גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהן השגיאות הנפוצות של מפוטרים - ואיך להתגבר עליהן?

ההערכות מדברות על משבר כלכלי עמוק מזה של 2008, על הרעת תנאי עובדים, קיצוצי שכר, והמוני עובדים שייפלטו ממעגל העבודה ■ "גלובס" מסמן שגיאות אופייניות של מפוטרים, ואיך עליהם לפעול אחרת כדי למצוא עבודה

נביאי הזעם שחזו גלי פיטורים המוניים אחרי החגים צדקו. היום אנו למדים כי אותן הערכות הפכו לצערנו לתרחיש שקורם עור וגידים, אשר חוצה ענפי תעשייה כמו פיננסים, מזון, מדיה וסלולר כמו למשל בפרטנר, שהודיעה השבוע על פיטורי 500 עובדים. היום כבר מדברים על משבר כלכלי עמוק יותר מזה של 2008, על הרעת תנאי עובדים, קיצוצי שכר, והמוני עובדים שייפלטו ממעגל העבודה.

בצל תרחיש זה משרטט "גלובס", בסיוע אנשי מקצוע, המתמחים בליווי מפוטרים כדי להשיבם למעגל העבודה, את חמש השגיאות האופייניות למפוטרים, כיצד הן מכרסמות בסיכוייהם למצוא עבודה, ואיך עליהם לפעול אחרת כדי לזרז את מציאת המשרה הבאה.

שגיאה 1 - פונים ל"כל דבר שזז" בבקשת עזרה

ד"ר מוטי נוימן, פילת: "מפוטרים טריים, עם קבלת הודעת הפיטורין, פוצחים בהפצה מאסיבית, ללא אבחנה, של קורות חיים. במקביל הם 'תופסים' כל אדם, חבר או קולגה שהם פוגשים, משתפים אותו בכך שהם פוטרו ומבקשים ממנו לעזור להם בחיפוש עבודה. צורה כזו של רתימת הנטוורקינג אינה אפקטיבית ומשגעת את כל המערכת. למה זה קורה? כי מפוטר טרי מצוי בלחץ נפשי פנימי, בפאניקה, בבהלה. פתאום כל תכניות החיים השתבשו לו והוא מתנהג כמי שטובע ונאחז בקש. קרי, הוא מנסה להיאחז בכל גורם אפשרי בסביבה".

למה זה מזיק: "כי חיפוש עבודה הוא תהליך של שיווק עצמי, ובשעת סערת רגשות לעולם השיווק העצמי לא יהיה אפקטיבי. תחת מטען אמוציונלי תעביר מסרים של פאניקה. האינטראקציה עם אנשים שאתה פונה אליהם לעזרה בנסיבות כאלה, לא תהיה יעילה בלשון המעטה. להיפך, הם ייזהרו ממך, יפחדו להישאב למקומות הרגשיים שלך, לא ירצו להיות מעורבים (למרות האמירות המנומסות: 'אעשה כל שביכולתי'), וזה חבל מאוד, כי כשתגיע אל אותו 'קרש הצלה' בפעמים הבאות, כבר יהיה לך קשה לתפוס את תשומת לבו".

איך עושים זאת אחרת: "קחו פסק זמן לוונטילציה רגשית. אבל אל תערכו אותה מול רשת הקשר שלכם, אלא מול מטפל, יועץ, חבר או בן משפחה. זכרו שאנשים לא אוהבים שמעמיסים עליהם את הנטל הרגשי, ולכן כשאתם פונים אל רשת הקשר עשו זאת על 'בטן קרה', באופן מחושב, אסטרטגי, מושכל".

שגיאה 2 - נשארים מחויבים למקום העבודה הקודם

ד"ר נוימן: "תהליך של פיטורין לא משמיט רק את פרנסתו של המפוטר, אלא גם אלמנטים רגשיים עמוקים יותר, כמו תחושת השייכות. כדי לצמצם את כאבי אובדן העבודה, הרבה מפוטרים ממשיכים לחוש הזדהות רגשית עם מקום העבודה הקודם ומשמרים את התחושה: 'אני עדיין חלק מהמשפחה'. הבעיה מופיעה כשהם מקרינים תחושת הזדהות זו מול רשת הקשר שלהם בתהליך חיפוש העבודה או מול המעסיק הפוטנציאלי. נשמע מהם אמירות כמו 'אצלנו בחברה היה מקובל'".

למה זה מזיק: "המעסיק הבא שלך רוצה אדם פנוי רגשית, שיהיה בכל מאת אחוזיו של הארגון החדש. הם מסתייגים ממועמדים בעלי 'זנבות', ממש כפי שקורה בזוגיות, הרי אנחנו לא רוצים מישהו שיטיח בפנינו את החוויות הטובות שהיו לו עם האקס".

איך עושים זאת אחרת: "מקפידים על השפה והמסרים שמעבירים לרשת הקשר. המסר המרכזי שצריך לעבור הוא שאתה רעב אל העתיד, אל האתגרים החדשים שהוא מביא איתו, ושאת כל הניסיון המקצועי שצברת אתה להוט לגייס לצורך יישום במקום העבודה הבא שלך. אם, למשל, בראיון העבודה מבקשים ממך לתאר את הפרויקט האחרון בחברה הקודמת, ברח מהמקום של 'התרפקות על תפארת העבר' ומסגר את השיח ברוח של 'יישום הלקחים מהעבר לתפקיד הבא'".

