גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשמע קולי? לא אם הוא בעברית

טכנולוגיות הזיהוי הקולי באופן מסחרי ושווה לכל נפש, הולכות ומשתכללות * "סירי" ששולבה באייפון החדש, מרשימה במיוחד ומאפשרת שליטה כמעט מלאה במכשיר רק באמצעות דיבור * אך בינתיים - וגם בעתיד הנראה לעין - לא יהיו טכנולוגיות כאלה בעברית

אנחנו רגילים לראות בטלפון הסלולרי ובמכשירים אלקטרוניים בכלל, כמשהו פונקציונלי. רוצים לראות טלוויזיה? פותחים אותה; רוצים להתקשר לחברים? מחייגים אליהם בטלפון.

רוב הדברים מבוצעים באמצעות פעולות ידניות, רק מיעוט מהפקודות מתאפשרות באמצעות טכנולוגיות זיהוי דיבור. בבתים חכמים, למשל, אפשר באמצעות דיבור להפעיל מכשירים שונים, אבל זה רק הקצה העליון של הלקוחות ולא משהו המוני לעת עתה.

אבל האם הסלולרי, שגם כך כמעט כל החיים שלנו נמצאים בו - אנשי קשר, אימיילים, גלישה לאינטרנט, תמונות ויכולת תקשור עם אחרים - יהפוך לעוזר אישי שלנו? והאם הכרחי לנו לשאול את המכשיר: "האם צפוי לרדת גשם היום" - ולקבל ממנו תשובה קולית?

טכנולוגיית זיהוי הדיבור נמצאת במחשבים ובטלפונים סלולריים כבר שנים רבות, אולם רק באחרונה היא עברה קפיצת דרך משמעותית בבשלות שלה וביכולת שלה להפוך להמונית במחיר שווה לכל נפש, כאשר אפל השיקה את השירות Siri (סירי) באייפון 4S.

יכולת זו פותחה בחברה הנושאת את השם סירי, שאפל רכשה לפני כשנה. "מה השעה כעת בפריז", תשאלו את המכשיר והוא יענה: "20:10". הטכנולוגיה מאפשרת לבצע כמעט כל פעולה באייפון רק באמצעות פקודות קוליות, כולל התקשרות, גלישה באינטרנט, קביעת תזכורות או שליחת סמסים.

הדבר המרשים ביותר הוא שהנוסח לביצוע הפעולות, לא צריך להיות קבוע מראש. סירי מזהה גם את הכוונה בניסוח חופשי. התוכנה גם לומדת את העדפות המשתמש - כך, אם היא למדה את שם בת הזוג של המשתמש משליחת הודעת טקסט או פעולה אחרת, ניתן יהיה לבקש מסירי גם לקבוע פגישה ביומן ביום שישי בצהריים עם בת הזוג.

גם אם אפל ספגה ביקורת בעת ההשקה של סירי באייפון S4, שכן השוק כולו ציפה לאייפון 5 חדש ומהפכני, אי אפשר להפחית בערכה של התוכנה. זו מהפכה של ממש בעולם הזיהוי הקולי. סירי אפילו מצליחה לזהות משפטים מורכבים באנגלית במבטא ישראלי גם במקומות רועשים (את המבטא הסקוטי באנגלית היא כבר מתקשה לזהות) והיא עובדת בשפות אנגלית, צרפתית וגרמנית.

בעוד שסירי נחשבת למערכת הזיהוי הקולי הכי מתקדמת, לפחות בפרסום שלה, אפל היא היחידה שמציעה אותה על האייפון 4S ומשתמשים של אנדרואיד צריכים להסתפק בתחליפים. חברת הפיתוח Applidium פרצה את סירי ולטענתה ניתן להשתמש בפרוטוקול, להטעמת סירי באפליקציות אנדרואיד. השלב הבא כנראה יהיה בהטמעת סירי או גרסאות אחרות בטאבלטים ובשלב מאוחר יותר, אפל אולי תכניס אותה למחשבי המק או לטלוויזיה שהיא כנראה עובדת אליה. מה שאומר, שבטווח הרחוק שימושים קוליים חכמים יהיו בדסקטופים ובמוצרים אחרים שבהם אנשים משתמשים בחיי היומיום.

סירי, הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בסמארטפונים מבחינה מסחרית, לא עובדת בעברית, ובכלל, קשה למצוא היום בשוק יכולות זיהוי טובות בעברית. אחד הניסיונות הראשונים היו כבר לפני שבע שנים, כאשר הושק בישראל הטלפון הקבוע לרכב ספיריט של חברת מוטורולה. הטלפון, שאף יוצר ופותח בישראל, הציע אופציה לחיוג מספרי טלפון בקול אנושי, מבלי שהיה צריך ללמד אותו מראש - כלומר, להקליד כל ספרה על-ידי בעל המכשיר. טכנולוגיה זו עבדה באותה תקופה בצורה טובה, אבל היה לה חיסרון משמעותי, שכן מאגר המילים שלה היה מצומצם בעיקר לספרות ולא אפשר דיבור חופשי.

קולי צריך להיות פשוט

"טכנולוגיית זיהוי הדיבור תלויה בשפה", אומר פרופ' עמי מויאל, ראש המרכז לעיבוד שפה וראש מחלקת הנדסת חשמל במכללת אפקה. "בכל פעם שחברה רוצה להציע פתרון מלא לשפה חדשה, עליה לאסוף 1,000 דוברים ולאמן את המערכת.

