שלמה נס מותח ביקורת קשה: המדינה הפקירה את אגרקסקו

נס: "בשוק ההון התחננו להשקיע באג"חים כולל אג"חים בסיכון, ללא בטוחות. אבל עכשיו, אל תבקשו פירוק של החברות אם יש אפשרות בדרכים אחרות לקבל יותר"

ד"ר שלמה נס, שטיפל במכירת חברת אגרקסקו, מותח ביקורת קשה על התנהלות המדינה, שלדבריו הביאה לקריסת חברת הייצוא החקלאי הגדולה ומכירתה בנזיד עדשים. ד"ר נס, מומחה בהבראה ופירוק של חברות בקשיים, אמר בכנס החורף של המבקרים הפנימיים שהתקיים בסוף השבוע בתל אביב, כי המדינה הייתה יכולה להציל את אגרקסקו באמצעות מימון ביניים מובטח, אולם, נמנעה מלעשות כך. התוצאה הייתה התדרדרות שהביאה למעשה לחיסול החברה, פיטורי העובדים ופגיעה קשה במיצוב הייצוא החקלאי של ישראל לעולם.

לדבריו, התנהלות פקידים במשרד האוצר ובמשרד החקלאות הייתה שערורייתית "במשך חודשים איש מהפקידים במשרד החקלאות, שמטפלים בנושא, לא פנה אלי ולא ביקש לדעת ולא שאל מה קורה".

ד"ר נס התייחס בדבריו גם לתופעה הקשה של חברות ציבוריות אשר עושות שימוש בביקורת פנימית באופן של מיקור חוץ (אאוט-סורסינג) במספר שעות שנתי מצומצם ביותר. עוד אמר, כי שמתייחס לביקורת פנים וניהול סיכונים בחברה ציבורית כנטל, עושה טעות עסקית חמורה ביותר.

בהתייחסו למשבר האג"חים בשוק ההון, והתספורות שמבקשים הטייקונים לבצע בחובותיהם כלפי הציבור, אמר נס - "איש לא חשב לפני שלוש - ארבע שנים שזה מה שיקרה. בשוק ההון התחננו להשקיע באג"חים כולל אג"חים בסיכון, ללא בטוחות. אבל עכשיו, אל תבקשו פירוק של החברות אם יש אפשרות בדרכים אחרות לקבל יותר".

ד"ר נס קרא לבעלי חברות לפעול בשיקול דעת ובעיתוי מתאים לטיפול בהחזרי חובות ולא ברגע האחרון. "לפחות תתייעצו מה מותר ומה אסור. לא יתכן שהבעלים ייסע במרצדס ובבנק אין לו שקל".

בפאנל שעסק בהשלכות ההון השחור על העוני בישראל, ניתנו הערכות שונות שנעו בין 50-250 מיליארד שקל בשנה, היקף ההון השחור בישראל. לדברי רו"ח יעקב ורקר, סגן נשיא לשכת המבקרים הפנימיים בישראל, פעולה משולבת של הצהרת הון בסיסית לכלל העובדים במשק והכשרת הון חד פעמית, תשים קץ לתופעה שנפוצה בכל המגזרים ובכל התחומים בארץ. לדבריו, די בהחלטה אדמניסטרטיבית של שר האוצר ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לביצוע חובת דיווח כללי לכלל השכירים מבלי צורך בפרוצדורה מיוחדת.