ניתן לבטל קנסות שהוטלו בשל איחור בדיווח על עסקת מכר מול ההוצל"פ

ועדת ערר לענייני מס שבח בת"א קבעה בהחלטה תקדימית כי יום המכירה בהוצאה לפועל ייקבע כיום מתן צו המכר ■ קביעת יום המכר תידחה עד להשלמת העסקה ותשלום מלוא התמורה

ניתן לבטל קנסות שהטילו רשויות המס על נישומים בשל איחור בדיווח על עסקת מכר שבוצעה מול ההוצאה לפועל - כך עולה מפסק דינה של ועדת ערר לענייני מס שבח בתל-אביב, שקבעה באחרונה בהחלטה תקדימית כי יום המכירה בהוצאה לפועל ייקבע כיום מתן צו המכר.

בפסק הדין, שעוסק ביום המכירה בעסקת מקרקעין במסגרת הליכי ההוצאה לפועל, הוחלט כי קביעת יום המכר תידחה עד ליום השלמת העסקה ותשלום מלוא התמורה, כלומר עד למועד מתן צו המכר על-ידי ראש ההוצאה לפועל.

בכך שינתה ועדת הערר את ההלכה והפרשנויות הרווחות, שלפיהן יום המכירה חל במועד שבו הכריז ראש ההוצאה לפועל על זהות הקונה.

במקום זאת אימצה ועדת הערר את עמדתו של עו"ד משה כדר, שותף במשרד כדר-סמרה עורכי דין. הוועדה, בראשות השופט בדימוס דוד בר-אופיר, שבה חברים גם רו"ח נדב הכהן ורו"ח צבי פרידמן, נתנה את החלטתה בעקבות ערר שהוגש בעקבות מס שבח על מכירת מקרקעין ברחוב המסגר בתל-אביב.

מכירת המקרקעין בוצעה במסגרת הליכי הוצאה לפועל והצריכה את אישורו של ראש ההוצאה לפועל. לצורך נטילת משכנתא היה צורך לקבוע את המועד המדויק שבו בוצעה עסקת המכר, ואולם בין הרוכשים לבין רשויות מיסוי מקרקעין התגלעה מחלוקת בעניין זה, לאור ביטולו של מס המכירה לגבי עסקאות שנערכו מאוגוסט 2007.

עו"ד כדר, שייצג את הרוכשים בתיק, טען כי המכירה איננה חייבת במס מכירה, וועדת הערר אכן אימצה את עמדתו. הוועדה קבעה כי "יום המכירה הוא המועד שבו הוצא צו סופי למכירה, לאחר 31 ביולי 2007, ועל כן אין להטיל מס מכירה בגין עסקה זו".

לדברי עו"ד כדר, "פסק הדין אמנם עוסק בעסקאות מקרקעין, אולם הוא משליך על כל מכירה שחייבת במס רווחי הון, לא רק בתחום זה. ההחלטה משפיעה על מועד הדיווח לרשות המסים על עסקה, על מועד חיוב עסקה במס ואף על המועד לחיוב המוכר בהפרשי הצמדה וריבית".

קביעת ועדת הערר בעניין זה מנוגדת לעמדת רשות המסים, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהוראת הביצוע שפירסמה הרשות, ואף חורגת מהלכות קודמות שניתנו בוועדות ערר אחרות (וע' 1284/09).