק סביב הארגטס ועליו. היזידים מקיימים ברובם אורח חיים של נוודות עונתית. בקיץ הם עולים עם עדריהם אל כרי העשב הגבוהים, ובחורף יורדים לעמקים הנמוכים, שבהם קר פחות.

ביקרנו באחד המאהלים. התקרבנו רק לאחר שקיבלנו אישור ורק לאחר שקשרו את הכלבים. ההתרגשות מבואנו הייתה רבה. מיד הזמינו אותנו פנימה, וחרף סירובנו הנחוש מיהרו לאלתר בשבילנו ארוחה. בתשובה לשאלותיי אמר לי אבי המשפחה: "אנחנו בדיוק כמו הארמנים. גם אנחנו סוגדים לשמש", והסגיר את פולחן הכוכבים הייחודי שהם מקיימים עד היום.

אגמים געשיים כעיני תכלת

ביום המחרת חצינו את הרמה הגעשית הגבוהה שבין ירוואן, עיר הבירה, לאגם סוואן (Sevan). לא פסחנו על נסיעה בתחתית קניון אזאת (Azat) הצר, שבו תצורות משושי בזלת עצומות, המתנשאות באנכיות מאיימת לגובה של עשרות מטרים. הקפנו את גרהארד (Geghard), "מנזר החנית" החצוב בסלע. כשהעפלנו אל מעל קו העצים נפרסה הרמה הגעשית. עתה היא הייתה יבשה לחלוטין, אך מדי אביב היא הופכת למרבד מסחרר של פרחים, שמעליו מתנשאים לועות געשיים עוטי שלג. גם כאן מסתתרים כמה אגמים געשיים, כעיני תכלת פקוחות נשואות אלי מרום. מעברה האחר של הרמה הלך והתגלה אגם סוואן, גוף המים הגדול במדינה.

במעבר ההרים סלים ביקרנו בחאן שיירות ימיביניימי. זהו אחד ממבני החאן המרשימים ביותר שראיתי, אם לא המיוחד שבהם. בשל מיקומו בסמוך למעבר הרים קר הוא נבנה ללא חצר. המבנה כולו מקורה בגג משופע, שנועד למנוע הצטברות שלגים. כדי למנוע כניסת רוחות, הכניסה אליו נבנתה בצורה זוויתית. את החאן הקימה משפחת אורבליאן (Orbelian), משפחת אצולה ימיביניימית שכרתה ברית עם המונגולים בתקופה שהאזור כולו נכבש על-ידם. בעוד ארמניה כולה הפכה ל"אדמה חרוכה", המחוז שבבעלות האורבליאנים שגשג.

במורד הדרך ביקרנו בכפר ירגיס (Yeregis), שבמקומו היה בעבר המרכז השלטוני של אורבליאן. לפני שנים אחדות התגלה בשולי הכפר בית קברות יהודי, הממצא היהודי היחיד בארמניה. משפחת אורבליאן נתנה חסות לסוחרים ולאומנים שביקשו מקום שליו ומשגשג לחיות בו. ככל הנראה, בנסיבות אלה התיישבה כאן גם קהילה יהודית, ששרידיה נעלמו בנשיות הזמן. מוזר לראות בלב ארמניה מצבה שעליה חקוק באותיות עבריות "הבל החן ושקר היופי".

מירגיס המשכנו בדרך לעבר הכפר חרמון, שטובל במטעים ציוריים. מחרמון מטפסת הדרך אל רמה געשית נוספת, מקיפה עוד חרוט געשי ציורי וגולשת אל עבר ג'רמוק (Jermok), שבה מעיינות מינרליים. העיירה נודעה כאתר מרפא ונופש בתקופה הסובייטית. עד היום נותר בה בית מרפא מאז, שבו שרד לוח זמנים המגדיר מה היו הנופשים צריכים לעשות בכל שעה.

מג'רמוק המשכנו דרומה, אל העיר כפאן (Kapan), השוכנת בעמק, ליד הגבול האיראני. הדרך אל כפאן עברה ביערות עבותים. תוך כדי חציית הרכסים האדירים חשבתי על קסנופון, שאי-שם במאה החמישית לפני הספירה חצה את האזור מאיראן ועד טרבזון שלחופי הים השחור. בכפאן שוטטתי רגלית. חלפנו לצד כמה נהגי משאיות איראניות שעצרו לנוח, ובירכתי אותם לשלום. "וועלכום אסלאם. מאיפה אתה", שאלו. "ישראל", עניתי. "ישראל או פלסטין?" שאלו. "ישראל", בחרתי להיות ישיר.

הם מיהרו להציע לי לשבת איתם וללגום תה ורדים ששפתו על קומקום. "תגיד שם, במדינה שלך, שהעם האיראני אוהב את ישראל. איראן לא אויבת שלכם, רק הממשלה שלנו קוקו", ביקשו ממני תוך שהם מבריגים את כף ידם המכווצת אל מול רקתם.

מדרום ארמניה שבנו לאגם סוואן והקפנו אותו ממזרח. בסמוך לכפר אייגוט (Aygut) נתקלנו בבית קברות גדול ומוזנח, שכל מצבותיו כתובות בכתב ערבי. "של מי הן?" שאלתי, הגם שניחשתי. "של הטורקים", ענה לי הנהג והתכוון לאזרבייג'נים, כי הארמנים מכנים את אויביהם באותו שם. שוחחנו עם רועה מקומי שחשף בפנינו חיוך שכולו שיני זהב. למדנו ממנו שבאזור היו שישה כפרים אזרבייג'ניים. כל תושביהם ברחו, כשם שכל הארמנים באזרבייג'ן ברחו לארמניה. הילכתי בין המצבות, ונתקלתי במצבה שעל-פי דוגמת המסרק והמספריים החקוקים עליה ניחשתי כי היא שייכת לספר הכפר. "רק המתים נשארו במקום", הרהרתי בעימותים לא לי, שמחמת נסיעותיי הרבות נעשו קרובים ללבי.

מידע מעשי

ניתן לטוס ישירות מישראל לארמניה עם חברת ארמווייה (armavia) הארמנית בקו תל אביב-ירוואן (yerevan). תדירות הטיסות כפעמיים בשבוע, תלוי בעונה. ניתן להזמין דרך האתר: www.armavia.am/index/index/lang/en

המחיר הממוצע לטיסה הוא כ-500 דולרים לנוסע - הלוך וחזור. יש גם שפע של טיסות לא ישירות דרך וינה, מוסקבה, ורשה, קייב וערים אירופיות שונות. גם מחיריהן בסביבות 500-470 דולרים.

יש גם כמה חברות תיירות שמוציאות טיולים לארמניה, גם אם לא למסלול המתואר בכתבה, שהוא ייחודי למדי. חלק מהטיולים מבוצעים בשילוב עם גאורגיה השכנה.

בריזה: www.breeza.co.il; החברה הגיאוגרפית: www.geotours.co.il;

סביב העולם: http://sviv-olam.co.il

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי