האוצר: אג"ח מיועדות יונפקו בעיקר לחוסכים מבוגרים

לאחר לחץ מצד ההסתדרות, משרד האוצר בוחן שינוי באופן מתן האג"ח המיועדות לגופי החיסכון לטווח ארוך ■ המטרה: להנפיק אג"ח מיועדות בעיקר למקבלי הקצבאות ועמיתים חוסכים בגילים מבוגרים

לאחר לחץ מצד ההסתדרות, משרד האוצר בוחן שינוי באופן מתן האג"ח המיועדות לגופי החיסכון לטווח ארוך. מהות השינוי: המדינה תנפיק אג"ח מיועדות רק - או לכל הפחות, בעיקר - למקבלי הקצבאות, ואולי גם לעמיתים חוסכים בגילאים מבוגרים, הנמצאים לקראת פרישה (בני 60 ויותר).

זאת, אגב, החלת המודל הצ'יליאני (המודל החכ"מ) בשוק הפנסיוני, שבמסגרתו תוחל בשוק זה תפיסת ניהול סיכונים חדשה, ולפיה הסיכון בתיק ההשקעות הפרטני של החוסך ילך ויקטן ככל שהחוסך מתבגר. זאת, במטרה להקטין את התנודתיות בכספי הקצבה המשולמת. אם אכן האוצר יבצע את השינוי האמור, אזי כצעד מקביל, החוסכים הצעירים בקרנות הפנסיה כבר לא יהיו זכאים לאג"ח מיועדות.

דואגים למקבלי הקצבאות

באגף שוק ההון, ביטוח וחסכון באוצר - בראשות פרופ' עודד שריג - מעוניינים לתת הטבה זו רק בעבור חיסכון פנסיוני, שיילקח על ידי החוסך בצורה של קצבה חודשית (ולא לתת הגנה זו לכספים שהחוסך יבחר לקחת כסכום הוני חד-פעמי).

כמו כן, הואיל ומאז 2008 (מועד החלת תיקון 3 לחוק קופות הגמל) אין יותר הפרדה בין קופות גמל, ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה, אלא בין קופות גמל לקצבה משלמות וקופות גמל לקצבה שאינן משלמות - הרי שבאוצר בוחנים מתן האג"ח המיועדות רק למקבלי הקצבאות שנמצאים בקופות המשלמות, כשייתכן ומתן האג"ח המיועדות יורחב גם לחוסכים מבוגרים, בני 60 ומעלה, רק כנגזרת מהסכום שנועד להבטיח בעבורם את הקצבה המינימלית.

באוצר לא מתכוונים להגדיל את המסגרת התקציבית הקיימת לטובת האג"ח המיועדות. במסגרת השינוי הנבחן, סביר שהמדינה תנפיק אג"ח מיועדות כנגזרת (בסביבות שני שליש) רק מהנכסים שאמורים להבטיח לפרט קצבה מינימלית (בגובה של כ-4,000 שקל לחודש). זאת, לעומת המצב הקיים בקרנות הפנסיה החדשות, שבמסגרתו כל העמיתים מקבלים אג"ח מיועדות בהיקף של 30% מסך כל נכסיהם (כלומר שליש גם מקצבה של 10,000 שקל לחודש).

נכון להיום, מרבית החוסכים זוכים לקצבה שאינה גבוהה משמעותית מהקצבה המינימלית, אך לאור השינויים באופי שוק החיסכון הפנסיוני, סביר שבעתיד יהיו רבים מאוד שיקבלו מקרנות פנסיה קצבאות חודשיות של 10,000 שקל, ואף יותר, כך שמבחינתם יהיה מדובר בסופו של יום בהקטנת רכיב האג"ח המיועדות.

בקופות הגמל, האג"ח המיועדות הופסקו בסוף שנות השמונים, ובביטוחי המנהלים בתחילת שנות התשעים. למעשה, כיום יש רק אפיק פנסיוני אחד (שפתוח בפני הציבור) שזוכה לאג"ח מיועדות: קרנות הפנסיה המקיפות החדשות. האג"ח המיועדות בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות נותנות לעמיתים תשואה שנתית ריאלית של 4.8%, והן מהוות עוגן מייצב בתשואות קרנות הפנסיה - מסייעות לצמצם הפסדי השקעה בשנים קשות - דוגמת 2011, ומהצד השני מהוות משקולת בשנות גאות. בסך הכול, האג"ח המיועדות נחשבות להטבה ממשית בעבור קרנות הפנסיה.