BDI בסקר לכנס הקבלנים: "הקבלנים לא יורידו מחירים"

BDI על ענף הנדל"ן: "במידה והקיפאון בענף הבנייה יימשך עוד מספר חודשים, מצבן של חלק מהחברות יורע" ■ "קבלני הבניין התחזקו מאוד בשנה האחרונה מהבחינה הפיננסית ומצבם כיום הוא הטוב ביותר בשנים האחרונות"

לתשומת ליבם של רוכשי הדירות: מצבן הפיננסי של הקבלנים עומד איתן בעקבות הפריחה בענף והגידול במכירות בשנים האחרונות מה שלא יגרום להם להוריד מחירים בעתיד הנראה לעין, בטח לא בעשרות אחוזים כפי שהציבור מקווה שיקרה. כך עולה מסקירה מיוחדת שערכה חברת המידע העסקי BDI לקראת כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל אביב המתקיים החל מהיום באילת.

ניתוח הנתונים הכספיים של קבלני הבניין (חברות ציבוריות ופרטיות) מעלה כי שיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות עלה בתקופה האחרונה ל-22.1% לעומת 18.8% בשנה שעברה מדובר בשיפור של 17%. שיעור הרווח התפעולי מסך ההכנסות עלה מ-7.3% ל-7.6% , ושיעור הרווח הנקי לפני מס מסך ההכנסות עלה מ-4.2% ל-4.5% , גידול של 7.1%.

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI שיציג את הסקירה בכינוס הקבלנים ציין היום כי קבלני הבניין התחזקו מאוד בשנה האחרונה מהבחינה הפיננסית ומצבם כיום הוא הטוב ביותר בשנים האחרונות. "השיפור במצב נובע משנתיים של פריחה בשוק שהחלה במחצית השנייה של 2009 ונמשכה עד לסוף המחצית הראשונה של 2011. מצב זה מאפשר לקבלנים כיום לעבור את תקופת הקיפאון בענף וזאת בינתיים ללא החמרה במצב הסיכון הענפי".

גם הסיכון הענפי של קבלני הבניין ירד והוא עומד כיום על 6.17 לעומת ממוצע של 6.05 בכלל המשק ומוגדר כסיכון בינוני. יצוין כי מדובר בשיעור הסיכון הנמוך ביותר מאז 2006. מוסר התשלומים בענף השתפר ובממוצע ימי האשראי בפועל בענף הבניה בחודש אוקטובר 2011 היה גבוה רק בכ-3% מממוצע ימי האשראי בפועל בכלל המשק. עם זאת, ינאי מעריך כי: "במידה והקיפאון בענף הבניה ימשך עוד מספר חודשים מצבן של חלק מהחברות יורע".

במקביל לסקירה ערכה החברה גם סקר ציפיות של החברות הפעילות בענף. מהסקר שבוצע בקרב מאות קבלנים וספקים בענף הבנייה עולים הנתונים הבאים :65% מהקבלנים ציינו כי בשנת 2011 (שלושת הרבעונים הראשונים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) חל גידול בהיקף הפעילות של החברה, מתוכם 16% דיווחו על גידול מהותי. 26% ציינו כי לא היה שינוי בהיקף פעילות החברה, 7% דיווחו על קיטון ו-2% על קיטון משמעותי.

מבחינת הצפי לשנת 2012, 54% מהקבלנים מעריכים כי יחול גידול בפעילות, ו-7% מעריכים כי יחול גידול מהותי בפעילות החברה, 36% ללא שינוי, 3% מעריכים כי יחול קיטון.

מבחינת המימון בענף, 29% מהחברות הקבלניות ציינו כי היכולת שלהם להשיג מימון לפרויקטים ירדה (6% מתוכן דיווחו על ירידה חדה ) 57% ציינו כי לא היה שינוי ו-14% ציינו כי יכולתם להשיג מימון עלתה. לשאלה האם עלות המימון התייקרה בשנת 2011 לעומת 2010 ענו 43% מקבלני הבניין כי עלות המימון התייקרה, 2% ציינו כי התייקרה מאוד, 48% ציינו כי נותרה ללא שינוי, 7% ציינו כי היא הוזלה מעט.