גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרוקטר אנד גמבל נכנסת חזק לתחום הבריאות

ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל חתמה הסכם עם טבע; בלי תרופות מרשם ועם הרבה רעיונות חדשים להבאת חידושי בריאות, נכנסת חזק לחיי היומיום שלנו

כמה היה יכול להיות נחמד ויעיל, לו בכל צחצוח שיניים הייתה המברשת שלנו אומרת לנו האם צחצחנו יפה, מה רמות הפלאק שלנו וכמה שנים עוד צפויות לשרוד שינינו בתוך הפה, אם נמשיך כך? נחמד מאוד, אולי, אך כמה היינו מוכנים לשלם בעבור זה?

"הסוד הוא להביא טכנולוגיה כזו לשוק, אבל להוריד לה את המחיר, כך שכל אחד יוכל להרשות לעצמו", אומרת ל"גלובס" ליטל אשר, מנהלת תחום שיתופי הפעולה לחדשנות (open innovation) בפרוקטר אנד גמבל ישראל.

אשר תנסה לעניין את תעשיית הביומד הישראלית בעולם מוצרי הצריכה, בהרצאתה בקורס Healthcare Technological Innovation שיקיים ב-12-14 בדצמבר להב, חוג לימודי הניהול למנהלים באוניברסיטת תל אביב, בחסות ארגון ILSI ובהובלת ד"ר בני זאבי, שותף בקרן ההון סיכון תמיר פישמן.

"סינרגיה מצוינת"

היקפי הפעילות של פרוקטר אנד גמבל, יכולים לסחרר גם את המתוחכמים שבמנכ"לי ארצנו. החברה מוכרת ב-82 מיליארד דולר, ומוצריה משמשים 4 מיליארד מתוך 7 מיליארד בני האדם שעל פני כדור הארץ (לשם השוואה, 750 מיליון אנשים "בלבד" משתמשים בפייסבוק) - ועדיין יש לה שאיפות לצמוח בכל שנה, ולהביא את מוצריה ל-5 מיליארד מתושבי העולם - עד השנה הבאה. האם הדבר אפשרי? בפרוקטר בטוחים שכן.

"ההצלחה של פרוקטר נובעת מהממשק בין מדע לבין הבנה אמיתית של הצרכן", אומרת אשר. "חיתול, למשל, הוא מוצר סופר-היי-טק, שבהרכבתו מעורבים 50 תהליכים שונים; יש בו טכנולוגיית ננו, כדי ליצור את יכולות הספיגה המתקדמות ביותר בעולם, שיכולות אחר כך לשמש גם בתעשיות אחרות".

כעת, מעוניינת החברה להיכנס חזק יותר לתחום מדעי החיים, אם כי למעשה, היא כבר נמצאת בו. "הטכנולוגיות שלנו באות במגע עם הגוף; בין אם זה דיאודורנט, או מגן תחתון. מניעת קשקשים היא התמודדות עם פטריה. משחת שיניים שמונעת ריח פה, מתמודדת עם חיידקים. כשמייצרים אבקת כביסה, צריך להבין איך מורידים שומנים מהבגד, בלי לפגוע בגוף האדם".

לדברי אשר, "הצטבר אצלנו ידע רלבנטי רב לתחום הבריאותי". היא מדגימה כיצד החברה נמצאת בחזית המדע בתחומי האלה: "אנחנו בוחנים, מאוד ברצינות, את השאלה כיצד ניתן לנטרל את ההשפעות השליליות של החיידקים - מבלי להרוג את כל המגוון החיידקי, שעשוי להכיל גם חיידקים טובים.

"אנחנו מחפשים כיצד להתערב ברשתות התקשורת בין החיידקים, כי לעתים חיידק נפרד לא יעשה נזק, בה בשעה שמושבת חיידקים - למשל רובד חיידקי השן - מתחילה להפריש חומרים שגורמים עששת".

* אז למה עזבתם את תחום התרופות עצמו?

"בחרנו לא לשחק בתחום הזה, למרות שמתח הרווחים בו יותר גדול, כי הרגולציה הפכה אותו ללא-משתלם. אנחנו מעדיפים להיות בתחום הלייף-סטייל, הצד החיובי של תחום הבריאות.

"אנחנו כן מעוניינים להיות שחקן גדול בתחום ה-OTC, התרופות ללא-מרשם, ולכן חברנו לטבע במיזם משותף שהפך לחברת ה-OTC הגדולה ביותר בעולם. היקף המכירות של תרופות ה-OTC של שתי החברות יחד הוא 2.2 מיליארד דולר. טבע מביאה את רוב התרופות, בה בעת שפרוקטר מביאה את רוב יכולות השיווק, אם כי לנו יש כמה תרופות, ולטבע יש יכולות שיווק במדינות כרוסיה, שהיינו פעילים בהן פחות, ולכן הסינרגיה מצוינת".

לפתוח את הראש

אחת המטרות של המיזם, היא לעודד מעבר של תרופות מרשימת דורשות המרשם לרשימת ה-OTC, ולהיות שם עם תרופה רלוונטית כשזה קורה. "התרופות הללו צריכות מנוע שיווקי חזק מאוד, כי הצרכן בכלל לא מכיר אותן", מסבירה אשר מדוע תחום זה קורץ לחברת השיווק הגדולה בעולם.