שגיאה 3 - לא לוקחים פסק זמן

ד"ר נוימן: "מפוטרים רבים, מיד אחרי הודעת הפיטורין, נכנסים להלך רוח של 'אסור לאבד זמן'. מתוכו נגזרת ריצה מטורפת לאתרי דרושים, למודעות דרושים, להפעלת קשרים, לחברות השמה ולראיונות. זהו כמובן אינסטינקט טבעי, אבל זוהי שגיאה כי התקופה שאחרי הודעת הפיטורין צריכה להיות מוקדשת לעצירה, למחשבה ולתכנון".

למה זה מזיק: "הניסיון מלמד שמפוטר טרי חייב לייצר מרחק רגשי ובזמן, בין חווית הפיטורין לתהליך חיפוש העבודה. ריצה אוטומטית, תחת אמוציות של פחד, עלולה להוליד מצבים שבהם אתה מחמיץ מידע קריטי על מגמות משתנות בשוק, כשלמעשה אתה ממהר לשחזר את ההיסטוריה ולהתקבע על מה שאתה מכיר, במקום לקרוא מחדש את המפה".

איך עושים זאת אחרת: "הרבה ממליצים למפוטרים לצאת לפגרה קלה, לפני שהם מתחילים בתהליך חיפוש העבודה. לגישתי, 'אפילו אם תשכב על החוף בריו דה ז'נרו, יכול להיות שתפגוש מישהו שיציע לך את הזדמנות חייך'. חובה לקחת טיים-אאוט, להירגע, ולהתחיל את תהליך החיפוש עם כוחות חדשים ועם ראייה מפוכחת וקרה".

שגיאה 4 - מתחילים לחפש אצל לקוחות וספקים

דבי רומיס, נט"ע - נשים לטובת עתידן: "מפוטר טרי מקשיב בדרך כלל להמלצה הרווחת להפעיל נטוורקינג. הבעיה היא שרבים מהם רצים מיד אל רשת הקשר של המעסיק הקודם - ספקים או לקוחות - איתם יש להם לעתים קרובות היכרות ישירה, וארוכת שנים. מבחינתם מהלך זה הוא השקעה מינימלית של אנרגיה".

למה זה מזיק: "גם אם זהו מהלך לגיטימי על-פי חוק, הוא עלול להיות בעייתי מאוד כי הוא מעמיד את המפוטר באור לא נוח ועלול לכרסם באמינות ובמהימנות שלו: תמיד ירחף ברקע סימן שאלה - האם ההתקשרות ביניהם כרוכה בהעברת מידע רגיש על המעסיק הקודם. גם אותו מעסיק חדש תמיד יתהה בינו לבין עצמו, מתי העובד יערוק 'למחנה השני', על-פי צרכיו האופורטוניסטיים".

איך עושים זאת אחרת: "כדי לא להצטייר באור של חוסר נאמנות, ההמלצה שלי היא להפעיל קודם כל את רשת הקשר שלך ואת האמצעים הסטנדרטיים בתהליך חיפוש העבודה (אתרי דרושים, חברות השמה וכו'), ורק כאופציה אחרונה - ואחרי שחולפת תקופת צינון - לפנות אל רשת הקשר הישירה של המעסיק הקודם".

שגיאה 5 - משקרים לגבי הפיטורים

רומיס: "דילמה שכיחה של מפוטרים היא - האם לספר למעסיק הבא שהם פוטרו. הרבה בוחרים לשקר, לטשטש את הסיפור, לייצר תמונה כאילו הם התפטרו. זהו דחף אינסטינקטיבי, כי כשאתה מחפש עבודה, אתה לא נמצא בפוזיציה נוחה כשאתה מספר ש'דחו אותך'. המפוטר גם חושש מנבירה בסוגיית הפיטורין, מתוך תובנה נכונה שברוב המקרים גם למפוטר יש חלק בפיטוריו".

למה זה מזיק: "הניסיון לטשטש את האמת או לעגל פינות, מזיק מאוד. ראיון בהגדרה הוא מצב של מתח, ומראיין מנוסה לעולם ירגיש ניסיונות של הסתרה או שקר דרך שפת הגוף, הנשימה או גוון הקול. ברגע שהוא זיהה שהעומד מולו מנסה 'לסבן', האמינות שלו נפגעת, מה שמרחיק את סיכוייו למצוא עבודה".

איך עושים זאת אחרת: "אומרים בפשטות: 'פוטרתי'. קרי, לספר את האמת, אבל למסגר את הדיון באופן כזה שלא תצא נפגע. הטקטיקה הכי חכמה היא לקחת אחריות על הפיטורין. כשאתה אומר 'היה לי חלק בזה', אתה מייצר אפקט של וואו. זה מיתוג אדיר שמפוטר מעז להניח על השולחן את חולשותיו, באופן גלוי וכן. אוטומטית הוא נתפס כאדם אמיץ ואמין. ברוב המקרים, טקטיקה כזאת תפתח את הלב של המראיין. לכולנו הרי יש 'דפקטים' אבל לא הרבה לוקחים עליהם אחריות".

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות