האם הנמר נרגע? פעילות הייצור בסין ממשיכה להיחלש

מדד ה-PMI של HSBC הצביע אומנם על עלייה ל-49 נקודות מ-47.7 נקודות בנובמבר, אך עדיין קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות כלכלית ■ בנוסף לכך נרשמה גם האטה בייצוא ובצריכה הפרטית

ניתוח שערכו כלכלנים מבנק ההשקעות HSBC ופורסם היום (ה') מעלה כי פעילות הייצור בסין המשיכה לצנוח בחודש דצמבר וזאת בעקבות הצימצום בהזמנות החדשות מהמפעלים הסינים.

מדד ה-PMI ("פלאש") של HSBC עמד בחודש הנוכחי על 49 נקודות, טוב בהרבה מהקריאה בחודש נובמבר, 47.7 נקודות, אך עדיין מתחת לרף ה-50 נקודות, קו הפרשת המים המפריד בין התרחבות להתכווצות כלכלית.

יחד עם זאת, פעילות הייצור צנחה באופן מתון יותר מאשר החודשים הקודמים וזאת בעיקר בשל העובדה כי הבנק המרכזי הפחית את הריבית ב-0.5% וגם את יחס הרזרבות של הבנקים הסינים. החדשות הרעות מבחינת הנתונים הכלכלייים הייתה בעיקר החולשה המתמשכת בצריכה הפרטית של סין.

כזכור, הבנק המרכזי הסיני הודיע בחודש שעבר שהוא מקטין את יחס הרזרבות של הבנקים המסחריים בסין וזאת כדי לעודד את הנזילות שלהם עניין שיעודד במידה מסויימת את הצריכה הפרטית. כלכלנים רבים מעריכים שצעד זה נחשב לתחילתה של מדיניות ההקלה הסינית.

בנוסף להאטה בייצוא ובצריכה הפרטית, נרשמה צניחה משמעותית בהשקעות הזרות, כך הודיע היום שר האוצר הסיני. ההשקעות הזרות צנחו בחודש שעבר מ-9.8% ל-8.6% עניין שמהווה את הירידה הראשונה בנתון זה מאז 2009.

"הכלכלה הסינית עדיין מתמודדת עם סיכונים חמורים שבאים ליידי ביטוי מהאטת קצב הייצוא, ממחירי הדיור הגבוהים ומהאטה בצריכה הפרטית", כך אומר קה הונגבין, מנהל מחלקת המחקר של אסיה ב HSBC.

"כדי לייצב את הכלכלה והצמיחה משלת סין חייבת לפעול באגרסיביות גם במישור הפיסקלי וגם במישור המוניטרי", הוסיף הונגבין.