לפרוקטר גם שיתופי פעולה עם חברות צעירות בכל תחומי ההתמחות שלה, הסכמים עם אוניברסיטאות - גם בישראל - ותוכנית שת"פ במו"פ עם חברות ישראליות, בתמיכת המדען הראשי. "יש לנו הסכמים עם כל האוניברסיטאות בישראל, ובאוניברסיטה העברית יש לנו הסכם מסגרת, כי שם נוצרה מאסה קריטית של פרויקטים שרצינו לבדוק", היא אומרת. "זו דרך טובה לאפשר למדענים לשתף פעולה, בלי לחשוש מחיכוכים בתחום הקניין הרוחני".

אשר מדגימה שת"פ אפשרי עם חברה בתחום הביומד. "לפני שבע שנים, חתמנו על הסכם שת"פ עם חברה הצרפתית Cederma, שעסקה בתחום ריפוי פצע. מישהו אצלנו ראה את זה, וחשב שהמולקולה הזו יכולה להתאים גם לחידוש עור בתחום הקוסמטיקה. שילבנו את המולקולה הזו בסדרת Olay, מותג שהיה אז קצת מנומנם. המכירות נסקו במהרה. כיום, סדרמה מעסיקים כ-100 איש, רק בזכות הפעילות שלנו, ובד בבד הם ממשיכים בדרכם כחברת תרופות".

* לא הרגשתם צורך לרכוש את סדרמה.

"לא, וגם בעבורם זה היה עדיף. מיזם משותף מאפשר לחברה הצעירה לשרוד עם הידע והמדענים שלה. גם מבחינת התעשייה בישראל, זה נכון מאוד, לדעתי. זו אחת הסיבות לכך שאני מרצה בקורס; אני רוצה לפתוח להם את הראש, לדרכים חדשות ויצירתיות לעשות עסקאות".

עוד תחום לא צפוי שבו פרוקטר מחפשת שותפים, הוא עם חברות העוסקות בשיווק דרך האינטרנט, השוואות מחירים ומדידת חשיפת מדיה. "פרוקטר היא בסופו של דבר ענקית שיווק", מסבירה אשר. "יש לנו אובססיה למידע".

גם בשבתה כחברה סמי-בריאותית, פרוקטר מתכננת להעמיק בטכנולוגיה של אינטרנט ומובייל. "אם אנחנו מוכרים מוצר לטיפוח העור, אנחנו יכולים לאפשר לצרכן לשלוח תמונה לחברה, ולקבל אבחון של סוג העור ומידת השיפור בעקבות השימוש במוצר שלנו", היא מדגימה. "אם בפמפרס אנחנו מדברים על חיתול שמאפשר שנת לילה של תינוק, אנחנו יכולים להציע שירות של מוניטורים".

* חברה כמו שלכם ערוכה לתת שירות?

"כן. זה העתיד של התחום שלנו, אך נעשה גם את זה בשת"פ".

הולכים לקראת הנערות האפריקניות

"כדי להצליח, אנחנו צריכים למכור גם מוצרים משודרגים ומעניינים לצרכן האמיד - וגם מוצרים ייחודיים לאוכלוסיות הכפריות במדינות המתפתחות. יש חדשנות בשני הצדדים האלה", מסבירה ליטל אשר.

* איזו חדשנות יש במוצרים למדינות עולם שלישי, מלבד בהוזלת הטכנולוגיה?

"יש חדשנות גם במוצר וגם בהבנת הצרכן. למשל, חיתול חד-פעמי באפריקה הוא מצרך כל כך נדיר ויקר ערך, שהוא חייב לספוג במשך כל הלילה. אין להם כסך לרכוש שני חיתולים ללילה. מאידך גיסא, אם משתמשים בחיתול בד או בחיתול נייר דולף, הלך הלילה לכל המשפחה, כי כולם ישנים באותה המיטה יחד; אז החיתול שלנו לאפריקה יהיה כנראה פחות טוב מחיתול הפמפרס הישראלי, אבל צריך להיות עדיין בעל כושר ספיגה לאורך זמן".

באופן דומה, תחבושות הגייניות בחלק ממדינות אפריקה הן ייחודיות בכך שתפקידן להסתיר את עצם קיומה של הווסת. "לנערות במחזור אסור להיכנס לבית הספר. הן מאבדות כך כחמישה ימי לימוד בחודש - וזה פוגע בסיכויים שלהן להתקדמות מקצועית. כדי ליצור להן מוצר זול אבל יעיל מספיק כדי לטשטש את הווסת, היינו צריכים ממש להקים מפעל חדש".

לפרוקטר קו שלם של חומרי ניקוי לאנשים שעדיין מכבסים את בגדיהם בנהר. "חומר כזה צריך לא לזהם את הנהר, ולהתמודד עם הזיהום שכבר יש בו", אומרת אשר. "יקראו לזה טייד, אבל זה יהיה טייד שונה מאוד מזה שנמכר בארה"ב או בישראל".

* ומה ייחודי במוצרים בישראל?

"בעיקר ההתייחסות למים, שמכילים רמות מינרלים אחרות מאשר המים של ארה"ב ואירופה. גם השיער הישראלי שונה; יש כאן יותר שיער עבה ומתולתל". כך, בפעם הבאה שאתם מזמינים קוסמטיקה מהאינטרנט ומדמיינים שאתם בעצם בניו יורק ובפריז, תזכרו שהמים הקשים עדיין לא שמעו על העולם הגלובלי.

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

מערכת יירוט הרחפנים של אלביט ומל"טים סיניים מול ישראליים בצפון אפריקה

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות