לכתבה הקודמתאחרי החגים ומבחנו של שוק החוב הישראלי לכתבה הבאהניהול מתגונן הדור הבא

CFO Insight: הסוד שיעניק לכם יותר זמן לחיים אישיים

ישראל מדורגת יחסית גבוה בעולם במדד מספר שעות העבודה הממוצעות בשבוע ■ מגמה זו רק מחריפה בקרב מנהלים שעובדים בממוצע 47 שעות בשבוע

22/11/2011, 11:02
לילך בניסטי
זמן / צלם: thinkstock
זמן / צלם: thinkstock

ישראל מדורגת יחסית גבוה בעולם במדד מספר שעות העבודה הממוצעות בשבוע. מגמה זו רק מחריפה בקרב מנהלים שעובדים בממוצע 47 שעות בשבוע לעומת כלל המשק שעובד בממוצע 36 שעות שבועיות (לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה).

נראה שבתפקידים בכירים הדרישות כל שנה רק הולכות וגוברות; אט אט אנו מפסיקים לצפות לסיים יום עבודה כשהשמש עוד זורחת, מישרים קו מול הדרישה לעבוד שעות מרובות, ומנופפים לשלום לחיים הפרטיים שנדחקים הצידה לסופי שבוע.

כמנהלים ברור לנו שאלה הם חוקי המשחק וכדי להמשיך להחזיק בתפקידים נחשקים נצטרך להשקיע שעות עבודה מרובות ואף לקחת חלק מהעבודה הביתה.

כתוצאה מכך, רבים מחפשים אלטרנטיבות תעסוקה; חלקם יורדים לחלקיות משרה, אחרים פותחים עסק עצמאי, רק כדי לגלות שרוב העצמאיים עובדים יותר שעות בשכר פחות מתגמל ממה שהיו מקבלים כשכירים, ובמקרים קיצוניים יש מי שפורשים לגמרי מן המרוץ ועוזבים את מעגל העבודה.

הצצה בעולם ההייטק מאירה עיניים באשר להשלכות שסופגים ארגונים בהם נהוגה מנטליות של שעות עבודה מרובות:

■ העבודה מקבלת אופי יותר חברתי: ארוחות צהריים ארוכות עם החבר'ה, המון זמן מתבזבז על שיחות אישיות, פינת הקפה הופכת לאטרקציה חברתית.

■ יציאה באמצע יום עבודה לסידורים דחופים.

■ הזמן זוחל לו בעצלתיים עד שיש פרוייקט דחוף.

■ העובדים מרווחים יחסית למשק המון כסף, אך אין להם את הזמן להנות ממנו.

■ ניכרת מגמה של שחיקה משמעותית אצל העובדים וחוסר שביעות רצון; זה בא לידי ביטוי בעבודה חסרת חשק, איחורים, מחלות ובמצבים הקיצוניים עובדים אף עוזבים את המקצוע לטובת קריירה שניה- שונה בתכלית.

אז למה זה קורה?

משום שארגונים רבים מתייחסים לזמן (שהוא משאב שלעולם מוגבל במקסימים 24 שעות) במונחים של כמות במקום במונחים של איכות ואף מתגמלים את העובדים בהתאם.

■ כמות הינה מדד למספר השעות שהעובד נמצא בעבודה.

■ איכות הינה מדד לאפקטיביות ויעילות העובד בעת ביצוע העבודה.

אז מה מנהלים יכולים לעשות כדי לשפר את המצב?

  1. למדו את העובדים שלכם איך לנהל את זמן העבודה בצורה אפקטיבית. ישנם קורסים רבים בנושא וגם תכנים מצוינים באינטרנט למי שיש לו זמן ללמוד בעצמו וללמד את העובדים.
  2. שנו את התפיסה שכמות של שעות עדיפה על איכות של עבודה יעילה ואפקטיבית ותגמלו עובדים ביציאה מוקדמת במידה וביצעו את כל המשימות שלהם לאותו יום עבודה.
  3. שבו עם כל עובד בתחילת השבוע ובדקו מהן המשימות הדחופות, החשובות והשוטפות שלו לאותו השבוע ואשרו את הלו"ז. אפשרו לעובד לתכנן לעצמו את הזמן כאשר התמריץ האישי שהוא יקבל על עבודה אפקטיבית הוא יציאה מוקדמת מהעבודה.
  4. אל תפגעו בשכרו של עובד זריז ואפקטיבי, אלא ההפך שבחו אותו על ההספק ועל עבודה טובה ותגמלו אותו ביציאה מוקדמת במשכורת מלאה.
  5. פעמים רבות מונחתים פרוייקטים מהרגע להרגע, וודאו שהעובדים משאירים בכל יום מספיק זמן לפרוייקטים דחופים שנכנסים. בנוסף, דרגו את רמת הדחיפות של הפרוייקט ונסו אתם שלא לשבש לעובד את כל סדר היום במידה והפרוייקט אינו דחוף. במקרה כזה העובד יכניס את הפרוייקט ללו"ז להמשך השבוע.

זכרו שמאוד קשה לעקוב אחר האפקטיביות של העובד בכל דקת עבודה, אך כאשר מנהלים מעבירים את האחריות לעובד ומתגמלים אותו בהתאם. העובד עצמו ישקול האם שווה לו לגלוש באינטרנט, לדבר בטלפון עם חבר, להשאר בפינת הקפה עוד כמה דקות או לחזור מיד לעבודה ולסיים הכי מוקדם שהוא יכול.

שיתוף פעולה עם העובדים יתרום ליצירת סביבת עבודה שתומכת באפקטיביות ניהול הזמן ותורמת לעליית כוחו של הארגון, ומן הצד השני היא משפרת את מידת שביעות הרצון של העובדים ואת משך זמן העסקתם בארגון.

** לילך בניסטי היא מנכ"ל לי-לך השגים מיקוד לעסקים

לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

כתבות נוספות

ביטוחי אחריות סייבר ביטוחי אחריות סייבר למרות שעולם הביטוח מציע כבר למעלה מעשור פוליסות ביטוח לסיכונים שברשת, מרבית האירגוניים והעומדים בראשם לא הפנימו את הסיכון הכלכלי שבאי רכישת כיסוי שכזה 05/08/2012
הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית התשואה הממוצעת אצל 8 חברות הביטוח הייתה כ-2.6% בסוף יוני ■ קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו במחצית תשואה מצטברת של כ-3.4% בממוצע רון שטיין 02/04/2014
השילוש הקדוש  תגמול, מוטיבציה, ביצועים השילוש הקדוש תגמול, מוטיבציה, ביצועים בהיעדר כלים, הכלל שמנחה אותנו בתמחור זה המחיר היחסי והסקלה היא בדרך כלל לינארית. העובדה שבמהלך 40 השנים האחרונות ארגונים נהיו יותר ויותר גדולים הקצינה את הסקלה ולמעשה יצרה מצב שהפך להיות בלתי סביר. 12/08/2012