המצב הטכני מסוכן מתמיד

גלגל ההצלה שהושלך במשבר 2008 נהפך למשקולת כבדה על הכלכלה הטובעת ממילא

בבואנו להעריך את עוצמת השלב הנוכחי של המשבר הכלכלי, יש לקחת בחשבון לא רק את הנושאים שמסוקרים חדשות לבקרים במדיה, כמו בעיות החוב של מדינות אירופה הדרומיות, או הגרעון התופח של ארה"ב, אלא להביט גם על מה שהיווה פעם את משקל הנגד לתהליך הדפלאציוני ההרסני של סיבוב 2008, דהיינו הצמיחה במדינות המתפתחות.

סין הודו וברזיל, היוו אז את תקוות העולם, קובעי המדיניות האמינו שמשם תגיע צמיחה גלובלית חדשה. ראינו איך אחרי תקופה הלם והפתעה קצרה, שנבעה בעיקר ממחנק אשראי שוטף דולרי זמני, חזרו מדינות אלו לקצב צמיחה אדיר, בהשוואה לאזורים שהיוו את הקלנייטורה העיקרית למוצריהם: אירופה וארה"ב.

כעת, בשלב היורד הבא של אותו משבר, גם המדינות מתפתחות מתחילות לסבול מנסיגה בצמיחה, ונהפכות לבעיה נוספת עבור הנהגת הכלכלה העולמית.

סין כדוגמא

המשבר הפיננסי הגיע למדינות מסוגה של סין (גדולות, מתפתחות, בעלות משק הגדל בקצב מהיר) בהפתעה גמורה. סין הייתה עדיין בעיצומו של תהליך הגלובליזציה, אשר העביר אליה את הייצור של הכלכלה העולמית. כוח האדם הזול והמשאבים הזמינים, והזולים היו המניעים לכך.

שינוי כיוון למצב שלילי החל כאשר העולם המערבי, ובמיוחד ארה"ב, ניסה בכל כוחו לצאת מן המשבר הפיננסי על ידי הזרמה והדפסת כסף פרועות. בשל הקשר החזק בין היואן הסיני והדולר האמריקאי (PEG), נוצר צורך להדפיס עוד ועוד. כאשר יש גידול עצום בבסיס הכסף במשק צומח ממילא, נוצר עודף ביקוש אדיר במוצרים ובשירותים ומתנפחות בועות ענק כמו זו שנוצרה בנדל"ן שבערי החוף הסיניות.

התגובה למצב לא אחרה לבוא, והיא התבטאה בריסון קשה של האשראי במערכת הבנקאית, הנשלטת בידי הממשלה. הביקושים אמנם הצטמצמו ונטעו בלב רבים בעולם אשליה שהנה הצליחה מדינת הענק להדוף, ובלי נפגעים, אינפלציה מדאיגה שהחלה להשתולל בכלכלתה.

אז זהו, שזה היה קצת מוקדם לשמוח, חברים. עכשיו, כבר ברור שהמשק הסיני מתדרדר כתוצאה מהגזירות הכלכליות של הממשלה וכעת הצטרף לאלה גם לחץ מבחוץ, בשל התחדשות המצב המשברי בעולם, המקטין את הדרישה למוצרים המיוצרים בה. הביקוש למוצרים מסין, יורד - אפשר לדעת זאת גם מנתונים רשמיים שמפרסמת הממשלה, אבל מדד מהימן בהרבה לכך היא המתכת נחושת.

לפניכם גרף הנחושת שבועי

משה שלום נחושת
 משה שלום נחושת

שימו לב איך מבחינה טכנית ניתן לזהות את הבעיה בצורה ברורה מאוד

לאחר פסגה כפולה באזור 4.5, חוזה הנחושת חצה מטה את קו המגמה, אשר תמך בעלייה מאז מרץ 2009 (2 סגול). החצייה היוותה גם שבירת בסיס של אותה פסגה כפולה אשר נקבעה ב-4 חודשיים קודם (1 סגול). שני מאורעות אלו הובילו את המתכת ליעד המחיר הבא: רמת התמיכה סביב 3.00, שאליה היא תגיע כנראה בקרוב.

נפילת המחיר הזו היא איתות לכך שסין, וכל המדינות המייצרות, לא קנו נחושת וזאת בתקופה בשנה שבה תמיד צוברים מלאי, בכדי לענות על ביקושי סוף השנה. לכן, כמו שהצעתי למעלה, קריסת המחיר היא תרועה אזהרה רמה עבור כל מי שסבורים שהמדינות המתפתחות יהיו משקל נגד לדפלציה ב-OECD.

גרף נוסף מעניין בהקשר זה הוא השבועי של מדד מניות שנחאי:

משה שלום שנחאי
 משה שלום שנחאי

כאן התמונה עוד יותר ברורה: מאז חצי השנה הראשונה של 2009, המניות הסיניות משקפות פסימיות מתמשכת. אמנם אזור 2300-2400 לא נשבר עדיין, אבל כל השיאים מאז השיא בשנת 2009, הם שיאים יורדים. מי שהשקיע בשווקים אלה, וזאת על פי התקווה הסינית להיפרדות הכלכלה האדירה הזו מן הכלכלה העולמית (Decoupling) הפסיד כסף.

המצב הטכני כעת מסוכן מתמיד: המתנדים בירידה (חלק עליון של הגרף), ה-MACD בתצורה שלילית מתרחבת (חלק תחתון של הגרף), והמחיר שוב שוכב על רמת התמיכה הקריטית סביב 2300. יעד השבירה מטה כאן הוא אזור 2000, ולאחר מכן 1800.

לסיכום: חוץ מיוון, ובעיותיו של אובמה, עלינו לעקוב בדריכות אחר מצבה המתמתן של הכלכלה הסינית, כדוגמא לכל הכלכלות המתפתחות. בניגוד ל-2008, יש סיכוי שגלגל ההצלה שהיה לנו במשבר 2008 יהפוך למשקולת כבדה על הכלכלה הטובעת ממילא. המדינות המתפתחות לא יצילו מן המיתון העולמי, אלא דווקא יהווו עול על המערכת הדואבת גם כך.

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.