"זהו תהליך שלוקח זמן ועולה כסף, ולכן חברות מתחילות עם שפות פופולריות. העברית, מטבע הדברים, נכנסת לתמונה אחרי זמן רב או שלא נכנסת בכלל".

מויאל מציין כי באפקה עובדים בימים אלה על אימון של מנוע בשפה העברית, כדי שאפשר יהיה להעמיד אותו לרשות הקהילה המחקרית והתעשייתית בישראל, כאשר הם מחפשים מימון לפעילות בשפה העברית.

הצלחת טכנולוגיית הזיהוי הקולי אצל המשתמש הסופי מתבטאת בפשטות. אם הצרכן צריך ללמד את המכשיר את המילים שהוא רוצה להגיד, הוא כנראה לא יעשה זאת. ואולם, מה שיותר חשוב מתהליך הלימוד הוא אחוזי ההצלחה בדיבור אל המכשיר וזיהוי המילה.

התוכנה במכשירים צריכה לדעת לזהות את דיבור המשתמש במבטאים שונים ובצורות הגייה שונות של אנשים. בספיריט, מאגר המילים התבטא בעיקר בספרות ולכן היה יותר קל לבצע את הפעולה הזו אבל ברגע שצריך ללמד את המכשיר מילים רבות יותר ומשפטים, מדובר כבר ביכולת מאתגרת יותר.

דוגמה נוספת ומוכרת לזיהוי קולי בעברית קיימת דווקא במכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה סימביאן של נוקיה, שנחשבים לפחות מוצלחים מהאייפון או מהדגמים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד.

סימביאן יודעת להקריא - גם אם במבטא אמריקני כבד - מילים בעברית, כמו שמות אנשי קשר או קטגוריות שונות במכשיר. הדבר מיושם גם כזיהוי שיחה, כאשר אדם מתקשר ואז הטלפון מקריא את שמו. הבעיה: קשה לעיתים קרובות להבין מה הוא אומר.

הזיהוי הקולי מאפשר לעבוד גם בצורה הפוכה: המשתמש יכול להגיד את שמו של האדם שאליו הוא רוצה להתקשר או פונקציה שאותה הוא רוצה להפעיל במכשיר - כמו נגן מוזיקה - ולבצע את הפעולה בקולו. בחלק מהמקרים הדבר עובד בצורה טובה, אך בשאר המקרים - ממש לא.

גוגל לא תישאר מאחור

פונקציית ההפעלה הקולית המתקדמת עובדת לא רק באייפון - גם גוגל מקדמת את הנושא באופן עקבי, והיום מכשירי אנדרואיד מסוגלים לבצע חיפוש קולי ישירות מהאפליקציה הפנימית שלהם.

במטרה להראות כי הטכנולוגיה הקולית של גוגל בשלה לשימוש, היא העלתה ליו-טיוב סרטונים שבהם עובדי החברה מבצעים חיפושים קוליים, למשל, באמצע המדבר או במהלך צלילה. הקליפים אינם מציגים טכנולוגיה חדשה, רק את היתכנות הטכנולוגיה.

גוגל מאפשרת הכתבת הודעות טקסט, מיילים והפעלה קולית של תוכנת הניווט ואפילו חיפוש שירים באמצעות קול.

גם בגוגל, בדומה לאפל, השירות לא עובד בעברית, אלא רק באנגלית. גם למיקרוסופט יש מערכת דומה לזו שבמכשירי אנדרואיד, רק במכשירי הווינדוס-פון שלה.

כך שמי שראה את הדו-שיח שאפשר לנהל עם סירי (כמו: "מה משמעות החיים", והיא עונה: "להיות נחמד לאנשים, לא להשמין ולחיות בהרמוניה") או את השירותים שגוגל מציעה, וקיווה שהם יגיעו לישראל - ימשיך לחכות אולי אפילו שנים.

"אנחנו מקווים להרחיב את החיפוש ואת שירותי ההפעלה לשפות נוספות ככל האפשר, כולל עברית, אבל אין לנו משהו קונקרטי להכריז עליו עכשיו", מציינים בחברת גוגל.

הפיתוח של תחום הזיהוי הקולי החל כבר לפני 40 שנה, אבל התפתח בעיקר בשנים האחרונות. "היום אנחנו יכולים לראות את זיהוי הדיבור במרכזי שירות טלפוניים, שם הוא מחליף את המענה האנושי, וגם בתחום הרפואי בארה"ב כאשר רופאים מכתיבים למערכת שלהם נתונים בזמן שהם מבצעים בדיקה לחולה", אומר מויאל.

ומה הלאה? "ברגע שאנשים יתחילו להשתמש בזיהוי דיבור במכשירים, הדבר יגרום לחדירה מואצת", סבור מויאל. בזיהוי הדיבור הוא רואה עוד שלב במהפכת התקשורת שלנו מול מכונות. "זה התחיל בטקסט, המשיך במסכי מגע, ועכשיו הגיע לזיהוי דיבור. השלב הבא יהיה בהחדרה משמעותית יותר של זיהוי התנועה".

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים