מקורות תקים מערכת מים לירושלים ב-1.2 מיליארד שקל

מדובר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל בשנים הקרובות: מערכת המים שאמורה להתחיל לפעול ב-2018, תאפשר למקורות להכפיל פי ארבעה את כמות המים שהיא מסוגלת לספק לירושלים

רשות המים אישרה למקורות את תוכנית ההקמה של הקטע המזרחי בפרויקט מערכת המים החמישית לירושלים, בעלות של 1.2 מיליארד שקל. מדובר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל בשנים הקרובות.

מערכת המים החמישית אמורה להתחיל לפעול ב-2018, והיא תאפשר למקורות להכפיל פי ארבעה את כמות המים שהיא מסוגלת לספק לירושלים מ-414 אלף קוב ביום בהווה, ל-1,655 אלף קוב עם השלמת העבודות. המערכת תוכל לספק בעתיד גם מי שתייה ליישובים הפלסטיניים שבקרבת ירושלים, ולאפשר לישראל לייצא מים לירדן.

בנוסף, יביא חיבור המערכת לשינוי מהותי במקורות המים של תושבי הבירה, שיעברו לצרוך את המים שמייצרים מתקני ההתפלה שלאורך החוף, במקום את מי המוביל הארצי.

מנכ"ל מקורות, שמעון בן-חמו, אמר ל"גלובס" כי חיבור ירושלים למתקני ההתפלה הוא חלק ממהלך רחב של מקורות להקמת מוביל ארצי חדש ממערב למזרח. לדברי בן-חמו, "מערכת המים החמישית לירושלים היא חלק מהמהפכה שעובר משק המים כיום, שהיא הגדולה ביותר מאז הקמת המוביל הארצי".

צריכת המים של ירושלים גדלה בקצב שנתי מהיר של 2.5%. ללא חיבור המערכת החמישית, העיר צפויה לסבול ממחסור במי שתייה כבר בסוף העשור הנוכחי. הפרויקט מסווג כמפעל תשתית לאומי, ותוכניתו נמצאת בשלבים מתקדמים לקראת הפקדה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל).

הקטע המזרחי יעבור מאשתאול ועד החיבור למערכת המים העירונית של ירושלים באזור מוצא. קידום הקטע המזרחי של הפרויקט התעכב זמן רב, עד להחלטה על התוואי המתאים ביותר. בין היתר, נבדקה אפשרות להעביר את קו המים מתחת לתוואי כביש מספר אחת באזור שער הגיא, במסגרת העבודות להרחבת הכביש.

אולם הרעיון נזנח כשהתברר כי החלופה אינה זולה משמעותית מהתוואי המקורי ועקב אי-התאמה בין לוחות הזמנים לביצוע הפרויקטים.

לדברי בן-חמו, האתגר ההנדסי הגדול בפרויקט יהיה הקמת מנהרה באורך 13 ק"מ שבנייתה תמזער את הפגיעה בנוף הרי ירושלים ובשמורות הטבע. המנהרה תהיה הארוכה בישראל וקוטרה 3.5 מטר. במנהרה תופעל טכנולוגיה חדשנית של יצירת לחצים שידחפו את המים במעלה ההר מהיישוב כסלון לעין כרם.

מכונת כרייה ענקית

מכיוון שבישראל אין ניסיון בתחום של מנהרות לחץ למים, בחנה מקורות פרויקטים דומים בחו"ל ובחרה בחברת גולדר לתכנון המנהרה בשל יכולתה לספק פתרונות להיבטים רבים של הפרויקט המורכב.

כריית המנהרה תבוצע באמצעות מכונת כרייה ענקית מסוג TBM. מקורות קיימה הליך מיון מוקדם (PQ) לקבלני ביצוע למנהרה, והמכרז צפוי להתפרסם בתחילת 2013.

התוכנית נמצאת בשלבים מתקדמים בוועדה לתשתיות לאומיות לקראת הפקדה להשגות הציבור. הקטע המערבי של הפרויקט, מאזור חולדה ועד אשתאול, נמצא כבר בשלבי ביצוע מתקדמים, וצפוי להסתיים בתחילת 2013. מתקני המערכת כוללים קו הולכה באורך 17 ק"מ וקו רוחב בציר שער הגיא-אשתאול.