3.2 מיליון שקל - סך כופר המס ששולם במחצית השנייה של 2010

רשות המסים: סכום הכופר הגבוה ביותר שהושת על נישום בתקופה זו עומד על 530 אלף שקל

3.2 מיליון שקל - זהו הסכום שנכנס לקופת המדינה במסגרת 37 הסדרי כופר שערכה רשות המסים עם נישומים במחצית השנייה של שנת 2010, במקום ניהול הליך פלילי נגדם - כך עולה מהחלטות ועדות הכופר שהרשות פירסמה היום (ד').

סכום הכופר הגבוה ביותר שהושת על נישום בתקופה זו עומד על 530 אלף שקל. כופר זה הוטל על בני-זוג, מנהלי חברה לייצור בתעשיות רכב ומנהלת החשבונות בחברה, שנחשדו ברישום משכורות כוזבות בסכום של כ-1.2 מיליון שקל. בהמלצת הפרקליטות, ועקב מצבם הבריאותי והאישי הקשה, הוחלט לוותר על ההליך הפלילי.

מנהל רשות המסים רשאי להטיל על אדם כופר כחלופה להליך הפלילי כנגדו. לצורך כך קיימות ברשות ועדות כופר, השוקלות את חומרת העבירה, מידת מעורבותו של החשוד בביצועה, הרשעות קודמות, תשלומי כופר בעבר, מצב אישי, מצב בריאותי, בני משפחה התלויים בחשוד, העניין הציבורי בהעמדה לדין ועוד.

בראשית החודש גדשו את כותרות העיתונים הידיעות על הסדר הכופר שנחתם עם שופט השלום בתל-אביב, דן מור, לאחר שהתברר כי הוא לא שילם מס בסך 211 אלף שקל על הכנסותיו מהשכרת נכס. היועץ המשפטי לממשלה ויתר על הליך פלילי, לאחר שמור הודיע כי יפרוש מכהונתו השיפוטית.

רשות המסים מפרסמת פעמיים בשנה את החלטות ועדות הכופר, הן במס הכנסה והן במכס ומע"מ. הפרסום כולל את שם החשוד, מקצועו, סעיף העבירה, סכום העבירה, שנות המס הרלוונטיות, החלטת הוועדה ונימוקיה.

סכומי הכופר בדוח הנוכחי נעים בין 20% ועד לכ-50% מסכום ההעלמה, החל מכ-5,000 שקל בגין העלמות "קטנות" ועד כחצי מיליון שקל.

מהדוח עולה כי אין אחידות בסכומי הכופר המושתים על נישומים, למעט כאשר מדובר בזהות מוחלטת בעובדות ההעלמה. כך, למשל, ב-4 מקרים שונים של אי-דיווח על רווח הון ממכירת נכס בחו"ל בסך 100 אלף פאונד, הוטל כופר בסך 200 אלף שקל.

בדוח מככבים גם לא מעט שחקנים בתחום הנדל"ן. על קבלן בנין מאזור ירושלים, שנחשד בהעלמת הכנסות בסך של 220 אלף שקל, הושת כופר בסך 66 אלף שקל; קבלן לעבודות עפר נחשד בהוצאת חשבוניות כוזבות בסך כ-214 אלף שקל ושילם כופר בסך 20 אלף שקל; וחברת איה טיב מאזור הדרום, העוסקת בעבודות בנייה, שילמה כופר בסך 24 אלף שקל, לאחר שנחשדה בניכוי מס תשומות שלא כדין בהיקף של כ-130 אלף שקל.

בין הנישומים ששילמו את סכומי הכופר הגבוהים היו גם שני מנהלי חברות ביטוח, שנחשדו באי-דיווח יתרות חוב מנהלים ובאי-זקיפת ריבית רעיונית בסך של 800 אלף שקל. השניים שילמו כופר של 240 אלף שקל; על מנהל ובעל מניות בחברת אליגן נכסים, שנחשדו בשימוש בחשבוניות כוזבות בסך של כ-890 אלף שקל, הושת כופר בסך 270 אלף שקל.

מחצית שנייה 2010

* חצי מיליון שקל - סכום הכופר הגבוה ביותר

* 5,000 שקל - סכום הכופר הנמוך ביותר