נתניהו: "הצעתי למתמחים עוד אלפי שקלים; חיזרו לעבוד"

(עדכון) - המתמחים סירבו הלילה להצעת נשיאת ביה"ד, נילי ארד, להקפיא את התפטרותם ■ ארד תקבל החלטה סופית היום ■ המהלך המסתמן: דחיית התפטרות המתמחים באופן מדורג

הלילה הגיע לסיומו דיון ארוך שהחל אתמול (ב') בשעה 17:00 בבית הדין לענייני עבודה, בנושא צווי המניעה שמבקש משרד האוצר להוציא נגד התפטרות הרופאים המתמחים. סמוך לשעה 2:00 לפנות בוקר דחו נציגי המתמחים את הצעת נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, להקפיא את מכתבי ההתפטרות שטרם נכנסו לתוקף בזמן שיתנהלו המגעים עם המדינה.

השופטת ארד צפויה לפרסם במהלך היום (ג') את פסיקתה הסופית, כאשר על-פי הערכות היא לא תוציא צווי מניעה לביטול ההתפטרות, אולם ייתכן כי תקבל את עמדת המדינה - ותדחה את מועד תוקפם של חלק ממכתבי ההתפטרות באופן מדורג.

זאת, על-פי הדיון שהתקיים לאורך אתמול בבית הדין, כאשר על-פי שאלותיה המנחות של ארד, שפנתה לממונה על השכר אילן לוין, ניתן להבין שהיא מודעת לכך שעיקר דרישות המתמחים עוסקות בשכר: "הם לא ביקשו לקצר את התורנות?", שאלה ארד, ולוין השיב: "הם דורשים תוספת שכר של 7,000 שקל בחודש בלי לתת תמורה נוספת".

ניכר היה כי ארד כלל לא שוקלת להוציא צווי מניעה, אלא בוחנת את האפשרות לדרג את מהלך ההתפטרות במקביל להמשך ההידברות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא היום הודעה מיוחדת עם התייחסות להתפטרות המתמחים: "הצעתי אמש למתמחים תוספת של אלפי שקלים בחודש למשכורת תמורת עבודה ברפואה הציבורית מרגע שיהפכו לרופאים צעירים. זאת הצעה נדיבה שמשפרת משמעותית את תנאי עבודתם ותורמת לאזרחים המאושפזים במערכת הבריאות הציבורית".

התפטרות הדרגתית של המתמחים תהווה מכה למתמחים, תחליש את כוחם ותפצל אותם לקבוצות. מנהלי בתי-חולים מהמרכז העידו בדיון כי מהלך כזה עלול רק להגביר את המרמור בקרב המתמחים ולא יתרום להאצת גיבוש פתרון מוסכם.

מנכ"ל בילינסון ויו"ר איגוד מנהלי בתי-החולים, ד"ר ערן הלפרן, אמר בדיון: "זהו יום שחור למערכת הבריאות, הצעד הזה של המתמחים הוא קיצוני, לא מידתי ואלים. ההחלטה אם להתפטר לא התקבלה באופן אישי אלא בקולקטיביות, באסיפות מסודרות, תוך לחץ חברתי עם סולדיריות מרשימה. אני סבור כי זה צעד ארגוני, הם קיבלו החלטה שהדרך היחידה לשנות ולהגיע להישג זה הצעד הזה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, אמר כי "700 מתמחים במערכת הבריאות שהולכים הביתה - פירושו של דבר שאין מערכת בריאות".

נתניהו תומך בתוספת לרופאים שייאמצו ה"פול טיימר"

בהודעה שפרסם משרד ראש הממשלה אתמול, עולה כי האחרון הנחה את הדרגים המנהלים את המשא-ומתן להעניק תוספת של אלפי שקלים למשכורת החודשית לרופאים צעירים שיתמקדו רק בעבודה במערכת הבריאות הציבורית. זאת, לאחר שמוקדם יותר נפגש נתניהו עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וראשי האוצר, כאשר אחדים מהם איימו כי אם בכוונת נתניהו להורות על תוספות שכר שלא על דעת האוצר - בכוונתם להתפטר.

לפי ההודעה: "מטרת ההצעה הינה לשפר את התנאים הכלכליים של הרופאים ולשדרג את מערכת הבריאות הציבורית למען אזרחי ישראל - התוספת של אלפי השקלים תינתן לרופאים שיעדיפו את הרפואה הציבורית על פני הרפואה הפרטית".

נראה למעשה כי נתניהו הפנים כי לא ניתן לקצר את תקופת ההסכם או לפרוץ את מסגרת העלות של ההסכם, ותומך בפתרון שמציעים ראשי האוצר והבריאות, לפיו תוספות שכר נוספות ינתנו רק לרופאים מומחים שיאמצו את מודל ה"פול טיימר": עבודה במערכת הציבורית בלבד תוך הקדשת שעות נוספות ותוך ויתור על פרקטיקה פרטית. הגיבוי הזה מצד נתניהו צפוי לעקר מעט את העוקץ של המתמחים, שבנו על לחץ ישיר נגד נתניהו.

בתוך כך, הודיע אתמול בצהרים פרופ' רפי ביאר, מנהל בית-החולים רמב"ם, כי הוא קורא לרופאים המתמחים לשוב לעבודה, לאחר שקיבל את ההצעה הוותיקה של משרדי האוצר והבריאות לגבש מודל של "פול טיימר", במסגרתו חלק מהרופאים המומחים יזכו לתוספות שכר משמעותיות בתמורה לעבודה רבה יותר בבית-החולים הציבורי תוך ויתור על פרקטיקה פרטית. בכך, ביאר שבר את "השלישיה" שכוללת את המנהלים של בתי-החולים איכילוב ושיבא, שמובילים את ההתנגדות להסכם.

כתבות אחרונות בנושא המשבר במערכת הבריאות:

340 מתמחים התפטרו; רופא בכיר ברמב"ם: אנחנו על סף קריסה

האוצר רומז: נגייס רופאים מצה"ל והמשטרה במקום המתמחים שהתפטרו