שטייניץ התקפל, שוב: אושרה תוספת של 780 מ' ש' לביטחון

הכסף יבוא על חשבון משרד הרווחה, הביטוח הלאומי, חיילים משוחררים ומשרד הקליטה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') העברה תקציבית של 779 מיליון שקל לתקציב הביטחון. מקור הכסף - תת-ביצוע (אי-שימוש) בתקציבי משרדים אחרים ב-2011."שר האוצר מבקש את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת, להעברת סכום של 779,000 אלפי שקלים חדשים... הפנייה נועדה להעביר 779 מיליון שקלים לתקציב הביטחון. הסברים יינתנו בוועדה המשותפת (כספים וחוץ וביטחון של הכנסת)". במלים אלה פנה בעניין משרד האוצר, בראשות שר האוצר, יובל שטייניץ - המנהל קמפיין פתוח ואגרסיבי נגד גידול תקציב הביטחון - ליו''ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

יתרה מזו, מי שחתום על הבקשה, הוא לא אחר מהממונה על אגף התקציבים, גל הרשקוביץ'. שטייניץ והרשקוביץ' מבקשים לבצע קיצוץ בתקציב הביטחון, על מנת לממן חלק מהמלצות ועדת טרכטנברג, לרבות הרחבת חוק חינוך חובה לילדים - החל בגיל 3.

ועדת הכספים אישרה את ההעברה התקציבית ברוב של 7 נגד 4 חכ''ים. הצביעו בעד: משה גפני (יהדות התורה); יצחק וקנין (ש"ס); ציון פיניאן (ליכוד); זבולון אורלב (הבית היהודי); ליה שמטוב (ישראל ביתנו); דוד אזולאי (ש"ס); מירי רגב (ליכוד). התנגדו: ראלב מג'אדלה (העבודה); אורי אריאל (האיחוד הלאומי); שי חרמש (קדימה); ויעקב אדרי (קדימה).

מקוממים במיוחד הם מקורות המתנה שהעביר האוצר לביטחון: כ-70 מיליון שקל ממשרד הרווחה; כ-113 מיליון שקל מהביטוח הלאומי; כ-63 מיליון שקל מחוק חיילים משוחררים; כ-10 מיליון שקל ממשרד הקליטה; כ-40 מיליון שקל מתקציב התמיכות; כ-23 מיליון שקל ממשרד התמ''ת. עם זאת, חלק הארי של הכסף מגיע מכמה עשרות סעיפי "רזרבה", סעיף שבו אגף התקציבים נוהג לשמור כספים.

"מיליון סיכומים"

מי שנושא באחריות למהלך שנעשה היום, הוא לא אחר מראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהכריע בסוגיה. "ישנם והיו מיליון סיכומים בין ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון בשלוש השנים האחרונות", אמר ל"גלובס" מקור המעורב בדיונים.

"זה אחד הסיכומים, שאליו הגיעו כל הגורמים הרלוונטיים. האם ההעברה הזו צודקת או לא? אינני יודע. אלו הם חובות היסטוריים, לטענת מערכת הביטחון, וראש הממשלה החליט כי הכסף הזה חייב להגיע לביטחון. כנראה שאם הוא העביר אותו, הוא סבור כי אם ישנן רזרבות שלא השתמשו בהן, זה לא קשור לסוגיית קיצוץ או אי-קיצוץ של תקציב הביטחון ב-2012. על זה ראש הממשלה יצטרך להכריע שוב", אמר המקור.

חוליה בשרשרת

נזכיר כי אין זו הפעם הראשונה שבה משרד האוצר נוהג באופן שכזה. מאז כניסתו של שטייניץ לתפקיד, האוצר העביר באופן סודי - אחרי אישור התקציב, ודרך ועדת הכספים - כמה מיליארדי שקלים לביטחון.

בכירים באוצר, אשר סירבו להזדהות, אמרו כי העברת הכספים שאושרה היום, היא רק חוליה בשרשרת של העברות מסוג זה, שצפויות בעתיד. לדברי הבכירים, "יש כאלו עוד הרבה. הדבר העצוב באמת הוא שאין לנו שמץ של מושג, לאיזו מטרה ישמש הכסף הזה, כי כידוע, תקציב הביטחון אינו שקוף כלפינו".

ההעברה הזו - שמהווה התקפלות ברורה של שר האוצר כלפי מערכת הביטחון - התרחשה דקות ספורות, אחרי שעוד פרויקט דגל של האוצר התמוטט: העלאת גיל הפרישה לנשים, שהוקפא ל-5 שנים.

במחצית אוגוסט 2011 אישרה ועדת הכספים תוספת של 420 מיליון שקל לתקציב הביטחון. לפי נתונים שאומתו עם משרד האוצר, התוספות התקציביות למערכת הביטחון הגיעו ב-2010 לסכום עתק - 3.5 מיליארד שקל. זאת, בנוסף לתוספת תקציבית של 3 מיליארד שקל שקיבל משרד הביטחון ב-2009. לפיכך, במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2009-2010, קיבלה מערכת הביטחון תוספת בסך 6.5 מיליארד שקל.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה, כי "בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת, משרד הביטחון מבקש להבהיר כי לא התקבלה שום תוספת לתקציב הביטחון מעבר לסיכום תקציב שנת 2011 כפי שאושר בממשלה, וכי הפרסום על תוספת כביכול משולל כל יסוד. הסכום שאושר היום בוועדת הכספים של הכנסת אין מקורו בקיצוץ רוחבי. מדובר בהשלמת תקציב 2011, לו זכאית מערכת הביטחון בהתאם להחלטות הממשלה ולסיכום בין משרדי האוצר והביטחון".