אורד בקשיים: כינסה בעלי האג"ח הנסחרות ב-113% תשואה

החברה דיווחה היום על תוכנית התייעלות הכוללת הפחתת שכר לעובדיה ■ לאחרונה הורידה S&P מעלות את דירוג החוב שלה בשש רמות

אחרי שבחודש אפריל השנה אישר ביהמ"ש המחוזי בת"א הסדר חוב בחברת א.פ.ס.ק, נראה כי גם החברה האם, אורד , בדרך להסדר דומה. אורד, הנמצאת בשליטת משפחת אדורם וקרן שמרוק של משפחת דיסני, הודיעה הבוקר - לקראת אסיפת מחזיקי אג"ח שהתקיימה אחה"צ - על יישום השלב הראשון של תוכנית התייעלות הכוללת צמצומים והפחתות שכר של 10%-15%, שתביא להערכתה לחיסכון שנתי של 6 מיליון שקל.

זאת ועוד: אורד איננה עומדת בתשלומי החוב לקרן פלנוס, שלה היא חייבת כ-40 מיליון שקל, והצדדים פועלים לשינוי תנאי ההלוואה. קרן פלנוס מעניקה הלוואות מזנין לחברות בשלות, בעיקר מתחומי התעשייה, המסחר והשירותים.

אג"ח אורד, בהיקף של כ-50 מיליון שקל, נסחרות בתשואת זבל של עד 113%. למרות מצבה הקשה של החברה, מלמדים הדוחות הכספיים כי חמשת הבכירים בה גרפו לכיסם בשנת 2010 שכר בעלות של 7.7 מיליון שקל.

אורד נוסדה בשנת 1971 והיא עוסקת בביצוע פרויקטים של מערכות חשמל, מתח נמוך ובקרת תנועה. כמו כן היא שולטת (81.5%) בחברה הציבורית א.פ.ס.ק, העוסקת בייצור ואחזקת מערכות חשמל, פיקוד ובקרה לתעשייה, ומערכות בקרה להולכת נוזלים וגזים. קבוצת אורד מעסיקה 460 עובדים, מתוכם 120 מהנדסים.

נכון לסוף הרבעון השני של 2011 עמד היקף ההתחייבויות המאוחד של אורד על 330 מיליון שקל, מתוכם כ-50 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ואילו הגירעון בהון העצמי הסתכם ב-16 מיליון שקל. את מחצית 2011 סיימה החברה בהפסד של 52 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 26 מיליון שקל ב-2010 כולה.

"עידן חדש באינטגרציה"

הבוקר פרסמה אורד מצגת תחת הכותרת "עידן חדש באינטגרציה", ובה הציגה מידע לגבי מכרזים פוטנציאלים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך לא ברור האם לנושיה תהיה הסבלנות להמתין. לפני כמה ימים הורידה S&P מעלות את דירוג החוב של החברה בשש רמות, מ-BBB ל-B, והכניסה אותה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. כלכלני מעלות ציינו, כי "אורד עלולה להתקשות לעמוד בסילוק חלויות חוב ב-2012. החברה ממשיכה לדווח על מינוף גבוה ויכולת מוגבלת לייצר תזרים מזומנים חופשי משמעותי".

כאמור, למרות מצבה הקשה של החברה גרפו בעלי השליטה לכיסם שכר גבוה באופן חריג אשתקד - היו"ר היוצא אמנון אדורם כמיליון שקל, ובנו, המנכ"ל אריאל אדורם, 2.6 מיליון שקל (217 אלף שקל בחודש).

מוקדם יותר השנה הגיעה החברה הבת של אורד, א.פ.ס.ק, להסדר עם נושיה, שכלל פריסת חוב למחזיקי האג"ח, שלהם חבה החברה כ-50 מיליון שקל, בצד מתן הלוואות בעלים על-ידי אורד בסך 9 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר מכן דיווחה אורד על הסכם עם קרן המנוף אוריגו, שהעמידה לה מסגרת אשראי של 45 מיליון שקל (סכום שבאמצעותו החזירה חלק מהלוואת פלנוס, שעמדה על 60 מיליון שקל), ובמקביל השקיעה בפעילות המתח הנמוך שלה, המתבצעת באמצעות חברה בת, סך של 20 מיליון שקל, תמורת 16.6% מהמניות.