"המשקיעים ברחבי העולם הורידו את ציפיותיהם באשר לצמיחה העולמית בתקופה האחרונים", אמר רוברט פרקר, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס, בפתיחת פורום CFO אשר התקיים באילת. פרקר סקר בדבריו את הסיבות למתיחות האחרונה בשווקים, וכיצד זו עשויה להתפתח בטווח הארוך.

פרקר הסביר כי סימני החולשה בכלכלה הגלובלית החלו להיראות כבר בחודשים פברואר-מארס, והם מצביעים על "חולשה מהותית בשוק", אולם לדידו "אינם מראים כי אנחנו בדרך למיתון נוסף".

באשר למשבר החוב באירופה, ציין פרקר כי אינו מודאג כל כך ממשבר החוב ביוון, כמו שהוא מודאג מהמצב באיטליה: "ראינו באחרונה לחץ רב על שוק האג"ח הממשלתיות באיטליה, אשר נובע מהטלטלות הפוליטיות באיטליה והתנהלותו הקלוקלת של שר האוצר האיטליה". עוד הסביר פרקר כי יחס החוב-תוצר באיטליה "מצדיק את הלחץ שקיים בשווקים באשר לחוב שלה".

"הדאגה המרכזית הינה אם לקרן הסיוע האירופאית יש מצב כסף כדי לחלץ בנוסף ליוון, פורטוגל ואירלנד גם את איטליה וספרד", הסביר פרקר, שטוען כי איטליה, באם תזדקק לתוכנית חילוץ, תצטרך סיוע חיצוני בהיקף של לפחות 400 מיליארד אירו. "במידה ואיטליה תזדקק לתוכנית חילוץ, אנו טוענים כי פשוט לא יהיה מספיק כסף בקרן הסיוע כדי לסייע לה".

"ההתאוששות ממשבר 2008 עדיין נמשכת"

באשר לסקטור הפיננסים באירופה, התייחס פרקר למשבר הנזילות ממנו סובלים הבנקים ברחבי היבשת. "רבים מהבנקים באירופה מחקו יותר מ-50% מחשיפתם ליוון. מנגד, החשיפה לאיטליה היא גבוהה הרבה יותר ולכן לא מפתיע שאנו רואים את הלחץ בשוק האג"ח האירופי ובמערכת הבנקאית ביבשת, באשר לחובותיה של האחרונה".

באשר לארה"ב, פרקר מציין כי הורדת תחזיות הצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם הובילה למימושים רבים בשוק המניות ולהתבצרות בשוק האג"ח. "הנתונים מראים כי משבר 2008 הוא חריף יותר מכפי שחשבנו, וההתאוששות ממנו קשה וארוכה יותר מכפי שיכולנו לצפות", הסביר פרקר.

"למרות שאנחנו כבר יותר משנתיים אחרי המשבר, אין סימנים בשוק הדיור האמריקני להתאוששות. התשואות על האג"ח הממשלתיות נמוכות יותר, והזהב מוסיף לעלות לשיאים חדשים", מבהיר פרקר, שטוען כי ההתאוששות מהמשבר עדיין נמשכת.