רשות ני"ע בקנדה: ליקויים בפעילות לאומי בטורונטו

בביקורת של הרשות במחוז אונטריו בנציגות הבנק בטורונטו, נמצא כי לאומי נותן ייעוץ ללקוחותיו שלא על פי הכללים ■ חילוקי הדעות הם לגבי הגדרת פעולת הייעוץ בניירות ערך

ליקויים בפעילות נציגות בנק לאומי בטורונטו, קנדה. בביקורת של רשות ניירות ערך של מחוז אונטריו בנציגות הבנק בטורונטו, נמצא כי לאומי נותן ייעוץ ללקוחותיו שלא על פי הכללים של רשות ני"ע הקנדית. חילוקי הדעות הם לגבי הגדרת פעולת הייעוץ בניירות ערך. בעוד שלאומי לא ראה בפעילותו ייעוץ אלא תיווך בלבד, סבור הרגולטור הקנדי כי מדובר בפעילות ייעוץ שנציגות לאומי אינה מורשה לתת.

כעת מתנהלים מגעים בין לאומי לבין הרשות הקנדית לגבי אופן פעילות הבנק מול לקוחות קנדיים בתחום ניירות ערך. הרשות ביקשה מלאומי להעביר מידע בעניין זה וטרם התקבלו החלטות. בתגובה נמסר מבנק לאומי כי "מדובר בשינויים טכניים בייעוץ בניירות ערך במחוז אונטריו. הבנק מתאים את עצמו לשינויים והגיש את הבקשות הנדרשות לשם כך".

נציגות בנק ישראלי בחו"ל היא למעשה משרד אינטרסים. לנציגות אין הון, היא אינה רשאית לבצע עסקים או לספק שירותים בנקאיים. הנציגות מפוקחת על ידי הרשויות המקומיות של המדינה שבה היא נמצאת ועל ידי ישראל. הנציגויות כפופות ישירות להנהלת לאומי בישראל, לחטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית, שבראשה עומד המשנה למנכ"ל צבי איצקוביץ.

בשנים האחרונות היו מספר מקרים שבהם לא עמדו בנקים ישראליים בדרישות רגולציה בחו"ל. כך למשל סניף מזרחי טפחות בלוס אנג'לס שנקנס לפני שנה ב-350 אלף דולר; פעילות בנק הפועלים בפלורידה שבה נמצאו בשנת 2009 "כשלים בממשל תאגידי וכשלים בציות לחוק הלבנת ההון (AML) וחוק הסודיות הבנקאית (BSA)".

המקרה החמור ביותר אירע בדיסקונט ניו יורק שבו נמצא כי במהלך השנים 2000-2005 הולבן דרכו סכום של 2.2 מיליארד דולר שהגיע מדרום אמריקה. עלויות הסדרת הפרשת הלבנת ההון הגיעו ל-51 מיליון דולר ועד 2009 עמד דיסקונט ניו יורק תחת צו Cease-and-desist.