בלחץ הבנקים: היוזמה להגביל עמלות בביטוח דירות - נדחית

המגבלה החדשה תקטין הכנסות הבנקים בכ-50 מיליון שקל ■ הדחייה - כדי שהבנקים יציגו עמדתם

האוצר דוחה ברבעון את כוונתו להגביל את עמלות הבנקים במכירת ביטוח דירה. זאת לאחר פגישה שהתקיימה אמש (א') בין נציגי הבנקים לראשי אגף שוק ההון ובה טענו הבנקים כי התהליך באוצר לא היה תקין מבחינה מנהלית. כך נודע ל"גלובס".

המגבלה החדשה תקטין הכנסות הבנקים מהביטוח בכ-50 מיליון שקל והדחייה נועדה לאפשר לבנקים להציג עמדתם. לאור זאת, יישארו התעריפים הקיימים עד 31 במארס 2012. בתקופה זו ייפגשו הבנקים עם אגף שוק ההון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, וישמיעו את השגותיהם.

בבנקים כועסים מאוד על כוונת האוצר להגביל את עמלותיהם: "אין פה דבר וחצי דבר לטובת הצרכן אלא רק לטובת חברות הביטוח", ציין מקור באחד הבנקים והאשים כי "האוצר מנסה לעזור לחברות הביטוח במו"מ מסחרי עם הבנקים ולדאוג לרווחיותן. האוצר דאג עד היום לצרכן, הוא לא צריך לדאוג גם לחברות הביטוח".

כיום מחיר ביטוח הדירה אגב משכנתא מפוקח על ידי האוצר. מדי שנה חברות הביטוח מאשרות את הפוליסות באגף שוק ההון אך עד כה האוצר לא התערב בעמלות שמשלמות חברות הביטוח לבנקים. "זו התערבות שלא לצורך ביחסים מסחריים בין הבנקים וחברות הביטוח", אומר בנקאי. "אם האוצר רוצה להוריד את המחיר לצרכן אז שיאשר תעריפים נמוכים לחברות הביטוח. ממתי הרגולטור קובע איך לחלק את העוגה בין חברת הביטוח לסוכן?". מאיגוד הבנקים נמסר כי "אנו מברכים על החלטת האוצר להסדיר את היחסים המסחריים בין סוכני ביטוח וחברות ביטוח באופן יסודי ומעמיק". לפני עשרה ימים פרסם שר האוצר, יובל שטייניץ, טיוטת תקנות הקובעת כי שיעור עמלת הסוכן בעת מכירת ביטוח דירה (כיסוי למבנה) לצורך המשכנתה לא יעלה על 20% מהפרמיה. התקנות החדשות היו אמורות להיכנס לתוקף בתחילת 2012 ולחול על פוליסות חדשות ועל חידושי פוליסות קיימות. האוצר נתן לבנקים ימים ספורים להגיב. כאמור אתמול התקיימה פגישה בין בכירי אגף שוק ההון לבנקים. לאחר הפגישה החליטו באוצר לדחות את מימוש החוזר, כדי לאפשר לבנקים להציג את טיעוניהם באופן מסודר.

ביטוח הנכס מהווה דרישה מקדמית של הבנק מהלווה בזמן הלוואת משכנתא. הפרמיה שמשלם המבוטח כוללת עמלה שנאמדת בכ-0.4%-0.5% מסכום הביטוח ומהווה מעל 40% מהפרמיה החודשית. בכוונת האוצר כאמור להגביל את העמלה ל-20% מהפרמיה.

הבנקים מוכרים את הביטוח דרך סוכנויות הביטוח שבבעלותם. הם הגוף העיקרי הפועל בתחום ומחזיקים כ-45% מהשוק. סוכנויות אלו רווחיות מאוד. כך למשל טפחות סוכנות לביטוח, שבבעלות מזרחי טפחות, תרמה לרווחי הבנק מתחילת 2011 סכום של 51.2 מיליון שקל, 7% מרווחי הבנק. התשואה על ההון של הסוכנות עמדה על 23.6%, כמעט כפול מהתשואה על ההון של הפעילות הבנקאית של מזרחי טפחות.