גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילד עדיין מתחת לגיל 3? תשלמו 2,500-3,500 ש' בחודש

חינוך חינם לילדים מגיל 3 הוא בשורה גדולה, אך מה קורה עד אז? במדינה שבה חופשת הלידה מסתיימת כשהתינוק בן שלושה חודשים, ובהיעדר מספיק מעונות יום מסובסדים, משלמים הורים בישראל בכל חודש אלפי שקלים עבור טיפול בפעוטות

יישומו של חוק חינוך חינם, יותר מ-60 שנה מאז הועלה לראשונה בכנסת ישראל - הוא הישג גדול עבור ההורים. אלפי שקלים יתווספו לתקציב המשפחתי מדי שנה עבור כל ילד בגיל הרלוונטי - והרחבת זמינותם של הגנים היא בשורה בפני עצמה. כ-60% מהמשתתפים בסקר גולשי עמוד הפייסבוק של "גלובס" סיפרו כי ילדיהם רשומים למסגרות פרטיות בלית ברירה, ולא כבחירה ראשונית. עבורם, בוודאי, מדובר בשינוי גדול.

בעיה מהותית עדיין נותרה עבור גילאי 0 עד 3, שמימון החינוך עבורם הוא עדיין בגדר פנטזיה. עיקר הבעיה היא אולי המחסור במעונות מוכרים, המפוקחים על ידי משרד התמ"ת ומציעים הנחות על פי מבחן הכנסה - מה שמאלץ הורים רבים לפנות לאלטרנטיבות פרטיות ויקרות באופן מהותי. תקצוב חינוך חינם לגיל הרך ישאב מקופת המדינה סכומים גדולים בהרבה מן המהלך הנוכחי, וספק אם מהלך כזה יינקט בעתיד הנראה לעין.

המספרים מדברים בעד עצמם, או ליתר דיוק, צועקים בעד עצמם: 524 מעונות בלבד מציעות העיר תל אביב ובנותיה ל-33,459 ילדים עד גיל 3. במחוז ירושלים פועלים 351 מעונות על קרוב ל-21 אלף ילדים. במשרד התמ"ת פועלים בנושא, אך הקצב לא מספק: "מצוקה במעונות יום", אומרים שם, "קיימת בעיקר באזור המרכז תל אביב רבתי ובערים ירושלים וחיפה. המשרד הקצה תקציב משמעותי לתמיכה לבניית מעונות חדשים הרחבה והסבת מבנים שיפעלו כמעונות יום". ב-2012 יושקעו, לצורך העניין, 160 מיליון שקל ובשנים לאחר מכן - 200 מיליון בשנה.

רק בישראל: משרד התמ"ת מפקח על חינוך

מה שתמוה במיוחד הוא העיוות ההיסטורי לפיו משרד התמ"ת אמון על הפעלת הגנים עד גיל 3, ולא משרד החינוך - הגוף אליו מתבקש לשייך את נושא החינוך כבר בגיל הרך. גם אם ביסוד הדברים עמד הצורך לעודד תעסוקת נשים, נראה שהגיע הזמן להכיר בחשיבות החינוכית של פיקוח הולם כבר בשנים הראשונות לחיי הילדים.

נושא הפיקוח על מעונות פרטיים הוא הבעייתי ביותר היום: הצעת החוק הממשלתית שעלתה על נס לפני כשנה, בניסיון להחיל פיקוח מסודר על כל המוסדות בהם מטופלים ילדינו בגיל הרך, נתקלה בשורה ארוכה של בעיות לוגיסטיות, בהתנגדות עזה מצד בעלי הגנים ובערר של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, שהביאו להקפאת המהלך נכון לעכשיו.

הסוגיות לפתרון לא קלות: מחד, הצורך לפקח בטיחותית ופדגוגית על שלום ילדינו (ועל הדרך, לאפשר קבלת הנחות מהמדינה על פי מבחן הכנסה כפי שנעשה במוסדות מוכרים) - ומנגד, חוסר התאמה של מרבית המבנים המשמשים כיום לגנים פרטיים לדרישות הבטיחותיות, עלויות פיקוח יקרות והעלאה חדה הצפויה לחול במחירי המעונות האלו אם יחויבו לעמוד בכל הקריטריונים.

בינתיים, נותר המצב בעינו - משפחתון או גן פרטי הוא מפלטם של הורים רבים שפתרון ממשלתי מסובסד אינו זמין להם (לצד אלו הבוחרים מרצונם לשלם יותר), הפיקוח איננו והמחיר - גבוה.

הורים לילדים מגיל 3: מרוצים אך מבולבלים

חוסר בהירות רב שורר בינתיים עם פתיחת ההרשמה לגני הילדים. במצב הנוכחי, קשה באמת לדעת אם, היכן ומתי ייפתחו גנים נוספים בסביבתכם; הדבר מעמיד במצב קשה הן את ההורים המתלבטים בין מסגרות שונות, והן את בעלי הגנים הפרטיים. "ההורים לא יודעים מה לעשות עם ההרשמה", אומרת עו"ד שלי דביר, ממובילות מחאת האימהות. "לא ברור עדיין מה יקרה ומתי; לרשויות המקומיות הרבה יד ורגל בדבר ואנחנו תלויים למעשה בחפץ ליבן".

במשרד החינוך אכן מנחים את ההורים לנסות ולברר את העניין מול הרשות המקומית, שאמונה על היישום ועל פתיחת הגנים בפועל. שימו לב: מה שיכול בינתיים להשתנות מבחינת הצרכנים, הם הדרישה לתשלום דמי הרשמה גבוהים או להתחייבות לתקופה ממושכת, שעשויים להציג בפניהם בגנים רבים בניסיון לחפות על חוסר הוודאות.

