יום לאחר פרסום מסקנות ועדת טרכטנברג מפרסם צוות המומחים של הנהגת המחאה, בראשות פרופ' יוסי יונה ופרופ' אביה ספיבק, את המסקנות שלהם. מסיבת העיתונאים במהלכה חשפו אנשי המחאה וצוות המומחים את המסקנות התקיימה הבוקר (ג') במקום סמלי - שדרות רוטשילד.

להמלצות ועדת טרכטנברג, פרשנויות וקבצי PDF: להורדה - לחצו כאן

"עלבון צורב"

צוות המומחים הגיש מסקנותיו לאנשי המחאה, לציבור הרחב וכמובן גם לממשלת ישראל. מובילי המחאה, הארגונים החברתיים לצדק חברתי והסטודנטים הביעו אמש אכזבה קשה מההמלצות שהגיש צוות טרכטנברג לראש הממשלה.

דפני ליף, ממנהיגי המחאה, פתחה ואמרה כי "היום אנחנו מגישים את החזון שלנו - שינוי כולל ומקיף במדיניות שהביאה אותנו למשבר. מדיניות שהוציאה מיליון איש מהבתים בקיץ. תפיסה חברתית אחרת שדואגת לכל חלקי האוכלוסייה, דיור ראוי הוא לא מותרות, והעסקה הוגנת היא זכות יסוד".

ליף הוסיפה כי "התשובה של טרכטנברג היא עלבון צורב. 50 יום עברו וקיבלנו הנחה בצהרון מ-2017? לא רוצה להסתלבט על הוועדה, אבל זה מתבקש, כי זה מה שהם עשו לנו. התשובות היו רפות וריקות מתוכן". ליף ציינה כי היא קראה את המסמך שהגיש צוות טרכטנברג. "לא היה שם דבר שפנה לאוכלוסייה חלשה, לאימהות, למחוסרי הדיור ועוד. השכבות המוחלשות לא מופיעה בהמלצות".

ברמז להתבטאויות קודמות, אמרה ליף כי "הוועדה קיבלה מנדט עלוב, ואותו היא מילאה. ביקשנו טיפול שורש וקיבלנו שיננית. אנחנו לא מוכנים לחזור אחורה. המחאה נמשכת והמאבק שלנו הוא על המחר ונמשיך להיאבק. העם דורש צדק חברתי ולא יפסיק לדרוש זאת".

"המסקנות: כישלון מוסרי מהדהד"

ליף הציגה שוב את הדרישות של הנהגת המחאה: "אנו דורשים תקציב חברתי ושקוף, שמביא בחשבון קודם את האזרח. מנסים להפחיד שזה יבוא על חשבוננו. זו השיטה - הפרד ומשול". לממשלה אמרה: "אתם חושבים שתצליחו לשטות בנו כמו עד היום. זה לא יקרה יותר".

פרופ' יוסי יונה, מראשי צוות המומחים של אנשי המחאה אמר כי "זהו שלב מכריע של המחאה. אנחנו מציגים מתווה מעשי לתיקון החברה ותחלואיה. בניגוד להמלצות טרכטנברג, שנכתבו על-ידי כלכלנים, אצלנו היה דיאלוג עם הציבור ומומחים מתחומים שונים. ראייה אינטגרטיבית של מציאות כלכלית-חברתית. בלי פתרונות נקודתיים וזמניים".

יונה הוסיף כי "הציבור רוצה חברה מתוקנת ומדינת רווחה, ולחדש את האמנה החברתית בין המדינה לתושביה. המצב בישראל הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית מתמשכת המאיימת על חוסנה הפנימי של החברה".

הוא סיפר כי "עקבנו בתקווה מהולה בחשש אחר ועדת טרכטנברג, אבל ההמלצות אינן נושאות בשורה. גם הן מזהות את המקור לתחלואים במדיניות הממשלה, אך כאשר ניסתה הוועדה להתמודד עם כך, היא רשמה כישלון מוסרי מהדהד".

פרופ' יונה הכריז כי "הגיעה העת לשינוי מן היסוד, ונדרש לזה אומץ ציבורי. השוק אינו יכול לספק פתרון לתחלואי החברה. הפרטה נוספת ותחרות גוברת לא יפתרו את הבעיה". הוא דרש להקפיא את כל תהליכי ההפרטה של נכסי הציבור והשירותים המסופקים על-ידי המדינה.

"פרדוקס גדול"

"אנחנו קוראים לשיקום המגזר הציבורי שהפך מדולדל איברים, לבטל את כלל ההוצאה, ולאמץ מתווה גידול השקעה בתקציבים חברתיים, לבטל התקציב הדו-שנתי ולפתוח את התקציב של 2012, ולבטל את חוק ההסדרים מיד", אמר יונה והסביר ש"רק צעדים אלו יאפשרו דרך חדשה. גם טרכטנברג יודע שרק עם הסרת מגבלות אלו ניתן יהיה לעשות שינוי".

אחרי פרופ' יונה דיבר פרופ' אביה ספיבק, שותפו לצוות המומחים. "טרכטנברג דיבר לחוד ועשה לחוד. הוא אמר שיש ניכור בין השלטון לאזרחים. ומה הוא עושה? המשך המדיניות הקיימת של צמצום התקציב. יש הבנה לכאורה שצריך לשנות, אבל חוץ משינוי במסים אין שום דבר".

ספיבק הסביר כי הבעיה נובעת מ"כלל ההוצאה". לדבריו, "התוכנית של טרכטנברג היא פרדוקס גדול. גובים מסים במיליארדים, אבל אי אפשר להשתמש בהם בתקציב. 4 מיליארד שקל הוצאה יביאו שינוי? הוא אומר שבסוף החומש נקבל 7 מיליארד שקל. גם זה לא הרבה".

פרופ' ספיבק הזכיר את העבר העגום של המלצות דומות לאלה של טרכטנברג. "אנחנו זוכרים את התוכנית למגזר הערבי שלא קרה ממנה כלום, את הדוח של ציפי לבני לחיזוק המשטרה שלא יצא ממנו כלום. אם התקציב הוא 270 מיליארד שקל, והוא מוציא 4 מיליארד - הוא ייקח את זה ממקום אחר, ואנחנו לא יודעים מאיפה. אולי תשתיות? או מיטות?".

"יש לנתניהו עד אחרי החגים"

על הדוח עצמו אמר ספיבק כי "המלל יוצא מן הכלל, אבל ההמלצות עצמן - שום דבר. מסתכלים ונדהמים".

הוא אף הגיב לטענות שאי אפשר להגדיל את התקציב כי יש משבר עולמי וכי הדירוג של ישראל עלול לרדת. "לא נעים לומר, אבל האנשים האלו מערבבים מושגים ומשתמשים בעובדה שאנשים לא מבינים כלכלה. לגרמניה יש תקציב הרבה יותר גדול ביחס לתוצר, ותראו איך היא יציבה. שיפסיקו להגיד שזה בלתי אפשרי. זה פשוט לא נכון".

דפני ליף סיכמה את מסיבת העיתונאים באולטימטום לנתניהו. "אדוני ראש הממשלה, קיבלת 50 יום - יש לך הזדמנות עד אחרי החגים להציע פתרונות. תן לנו צדק חברתי. ב-29 באוקטובר, רגע לפני שהכנסת חוזרת מהפגרה, נצא לרחובות בכל הכוח. השנה ניקח את המדינה חזרה לידיים שלנו".