כלל ביטוח מוכרת החזקותיה בברודגייט ב-64 מיליון שקל

המהלך צפוי להניב לחברה רווח של מיליוני שקלים ■ השלמת העסקה צפויה להיות במהלך הרבעון הרביעי ב-201

קבוצת כלל ביטוח , בניהול שי טלמון, חתמה על הסכם למכירת אחזקותיה בסינדיקט הביטוח האנגלי ברודגייט (Broadgate) בתמורה ל-11 מיליון ליש"ט - כ-64 מיליון שקל, שצפוי להניב לחברה רווח של מיליוני שקלים. כחודש וחצי לאחר שנודע כי כלל מקיימת מגעים למכירת פעילותה בשוק הביטוח לויד'ס היא הודיעה כי התקשרה בהסכם עם חברת הביטוח הברמודית Torus.

השלמת העסקה צפויה להיות במהלך הרבעון הרביעי ב-2011. עם זאת, השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים שונים, לרבות אישור לויד'ס ואישורי בנקים, "אשר אין כל ודאות שיתקבלו", לדברי כלל.

בינתיים, זרוע הביטוח של קבוצת אי.די.בי ממשיכה במגעים מול חברת הביטוח האמריקנית Employers על מניותיה (100%) בחברת הביטוח האמריקנית גארד (Guard) בתמורה לכ-312 מיליון דולר. הצדדים חתמו על מסמך כוונות בלתי מחייב, שהיה ויבשיל לעסקה יניב לכלל רווח (לפני מס) בסכום של בין 231 ל-261 מיליון שקל.

כלל מדווחת כי במסגרת ההסכם נקבע שכלל "תישא, גם לאחר השלמת העסקה, בתוצאות שנות החיתום שעד שנת 2011 (לרבות אירועי ביטוח שיארעו בשנת 2012 המכוסים בפוליסות שנמכרו בשנת 2011). לשם כך נקבע, כי במידת הצורך הצדדים ישפו זה את זה (ו/או את ברודגייט) בגין שיפור ו/או הרעה בתוצאות השנים הפתוחות ביחס לתוצאות הכלולות בדוחות הכספיים למועד השלמת העסקה". בהקשר זה נציין כי בכלל צופים לרשום הפסד של מיליוני ליש"ט בתוצאות ברודגייט ברבעון השלישי השנה - שהחברה תיאלץ לשאת בהם בכל מקרה (גם אם העסקה עם טורוס תושלם).

עוד קודם להפסדי הרבעון השלישי של ברודגייט בכלל מציינים שלפי נתוני הרבעון השני השנה צפויה החברה לרשום רווח כולל לפני מס בסכום שנאמד בכ-9.6 מיליון ליש"ט (כ-56 מיליון שקל) ורווח לפני מס שירשם בדוח רווח והפסד, אשר מביא בחשבון מימוש של קרן ההון בגין הפרשי תרגום, בסכום שנאמד בכ-5.4 מיליון ליש"ט (כ-32 מיליון שקל). בכלל מדגישים ש"התוצאות הנ"ל עשויות להשתנות כתוצאה משינויים בשער החליפין ובתוצאות ברודגייט עד למועד השלמת העסקה", אגב ההפסד האמור ברבעון השלישי.

לפי ההערכות, כלל ביטוח מעוניינת למכור את ברודגייט משתי סיבות: האחת, צמצום החשיפה לאסונות טבע - חשיפה שהובילה את ברודגייט להפסדים גדולים בתקופה האחרונה, בשל אסונות ביפן, באוסטרליה ובניו זילנד; והשנייה, המגעים המתמשכים (מאוד) שמנהלת אי.די.בי עם קרן ההשקעות האירופית פרמירה למכירת השליטה בכלל ביטוח, כאשר ככל הנראה פרמירה אינה מעוניינת בפעילות הבינלאומית של כלל ביטוח, אם וכאשר תושלם רכישתה.

כלל ביטוח רכשה את ברודגייט, הפועל בשוק הביטוח לויד'ס, במהלך 2001בתמורה ללירה שטרלינג אחת בלבד, כשהתשלום האמיתי היה במתן ערבויות והון לאורך השנים. מאז הרכישה ועד סוף 2009 רשמה כלל ביטוח רווח לפני מס מצטבר בהיקף של כ-210 מיליון שקל מפעילותה של ברודגייט, אך מאז החלה 2010 קוזז כמעט כל הרווח הצבור עם הפסד עצום של כ-192 מיליון שקל, שנגרם כתוצאה מאסונות הטבע. כאמור - ברודגייט צפויה לדווח על עוד הפסדים גם ברבעון השלישי השנה.