מה הן 5 המניות המומלצות של מיטב לשנת 2012?

(עדכון) - יו"ר מיטב בהמלצות לשנת 2012: "הבורסה זולה ויש פוטנציאל לאפסייד" ■ על כלכלת ארה"ב: "אני מוטרד, אבל הרבה פחות ממה שהייתי לפני שנה"

שנת 2012 בפתח ובתי ההשקעות מכינים את התחזיות השנתיות שלהם. בית ההשקעות מיטב מכנס הבוקר (א') מסיבת עיתונאים בה הוא מספק תחזיות לשוקי המניות, האג"ח והמט"ח לשנה הבאה. המסע"ת הועברה בשידור חי באתר "גלובס".

"ב-2011 ראינו שמדד המעו"ף מפגר אחר הביצועים בעולם, בניגוד לשנים קודמות", אמר יו"ר מיטב צבי סטפק. "מבחינת המשקיע הישראלי, הירידה במדד S&P 500 השנה התקזזה בשל עליית הדולר מול השקל. אך מדוע השוק הישראלי מפגין פתאום תשואת חסר? בעיקר בגלל מה שקרה באזור שלנו - האביב הערבי. הסתבר למשקיעים הזרים וגם לנו למוסדיים שאנחנו חיים ב'שכונה רעה' והזרים לקחו צעד אחורה מהשקעות בישראל".

סטפק טוען כי היום, אחרי גל הירידות, הבורסה אטרקטיבית להשקעה: "שוק המניות בת"א עומד על רמה נמוכה, זולה, ויש פוטנציאל לאפסייד כלפי מעלה".

בהתייחסו לכלכלה האמריקנית אמר סטפק כי "אני מוטרד, אבל הרבה פחות ממה שהייתי לפני שנה". הוא התייחס גם למשבר החוב באירופה ואמר: "הבעיה העיקרית היא פוליטית וכן היעדר משילות וחוסר אמון. כשאתה מגיע לבעיה של חוסר אמון אז אלוהים גדול כמו שאומרים. הרי האיחוד של אירופה זה איחוד מוניטרי, אבל מתברר שכשיש איחוד מוניטרי ללא איחוד תקציבי - יש בעיה. גרמניה מנסה לנצל היום את המשבר כדי להביא לאיחוד פיסקלי של אירופה בראשותה".

סטפק טוען כי ריבית של 7% אותה נאלצת איטליה לשלם על האג"ח שלה היא "ריבית של שוק אפור", והדגיש כי מדובר במצב מסוכן. "דחיית קבלת ההחלטות גורמת לנזק עצום", הוסיף. "היום יעלה פי 3 לחלץ את איטליה מאשר לפני שנה-שנתיים". הוא גם הזהיר ממשבר בכלכלת סין בשל פיצוץ בועת הנדל"ן: "מחירי הנדל"ן בסין הסתחררו והחלו לרדת. יש ערים שבנו אותם למיליון תושבים והיום הן ערי רפאים שמתגוררים בהן 20 אלף תושבים בלבד".

בשורה התחתונה, סטפק ממליץ למשקיעים שמרנים להשקיע באגרות חוב של בנקים המעניקות תשואות של 1%-2% מעל האג"ח הממשלתיות המקבילות, ואילו למשקיע האגרסיבי יותר הוא ממליץ על אג"ח קונצרניות של חברות פחות איתנות, עם תשואות גבוהות יותר, למשל באמצעות חשיפה למדדי התל-בונד. סטפק לא התייחס לרשימה ארוכה של מניות ספציפיות האטרקטיביות להשקעה, אך הזכיר את בנק הפועלים , לאומי , קמהדע , אלוני חץ ואלרוב נדל"ן . "לא הייתי מחזיק מניות של חברות החזקה גדולות היום", הדגיש.

סטפק התייחס גם לשוק הנדל"ן המתקרר וחזר על הערכתו כי "השיא בשוק הנדל"ן מאחורינו" וכי "מחירי הדירות יירדו ב-15% בשנתיים הקרובות". הוא הוסיף כי "אם יהיה מיתון כלל-עולמי בתסריט הגרוע, יכולה להיות ירידה יותר חדה יותר".