"איום התקיפה באיראן - זרז לעליית הנפט מעל 100 ד'"

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, מעריך: אי-היציבות הפוליטית במזרח התיכון היא נקודה משמעותית ביחס למחיר חבית נפט ■ טוען כי נתוני המאקרו והתמ"ג תומכים בהמשך עליית המחירים

אי-היציבות הפוליטית במזרח התיכון היא נקודה משמעותית ביחס למחיר חבית נפט, כאשר הסנקציות הצפויות על איראן בשל מדיניות הגרעין של האחרונה מעלות את חששות המשקיעים מפני אי-יציבות באספקת נפט מהמזרח התיכון. תרחיש זה מהווה זרז להמשך עליית מחיר הנפט בעולם, כך להערכת פריקו.

מחיר הנפט חצה בבורסת הסחורות של ניו יורק את רף ה-100 דולר לחבית בשבוע שעבר, חרף נתוני מאקרו חיוביים שהתפרסמו במהלך השבוע - אשר אותתו על התאוששות הכלכלה האמריקנית, ולפיכך מאותתים בעקיפין על צמיחת המשק ועימה גם הצריכה הפרטית והביקושים לסחורות.

לטענת פריקו, כאמור, להתאוששות ישנו גם אפקט חיובי על שוק הסחורות, כאשר גם שלל הנתונים אודות התאוששות הצמיחה בארה"ב (שצפוייה להציג השבוע עלייה בצמיחה ברבעון השלישי של השנה), כמו גם בגרמניה וצרפת (שם פורסמו נתוני צמיחה חיוביים בשבוע החולף), "תומכים בפוטנציאל גידול לביקושים למוצרים ושירותים - ביניהם גם אנרגיה". תרחיש זה, גם הוא, עשוי להביא לעלייה במחיר הנפט.

"אולם משבר החובות האירופי אשר נותר במרכז הדיונים צפיו להמשיך להעיב על המסחר בשווקים, ובשווקי הסחורות בפרט", כותב יוסי פריימן, מנכ"ל הקבוצה. להערכתו, יש לבחון את תמיכת הנתונים במחיר הנפט לאור עודפי הביקוש לאנרגיה בחודשי החורף. עם זאת, מעריכים בפריקו כי פרסום נתונים חיוביים נוספים אשר יתמכו בגידול בביקושים לנפט, יעודדו עליות מחירים במהלך 2012.