גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחילים לחפור את הרכבת הקלה בת"א: תיפתח ב-2017?

בגיל 35 מצאה עצמה גלית אסף שנהר, ממלאת מקום מנכ"ל נת"ע, מנהלת את פרויקט התשתיות המורכב ביותר שנעשה בישראל - הקמת הרכבת הקלה בגוש דן

15 שנה חלפו מאז התייצבו ראש הממשלה בנימין נתניהו (בקדנציה הראשונה) וראש עיריית תל אביב רוני מילוא לטקס הנחת אבן הפינה לרכבת התחתית בתל אביב. היום (ד'), בשעות הבוקר, יעלו דחפורים על הקרקע בשלושה אתרים בגוש דן ויתחילו בעבודות ההקמה שלה. הפעם לא יצוין האירוע ההיסטורי בטקסים, אולי בגלל זיכרון אותו טקס מביך. ליד מחלף אם המושבות בפתח תקווה, במגרש החניה שליד שרתון סיטי טאואר ברמת גן וליד בית רומנו בדרום תל אביב יתחילו הדחפורים לחפור שלושה פירים אנכיים בעומק 25 מטר, ואלה ישמשו להחדרת מכונות הכרייה הענקיות שיחפרו את מנהרות הרכבת מתחת לתל אביב.

במקביל לתחילת עבודות ההקמה של הרכבת יתבצעו חילופי תפקידים בנת"ע, החברה הממשלתית האחראית על ביצוע הפרויקט הענק. גלית אסף שנהר, ששימשה ממלאת מקום המנכ"ל מאז הדחתו של ישי דותן ביוני 2010, תפנה את לשכת המנכ"ל ליצחק זוכמן, עד לאחרונה סמנכ"ל בכיר לתשתית ופיתוח במשרד התחבורה.

אסף שנהר, שהתמודדה מול זוכמן על תפקיד המנכ"ל, תישאר בנת"ע בתפקיד משנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים. "אני לא מוכנה לוותר על האתגר והאקשן", היא אומרת בראיון ל"גלובס".

- מתי יתחילו העבודות למרר את חייהם של תושבי גוש דן?

"לא הייתי אומרת 'למרר', אבל אפשר לומר שהשנים האינטנסיביות מבחינת העבודות יהיו בין 2013 ל-2015 - חפירת המנהרות והקמת התחנות".

- תצליחו לסיים את העבודות עד 2017?

"בחרנו תוכנית עבודה שאפתנית אבל ישימה. נכון שיש קושי באינטגרציה בין כל הקבלנים שיעבדו על הפרויקט, אבל אנחנו מגובים על ידי חברת הניהול הבינלאומית PB, מהמובילות בעולם בתחום ניהול פרויקטים, שתתמקד בנושא הזה".

- את חוששת מטעויות וממחדלים?

"ראינו ולמדנו מהניסיון של פרויקטים דומים בעולם, והתובנה המרכזית היא שיהיו טעויות, אבל כל עוד רצף ההחלטות לא ייקטע יהיה אפשר להתקדם. נעבוד עם ועדת היגוי צמודה ויש לנו רוח גבית מהאוצר וממשרד התחבורה, כך שאני אופטימית".

בירושלים, הרשות המקומית גרמה לא מעט צרות לזכייני הרכבת הקלה. לכם יש חמש רשויות על הראש.

"אנחנו ביחסים מצוינים עם ראשי הרשויות ויש להם נציגות בוועדת ההיגוי. מעבר לכך, כחברה ממשלתית, אני משוכנעת שיהיה לנו הרבה יותר קל לקבל את ההיתרים והאישורים הדרושים".

הקולגות הרימו גבה

אסף שנהר (36) מלווה את פרויקט הרכבת הקלה בת"א מאז 1998, כשהייתה נערת אגף תקציבים. אז הייתה מעורבת באישור תוואי הקו האדום של הרכבת מפתח תקווה לבת ים, דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. ב-2006, אחרי שנתיים בתפקיד יועצת כלכלית של מנכ"ל משרד רה"מ, הצטרפה לנת"ע. ב-31 בדצמבר באותה שנה זכתה קבוצת MTS של אפריקה ישראל, אגד, סימנס וחברה סינית ופורטוגלית במכרז ה-BOT (מכרז לזכיין פרטי) להקמת הקו האדום של הרכבת ולהפעלתה למשך 25 שנה. התפקיד של נת"ע בפרויקט היה משני: לקדם את התכנון, לפנות תשתיות לאורך התוואי ולעסוק בהדרכה והסברה.

לאורך השנים ספגה נת"ע ביקורת רבה על רקע טענות לבזבוז משאבים ולמינויי בכירים על בסיס קשרים פוליטיים. ההיבט הבעייתי ביותר היה הקשר של נת"ע עם חברת מסילות. ב-1998, זמן קצר לאחר הקמתה, מסרה נת"ע את האחריות לניהול הפרויקטים שלה לידי מסילות, חברת ניהול פרויקטים בבעלות אמי מתום הישראלית. מסילות הכינה גם את המכרזים לבחירת הזכיין לביצוע הקו האדום.

ב-2006 מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על ההתקשרות בין נת"ע למסילות לאחר שמצא כי הייתה מוגבלת מראש לשנה אף שבפועל נמשכה כמעט 13 שנים. במשך השנים הגדילה מסילות את היקף עבודתה במידה ניכרת ומספר עובדיה זינק מ-12 ל-70 בקירוב, בתנאי שכר שסוכמו בעל פה עם נת"ע. סך הכול שילמה נת"ע למסילות יותר מ-300 מיליון שקל. העבודה שביצעה מסילות תמורת סכומי עתק אלה נותרה כמעט חסרת ערך לאחר שהוחלט להלאים את הפרויקט.

כשנכנס הח"כ לשעבר מיכאל רצון לתפקיד יו"ר נת"ע, הוא נדהם לגלות שלחברה הממשלתית לא נותרה יכולת מקצועית - כמעט כל אנשי המקצוע ומאגרי הידע היו בשליטת מסילות הפרטית. "מסילות קיבלו 350 מיליון שקל על תיאום תכנון לפרויקט שעוד לא התחיל", אומרת אסף שנהר, "הוציאו את כל היחידה ההנדסית החוצה מנת"ע, במסילות היו 70 אנשי מקצוע ובנת"ע 2. התרעתי כמה פעמים על כך שהידע לא בשליטתנו".

באוגוסט 2010 החליטה המדינה לבטל את הסכם הזיכיון עם MTS לאחר שזו לא הצליחה להשיג מימון בנקאי לפרויקט. בדצמבר האחרון הוחלט להלאים את הפרויקט ולהעבירו לידי נת"ע. ממנכ"לית של חברה בינונית מצאה עצמה לפתע אסף שנהר באחד מתפקידי הניהול החשובים והיוקרתיים בשירות הציבורי. הקולגות בענף התשתיות הרימו גבות. "אין ספק שהיא מאוד מוכשרת, שאפתנית ומקושרת", אמרו עליה אז, "אבל היא באה ללא שום ניסיון בניהול מגה-פרויקטים וללא ידע מקצועי ברכבות. אף חברה פרטית לא הייתה חולמת לתת לה ניהול פרויקט של כמעט 12 מיליארד שקל - זה משהו שיכול לקרות רק בשירות הציבורי".

במבט לאחור מודים היום גם המבקרים כי אסף שנהר הצליחה לא רע בתפקיד. המגה-פרויקט מתקדם בינתיים כמתוכנן. יותר מ-20 מכרזי תכנון בינלאומיים הוצאו ב-2011, ומכרזי הביצוע הגדולים להקמת התחנות ולחפירת המנהרות יפורסמו בתחילת השנה הבאה. חברת ניהול הפרויקטים היוקרתית PB נשכרה כיועץ בכיר לפרויקט, בעיקר לצורך הטיפול באינטגרציה בין הקבלנים השונים. גם נת"ע עברה מתיחת פנים: מספר העובדים גדל כמעט פי שלושה, ל-100, ותקציב התפעול גדל ל-30 מיליון שקל.

כישלון הזכיין

אסף שנהר הצליחה לנהל את האופרציה הזאת בשקט ובלי להיכנס לעימותים. יו"ר נת"ע סייע לה לא מעט בכך: הוא זה ששכנע את דותן לעזוב, ניתק את הקשר עם מסילות והצליח בעזרת שר התחבורה, ישראל כ"ץ, לקדם בממשלה את ההחלטה להעביר את הפרויקט לאחריות נת"ע, למרות התנגדותם של מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא אייל גבאי והחשב הכללי באוצר.

- מה חשבת על ההחלטה לבטל את הסכם הזיכיון של MTS?

