לכתבה הקודמתמכונת ההכנסות של פייסבוק מפרסום שוברת שיאים לכתבה הבאהזירת הביצועים: האפליקציות שכל משתמש בטוויטר צריך

נושאים הקשורים לכתבה

זירת הביצועים: סיפור מותו של השירות גוגל באז

גוגל צפויה לבטל את השירות גוגל באז (Google Buzz) בתוך שבועות ספורים ■ כך עולה מפוסט שפירסם לאחרונה בכיר בגוגל בבלוג שלו

06/11/2011, 11:15
שירות גלובס
GOOGLE BUZZ גוגל באז / צלם: רויטרס

גוגל צפויה לבטל את השירות גוגל באז (Google Buzz) בתוך שבועות ספורים. כך עולה מפוסט שפירסם לאחרונה בכיר בגוגל בבלוג שלו. הבכיר, ברדלי הורוביץ, המוביל את פרוייקט הרשת החברתית גוגל פלוס, הודיע לפני ימים אחדים על ביטול כמה וכמה שירותים קודמים של גוגל - ובהם גם גוגל באז. חשוב לציין שגוגל מבטלת שירותים כמעשה שבשגרה, ומותירה על כנם בעיקר את השירותים המאז'וריים והמצליחים שלה.

שירות גוגל באז הושק בתחילת שנת 2010, ושילב רשת חברתית ובלוג הקשורים ישירות לחשבונות בג'ימייל, שירות הדואר של גוגל. יש מי שהשווה את באז לסוג של שילוב בין פייסבוק לטוויטר: הוא איפשר מעקב אחרי אנשים ואחרי העדכונים על הקיר שלהם מחד, עם שירותים מבוססי מיקום שונים מאידך.

כמו מוצרים אחרים של גוגל, השירות זכה לבדיקה מקרב מיליוני משתמשים בתקופה קצרה מאוד, אולם ההתעניינות במוצר שככה במהירות. יצוין, שעיקר העניין לה זכה השירות נבע מבעיות הפרטיות הקשות ביותר שהוא הציג לגולשים: גוגל באז "הוסיף" אנשים בעלי חשבונות בג'ימייל אל רשימת החברים מבלי לשאול אותם אם הם מעוניינים בכך. משתמשים רבים ניתקו בתוך תקופה קצרה כל אפשרות של תקשורת באמצעות גוגל באז, בשל אותן בעיות פרטיות. גוגל כמובן הגיבה במהירות ושינתה התכונות הללו, אולם הנזק כבר נעשה, והטענות של גולשים ורשויות נגד מדיניות הפרטיות של החברה זכו לרוח גבית חזקה. בתחילת 2010, מעטות היו החברות שזכו לקיתונות רותחים דומים לזה שספגה גוגל.

גוגל באז היה הניסיון המאז'ורי הקודם של גוגל להתמודד עם הדומיננטיות העצומה של פייסבוק והפופולריות העולה של טוויטר בתחום הרשתות החברתיות. הרשתות החברתיות שינו במידה רבה את ליבת השימושים באינטרנט, והפחיתו מאוד את הדומיננטיות של גוגל בהבנת דפוסי השימוש של גולשים והצעת פתרונות למפרסמים על בסיס זה. ההגמוניה בתחום זה עברה לידי פייסבוק, או לפחות לידיים משותפות לגוגל ולפייסבוק.

מטעמים אלה, גוגל עושה בשנים האחרונות כל מאמץ לשוב ולשנות את זירת האינטרנט לטובתה, כשהיא מציגה מיני פתרונות שונים בתחום הרשתות החברתיות. הניסיון האחרון של גוגל בתחום זה הוא הרשת החברתית גוגל פלוס, שאמנם צברה עשרות מיליוני משתמשים רבים בארבעת החודשים מאז שהופעלה לראשונה, אולם במידה רבה "מחפשת את דרכה" לאחר ששכך העניין הראשוני בה. בגוגל תוהים איך להעביר את המאסה המאז'ורית של השימוש של מאות מיליוני משתמשים בפייסבוק לרשת החברתית שלהם, בעוד פייסבוק מפתחת קווי הגנה רבים ומגוונים, שחלק ניכר מהם יושק בתקופה הקרובה.

סופו של גוגל באז נחזה מראש, ועמד על הפרק מזה זמן רב. אלה הן החדשות של האתמול. לא נותר אלא לתהות מה יהיה השפן הבא שתשלוף גוגל מהכובע, במאבק החריף והמדמם שלה עם הרשתות החברתיות האחרות.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>