אירופה ננעלה בעליות לאחר הנפקת האג"ח של צרפת

המשקיעים באירופה התעודדו מההנפקה המוצלחת של צרפת, על אף הורדת הדירוג ■ עדיין נותר החשש מחדלות פרעון יוונית ■ דרגי צפוי לנאום ולהרגיע את המשקיעים

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים, כאשר המשקיעים הגיבו להנפקת האג"ח המוצלחת של צרפת, בהיקף של כ-8.7 מיליארד אירו, על אף הורדת הדירוג של כ-9 ממדינות גוש האירו שעליה הכריזה סוכנות הדירוג S&P השבוע, כאשר במרכזן צרפת. במוקד המסחר עומדעת גם הנפקת האג"ח של צרפת.

פסגת מנהיגי גרמניה, צרפת ואיטליה, שהייתה אמורה להתכנס ב-20 בינואר (ביום שישי הקרוב) נדחתה בינתיים ותתרחש כנראה בסוף פברואר. כך מדווחת סוכנות "רוייטרס" על פי מקור בשגרירות גרמניה באיטליה. מקור בממשלת איטליה מסר כי הפיסגה נדחתה עקב צורך פוליטי פנימי של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי. בפסגה היו אמורים להשתתף גם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, והקנצלרית אנגלה מרקל.

אמור, מוריס קריימר, מנהל אזור אירופה ב-S&P טען שהאיחוד הפיסקאלי שמנהיגי אירופה אישרו במהלך פסגת המנהיגים שהתקיימה בחודש שעבר, "לא נותן מענה מלא לבעיות של אירופה". קריימר טוען שהאיחוד הזה הוא לא "פריצת דרך" בפתרון המשבר, כפי שתיארה אותו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במהלך הפסגה.

מנגד, טוען מנכ"ל פימקו מוחמד אל-אריאן, כי הורדות דירוג האשראי הן "חדשות של אתמול" שכן השוק כבר תימחר אותן ואף הגיב למהלך הזה כבר לפני חודשיים. "התשואות על האג"ח של איטליה ומדינות נוספות בגוש האירו מגלמות בתוכן אף הורדות דירוג דרקוניות יותר", דיברי אל-אריאן.

בתוך כך, לאחר הורדת דירוג האשראי של הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת, צרפת עמדה במבחן האג"ח שלה. ממשלת צרפת מכרה אג"ח ל-12 שבועות בהיקף של 4 מיליארד אירו, בריבית ממוצעת של 0.165% - ירידה לעומת 0.167% בהנפקת אג"ח דומה שנערכה ביום ב' שעבר. כמו כן מכרה צרפת אג"ח ל-25 שבועות בהיקף של 2.19 מיליארד אירו, בריבית של 0.281% - גם כן ירידה לעומת 0.286% בשבוע שעבר. הנפקת אג"ח ל-51 שבועות נסגרה בריבית של 0.406% לעומת 0.454% בשבוע שעבר.

מחכים לדרגי

ללא נתוני מאקרו היום באירופה, נשיא הבנק האירופי המרכזי צפוי לשאת נאום היום ב-20:00 (שעוננו), בו הוא יישא דברים לגבי המשך הפעולות שמתכנן הבנק כדי לחלץ את אירופה ממשבר החוב.

נעילה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים חדות, ונראה כי המשקיעים הגיבו בעצבנות לחדשות השליליות מאירופה - כאשר במרכזן הורדת דירוג האשראי של כ-9 ממדינות גוש האירו ובכללן צרפת, איטליה, ספרד ואוסטריה. סוכנות הדירוג S&P הודיעה בסוף השבוע, לאחר שהורידה את דירוג האשראי של המדינות, כי בין ההחלטות שהובילו אותה לנקוט בצעד זה היתה הסיכון ההולך וגובר שניצב מול מדינות גוש האירו.

"המשקיעים התרכזו ועדיין מתרכזים בהורדת הדירוג של מדינות גוש האירו והם אינם מוכנים לקבל כעת גם חדלות פרעון יוונית", אומר אנליסט מחברת הייעוץ בראון ברדרס. נזכיר, ביום רביעי הקרוב צפויים להתקיים ביוון שיחות חדשות שנועדו להפעיל לחצים נוספים על הסקטור הפרטי.

מניות הפיננסים במוקד

מניות הפיננסים הובילו את הירידות במזרח היום. נציין את חברת ההחזקות היפנית נומורה וכן את Daiwa .

גם מניות התחבורה האסייתיות סבלו מירידות חדות. נציין את האנג'ין ואת חברת קוסקו .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]