"שזה היה צריך לקרות הרבה קודם. האוצר לא השכיל לחתוך בזמן את ההסכם, כשראה שהסגירה הפיננסית לא מתקדמת. שנתיים ומשהו בוזבזו לשווא".

- מדוע נכשל הניסיון לבצע את הפרויקט באמצעות זכיין?

"ההתארגנות של הזכיין הייתה בעייתית. חלוקת הסיכונים לא הייתה מתומחרת נכון. הבעיה הייתה שכל אחד מהשותפים בקבוצה נדרש לקחת אחריות על סיכונים שלא בתחום ההתמחות שלו. לחברה מפורטוגל שמתמחה בכריית מנהרות קשה לנהל סיכונים בתחום הפעלת רכבות. קשה מאוד לדרוש מגופים להיות אחראיים על סיכונים בתחומים שבהם הם אינם מומחים".

- יכול להיות שפרויקטים מורכבים כל כך פשוט לא מתאימים לזכיין פרטי?

"עדיין מוקדם לומר שהביצוע הממשלתי-תקציבי עדיף, אבל למיטב ידיעתי אין בעולם פרויקט בסדר גודל כזה שמבוצע על ידי זכיין פרטי במתכונת BOT. גם לגבי הקווים הבאים, נכון להשאיר את הביצוע בידי המדינה, כי יש לה הרבה יותר שליטה. נכון שב-BOT היזם לוקח מהמדינה הרבה מאוד סיכונים, אבל גם בפרויקט תקציבי יש הרבה סיכונים כי בסוף מי שחופר אלה הקבלנים הפרטיים. רק שהסיכונים מוגבלים. כשהמדינה מוותרת על השליטה בפרויקט, הזכיין נכנס ומנסה כל הזמן להוציא מהמדינה שיפורים".

- האם תעבור ברחוב אבן גבירול סוף סוף רכבת תחתית?

לאחר שנים של מחלוקות, חידשו המדינה ועיריית תל אביב את המשא ומתן על תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה. הקו הירוק אמור להיות הקו הבא של הרכבת הקלה בגוש דן. אורכו יהיה 24 קילומטרים, והוא יעבור ממערב ראשון לציון עד רחוב הירקון בתל אביב, עם אפשרות הארכה להרצליה בעתיד. אישור תוכניות הקו מתעכב זה שנים, בין היתר בגלל הוויכוח על רחוב אבן גבירול: ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, דורש כי הקטע, 2.5 קילומטרים אורכו, יהיה תת-קרקעי. המדינה מוכנה לממן רק רכבת עלית ודורשת שעיריית תל באביב תממן את העלות הנוספת במלואה. עמדת המדינה הרשמית היא שהחלק התת-קרקעי בקו יוארך רק עד לתחנה של קרליבך ליד צומת מעריב. פער העלויות בין שתי החלופות נאמד במיליארד עד 1.5 מיליארד שקל.

בנת"ע עוסקים כיום בתכנון מפורט של שתי החלופות כדי להגיע לאומדן מדויק יותר של הבדלי העלויות, לקראת ההחלטה. עלות הבדיקה היא כ-7 מיליון שקל והיא ממומנת על ידי עיריית תל אביב. גורמי תכנון בתל אביב אמרו ל"גלובס" כי אין זה נכון שהעירייה מסרבת להשתתף במימון המינהור של ציר אבן גבירול ולהערכתם הבדיקה תביא לצמצום ניכר של הפער באומדני העלויות של שתי החלופות.

הניסיון האחרון של המדינה להגיע להבנות עם חולדאי נעשה ב-2008, בתקופת כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה. גורמים שהיו מעורבים אז במשא ומתן אמרו ל"גלובס" כי המדינה כבר הסכימה לממן את הארכת הקטע התת-קרקעי עד לבניין העירייה, אך חולדאי סירב להתפשר. לדברי אותם גורמים, אין סיבה שעיריית תל אביב לא תשתתף במימון חפירת הקטע. "העירייה תרוויח הרבה מאוד כסף מהפיכת הרכבת לתחתית, כי היא תוכל להוסיף עוד אלפי יחידות דיור לגוש הגדול. מספר היחידות כיום מוגבל בשל אילוצי מערכת התחבורה מהגוש לתל אביב אך הפיכת הרכבת מקלה לתחתית תאפשר הגדלה משמעותית של נפח התנועה. לעירייה יציבה פיננסית כמו תל אביב אין בעיה לגייס את המימון באמצעות גיוס אג"ח או אחר", אומרים אותם גורמים.

הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?