הנשיא פרס לבני הזוג שליט: "אתם גאווה לדור ההורים"

הוריו של החייל החטוף גלעד שליט הגיעו היום לבית הנשיא ■ בני הזוג שליט חוזרים היום לביתם שבמצפה הילה לאחר שעברו להתגורר במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה ב-8 במרץ 2009

נועם ואביבה שליט, הוריו של החייל החטוף גלעד שליט, הגיעו לבית הנשיא בירושלים לפגישה עם הנשיא, שמעון פרס לאור החתימה על העסקה לשחרורו של בנם. לאחר הפגישה עם נשיא המדינה, יסכמו הוריו של שליט למעלה משנתיים וחצי בהם שהו במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה, וישובו לביתם שבמצפה הילה.

"ראש הממשלה קיבל החלטה נועזת, לא פשוטה, והוכיח מנהיגות ואחריות", אמר הנשיא פרס בפתח דבריו. "אתם גאווה לדור ההורים, גאווה לדור הבנים. התהלכתם על חבל דק וניהלתם את המאבק באיפוק, בכבוד ובנחישות".

"אני גאה בעם ישראל, עם שיודע לכבד גם בשעת כאב וזו שעה לא פשוטה. הערך המוסרי העליון הוא הצלת נפש אחת בישראל", הוסיך הנשיא. "אני מודע לתחושות הכאב של המשפחות שאיבדו את יקיריהן. בשעה זו על כולנו לאמצן בחום. כנשיא המדינה משגר את תודתי העמוקה לממשלת מצרים על עזרתה וחלקה בהשגת ההסכם. כמו כן מודה לממשלת גרמניה על הסיוע והתמיכה לאורך חמש השנים האחרונות".

הוריו של שליט הצטרפו לדבריו של פרס והודו לכל המעורבים בעסקה. "תבענו מממשלת ישראל למלא את חובתה כלפי חייל שנשלח למשימה, ציינת את זה כערך עליון. אלה הערכים עליהם גדלנו, ערבות הדדית ערכי הרעות", אמר אביו של גלעד. "חיכינו הרבה ימים, הרבה שבועות, חודשים ושנים לרגע הזה ועכשיו מחכים בדאגה לרגע שנראה את גלעד איתנו ונוכל סוף סוף לראות אותו, מה שנמנע מאיתנו כל השנים".

"אני מקווה שהוא יחזור לחיים, ישתקם, יחזור הביתה", אמר נועם בסיום דבריו ואיחל חג שמח לכל עם ישראל. "אולי החג הקרוב יהיה גם לנו שמח יחד עם גלעד". אביבה שליט התייחסה לסוגית ההורים השכולים ואמרה "מגיע לגלעד לחזור לביתו ולהוריו. המשפחות השכולות תמיד יהיו איתנו ונזכור את חנן ופבל שנהרגו בתקרית. תודה לכל האזרחים והתומכים לאורך החמש שנים שליוו אותנו בחום, אהבה ותמיכה".

עם תום הפגישה עם הוריו של גלעד, ייפגש נשיא המדינה עם צוות המשא ומתן בראשות שליח ראש הממשלה למשא ומתן דוד מידן. בפגישה, שתתקיים בבית הנשיא בירושלים, ידון הנשיא פרס עם חברי הצוות בכל פרטי השלמת העסקה ובתוך כך תוצג בפניו רשימת האסירים. לאחר קבלת רשימת האסירים והחומר המשפטי הרלוונטי במלואו ייערך בית הנשיא להכנת כתבי החנינות לצורך השלמת המהלך על ידי הנשיא. מבית הנשיא נמסר כי על פי ההערכות, החומר אמור להגיע לבית הנשיא במוצאי שבת.

אביבה ונועם שליט שבים לביתם

אחרי למעלה משנתיים וחצי שבו שהו במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה, ישובו הבוקר אביבה ונועם שליט, הורי החייל החטוף גלעד שליט, לביתם שבמצפה הילה.

בני הזוג שליט, ויתר בני המשפחה, יכלו הלילה (ג') לחייך לאחר 1,935 ימים ולילות שהיה גלעד בשבי החמאס, ולהתחיל את הספירה לאחור עד לחזרתו הביתה, ככל הנראה, כבר בעוד כשבוע - לאחר שממשלת ישראל אישרה את העסקה לשבת שליט לביתו, תמורת 1,000 אסירים פלסטינים.

באופן אירוני למדי, אך מאושר, ישובו בני הזוג לבית הקבע שלהם בגליל המערבי דווקא בערב חג הסוכות, המועד שבו מציינים היהודים את יציאת המצרים במגורים בסוכה, שמסמלת את הארעיות של המבנים שבהם התגוררו בני ישראל לאחר שנמלטו ממצרים.

בתחילה, הצהיר נועם שליט כי "המאהל סיים את תפקידו", אך בהמשך החליט להשאיר אותו ולא לפרקו, לפחות באופן סמלי - עד אשר ישוב גלעד לביתו. בכל אופן, אין בכוונת בני הזוג שליט להמשיך לשהות במאהל באופן קבוע, ונראה כי רק הפעילים יאיישו אותו מעתה.

מאז אתמול, עם היוודע הפרטים על חתימת העסקה ואישורה בממשלה, פרצה שמחה גדולה במצפה הילה. על המחיר ששילמה ישראל עבור שליט פחות מעדיפים לדבר. בינתיים, בית משפחת שליט ריק, וכך היה מאז עברו נועם ואביבה להתגורר במאהל. מאז הצעדה שלהם ממצפה הילה לירושלים הבית לא שימש אף אחד, וכעת הוא אמור לחזור להיות שוקק חיים.

"המטרה להחזיר את גלעד הביתה"

בני הזוג שליט עברו להתגורר במאהל המחאה מול בית ראש הממשלה ב-8 במרץ 2009, לאחר 987 ימים שבהם היה גלעד בשבי החמאס. "המטרה שלנו היא להחזיר את גלעד הביתה אחרי שלוש שנים וכמעט 1,000 ימים", אמר אז נועם שליט.

"אנחנו נהיה כאן כמה שיידרש, עד שראש הממשלה ייצא מכאן או עד שגלעד יחזור - המוקדם מבין השניים", הוסיף שליט.

ראש הממשלה נשאר אמנם בתפקיד, אך כעת, לאחר שנראה כי התנאי השני קרוב למימוש מאי פעם, היו יכולים בני המשפחה לנטוש את האוהל, ולהכין את הבית במצפה הילה לקראת קליטתו של גלעד.

הלילה דיווחה סוכנות הידיעות הגרמנית, מפי מקור ביטחוני מצרי, כי שליט הועבר כבר לקהיר, דרך מעבר רפיח - אך הדיווח הוכחש נמרצות על ידי חמאס. הבוקר תגיע למצרים משלחת של בכירי חמאס, בראשות יושב ראש הלשכה המדינית של הארגון חאלד משעל, כדי "לפקח מקרוב" על ביצוע העסקה.