ומה עם המחיר - האם הוא ירד בשל התחרות הצפויה עם הגנים העירוניים? "לדעתי הוא רק יעלה", מעריך מנכ"ל איחוד גני הילדים, חנן דגן, "מחיר התשומות עולה: מים, ארנונה, חשמל, מזון, שכר עבודה. גן פרטי הוא עסק בעייתי עם מרווחים נמוכים, אין הרבה ברירות אלא להעלות את המחיר".

אולם לא מעט בעיות צפויות ביישום החוק בעתיד הקרוב, ולא ברור אם לכל ההצהרות יש כיסוי בלוח הזמנים המתוכנן:

מחסור במבנים: 80 אלף ילדים בגילי גן (3-5) מתחנכים כיום במסגרות פרטיות, או אינם רשומים למסגרת. לכמות הזו מתכוונת הממשלה להיערך עם פתיחת 2,500 גנים בשנים הקרובות - 1,500 מהם, על פי ההצהרות, כבר בשנת הלימודים הבאה. ל-500 כבר יצאו היתרים לבנייה על קרקעות זמינות ברשויות, ולעוד 1,000 גנים יש צורך למצוא קרקעות זמינות או מבנים להשכרה או להסבה העונים על הדרישות. כבר באוקטובר פנה משרד האוצר לרשויות המקומיות בקריאה להיערך בנושא, ובפועל תלוי ההספק לא מעט בפעילותן של הרשויות המקומיות.

כוח אדם: בעיה נוספת היא כוח אדם - אלפי גננות חדשות יידרשו להצטרף למעגל של משרד החינוך. במשרד כבר מנסים לאתר גננות שסיימו הכשרה וטרם השתלבו במערכת, או עזבו אותה זמנית - וכן נבדקת אפשרות של הסבת גננות פרטיות, בעלות ניסיון אך נטולות הכשרה פורמלית, אל תוך המערכת.

האם גנים פרטיים יסובסדו?

השאלה מה יעלה בגורלם של הגנים הפרטיים טורדת את מנוחתן של גננות פרטות המפעילות גן פרטי - וגם של הורים המתלבטים בין חלופות פרטיות המציעות לרוב תנאים משופרים לילדים (יחס נמוך יותר של ילדים לכל גננת, מספר ארוחות ועוד).

בעיקרון, תתאפשר תמיד הבחירה בגן פרטי על פני עירוני. מה שלא כולם יודעים הוא שמדיניות משרד החינוך מבקשת לאפשר להורים לקבל סבסוד זהה גם בגנים פרטיים, תוך השלמת המחיר למסגרת הפרטית. אלא שלשם כך נדרש מערך פיקוח על אותם גנים פרטיים שירצו להיכלל בהסדר, וכאן כבר קיימת עמימות רבה לגבי שורת סוגיות מהותיות: מה יכלול הפיקוח? באילו קריטריונים יחויבו בעלי המסגרות, וכיצד הוא ייושם בשטח? אלו, אומרים במשרד, יגובשו בעתיד הקרוב.

"אני מאמינה שהחוק החדש יגזור את דינם של 30% מהגנים הפרטיים", אומרת קרן איוס, יו"ר איגוד הגנים הפרטיים ח.י.ב.ה. "אמנם סבסוד גנים פרטיים הוא אופציה שעלתה על הפרק, אבל רבים חוששים משיתופי פעולה בגלל הסטנדרטים שידרשו מהם. כמו בכל ענף, גם כאן יישאר התחום הפרטי. יש קופות חולים ורפואה פרטית, פלאפל ומסעדת גורמה, חנויות פרטיות ומעצבים - וגם כאן הטובים ירימו מחירים, ויתנהלו כמו קאנטרי קלאב. מי שישרוד הם גנים פרטיים שנותנים באמת ערך מוסף".

דגן שומר על אופטימיות: "בגדול לא תהיה פגיעה בגנים הפרטיים", הוא אומר, "מדובר בהליך של 4-5 שנים והילודה גדלה בהדרגה. אולי בעוד 5 שנים גנים פרטיים יהיו בעיקר עד גיל 3, לגילאים האלה המדינה לא תוכל לממן חינוך חינם".

"צריך לערב את הגנים הפרטיים במהלך", טוען דגן, "כמאה אלף נשים מועסקות כיום בגנים פרטיים. אם נעביר את כל הילדים למערכת הציבורית לפחות 75 אלף יהיו בלי עבודה. הן הקימו גנים איפה שהממשלה כשלה, אי אפשר לומר 'הכושי עשה את שלו הכושי יכול ללכת'.

טיפים לפני הרשמה לגן

בדקו ברשות המקומית:

בטרם הרשמה, נסו לברר עם הרשות המקומית מה הצפי לפתיחת גנים נוספים בסביבתכם.

בררו את תנאי הביטול:

בחרתם להירשם לגן פרטי? בררו היטב את תנאי הביטול בטרם תסגרו עסקה - מגובה דמי ההרשמה ועד מועד ביטול אפשרי.

ספרו את ימי החופשה:

מתלבטים בין גנים פרטיים? אל תשכחו לקחת בחשבון את מספר ימי הפעילות בשבוע ואת לוח החופשות השנתי המונהג, ביחס למחיר הנדרש.

מחירי גנים פרטיים

גני ילדים מעל גיל שלוש

מספר המעונות המוכרים ביחס למספר ילדים בני אפס עד שלוש

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות