קצת באיחור, אשתף אתכם היום בכמה הנחות שלי לגבי השנה האזרחית הבאה, 2012. הנאמר כאן הוא כמובן רק דעתי האישית, ומהווה המשך למה שכתבתי עד כה במסגרת זו:

1) צריכה מצטמצמת בחלק המפותח של העולם

תושב המדינות במערב (במיוחד האמריקאי) יצמצם את צריכתו, עקב המשך ירידת ערך ביתו והקושי למצוא ולהחזיק, בעבודה מכניסה.

מכיוון שהצריכה המערבית הייתה מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת, המנוע העיקרי של הצמיחה הגלובלית (כמותית, ואיכותית), צמצום כזה, יקטין משמעותית את הרווחיות של כל מי שמעורב במבנה התעשייתי של היום: המדינות המפותחות ממציאות ומתכננות, והמתפתחות מייצרות.

יחד עם זאת, הצרכן יחפש יותר ויותר "מציאות" והמכירות ברשת יכבשו עוד נתח שוק מן החנויות המסורתיות, עקב היכולת שלהם לספק את ה"מציאות" האלה בעלויות נמוכות יותר. הכוח המרתיע של ההאקרים, קטן מהכוח המושך לחיסכון בהוצאות.

2) הקטנת ביקושי לחומרי גלם

הצורך באגירה של חומרי הגלם, הקשורים לייצור (מתכות בסיסיות, אנרגיה וכו') אמור גם הוא להצטמצם פלאים, ולגרום לירידה בביקוש השוטף. המדינות המתפתחות, שלא בנו עדיין את השווקים המקומיים שלהן, ייפגעו קשות מתהליך זה.

כל מה שקשור לייצור, הובלה, והפצה יצליח קצת פחות מן העבר הקרוב. ייתכן ונראה דווקא אז עלייה בהוצאות לשיווק, והתפתחות נוספת באמצעים המעבירים את המסרים במדיות השונות.

3) המשך והעמקת משבר החוב, והשפעתו על הסקטור הפיננסי

ככל שמשבר החוב מתקדם, (ראינו ביום שישי דוגמא נוספת להתקדמות שלו, על ידי הורדת הדירוג של צרפת, ומדינות נוספות, למרות ה"אווירה החיובית" יותר ששררה באירופה מאז תוכנית ה-ECB האחרונה), הסקטור הפיננסי ימשיך להיפגע מחוסר הוודאות לגבי יציבות המוסדות שבתוכו, ומקשיי המימון של הממשלות הנמצאות בבעיה. מגבלות על המסחר (Trading) של נכסים פיננסיים עבור תיק המוסד עצמו (Nostro) יגרום לקיטון משמעותי ברווחיות. סקטור פיננסי חולה אינו יכול להיות בסיס לכלכלה צומחת.

הוא ייטול פחות סיכונים, וישאף לחיסול פוזיציות מסוכנות, להקטנת המינוף על נכסיו, ולהגדלה משמעותית בהלימות ההון.

4) גידול בהתערבות ממשלתית ובמיוחד ברגולציה

הרגולציה העודפת, והמתגברת, תפגע גם היא ביכולת של חלקים גדולים במשק להתאושש במהירות מאירועים פתאומיים, שינבעו מהחלטות פוליטיות. המעורבות הממשלתית תתרחב עוד, וזאת לתחומים שבהם היא לא נגעה קודם.

בכך היא תקטין את החדשנות, ואת היעילות. כמו כן, גודלה היחסי של הממשלה (המרכזית - פדרלית) בהעסקה תלך ותגבר, עקב חידוש הגידול באבטלה בסקטור הפרטי. נזכור, שבינתיים, לממשלות קיימת עדיין היכולת להדפיס כסף, ולייצר מקומות עבודה יזומים. חברות הקשורות בצורה זו אחרת לסקטור הציבורי ייהנו מכך. במיוחד אלו בעלות לובי גדול, ומשפיע, במסדרונות השלטון, כמו למשל החברות הגדולות והבינלאומיות.

5) העלאת מדרגה במלחמת המטבעות

מלחמת המטבעות תתרחב, ותגיע למימדים של משברים פוליטיים, כאשר כל מדינה תשאף כמובן למטבע מופחת על מנת לעודד את הייצוא שלה. ממלחמת מטבעות, נגיע די מהר למלחמת "מיסוי מגן" שיגביל את המסחר הבינלאומי.

רק דברים אמיתיים ישמרו על ערך הראלי של ההון. בגלל התהליך הדפלציוני המובנה במשבר החוב, חומרי גלם יכולים להיות פחות אטרקטיביים, אבל מתכות יקרות, ובמיוחד הזהב, יכול להפוך למפלט שכולם ירצו להתגונן דרכו.

6) ה-QE יאבד מיעילותו

יעילות הדפסות הכסף, כפתרון אנטי-דפלציוני, תלך ותקטן עוד ועוד. לא רק זאת, אלא שמבצעי תרגילים אלו (הבנקים המרכזיים) יהפכו למטרה קלה לפוליטיקאים המחפשים שעיר לעזאזל. שימו לב איך כל מועמדי המפלגה הרפובליקאית לנשיאות בארה"ב משמיצים כעת את הפד, וחלקם אף מגיעים לקרוא לביטולו.

חוב גדל שלא פוגש הדפסה מייצר קיר מוות (דמוי ה"קיר היווני") בו השוק מתחיל לדרוש תשואות גבוהות יותר ויותר. ככה מתקרבים לרגע של חוסר השליטה.

בסוף יהיה טוב

ייתכן שחלק או כל התחזיות שלעיל, לא יתממשו. המדינות המפותחות ימצאו איכשהו פתרון לבעיות החוב שלהן, וזאת ללא שלב מחיקה או חדלות פירעון.

צמיחה אדירה יכולה לשטוף את העולם (אולי יימצא מקור אנרגיה בלתי נדלה חדש?) וכך, תמצא פרנסה, מגורים, וצעצועים לכולם. הלוואי וכך יהיה. אבל, אם חלק מן הדברים אכן יתגשם בשנה הקרובה, עלינו להיות מוכנים לתוצאות, ולהפנים את המסקנה הנובעת מהן.

ולפינה הטכנית - עדכון של מדד מניות S&P500 בעזרת הגרף היומי שלו:

משה שלום סנופי

למעשה אין ממש חדש כאן. על פי הערכתי כרגע, הרגל המסיימת של התיקון העולה (לחובבי אליוט: c של 2 של שלב C גדול יורד) שהחל מאמצע נובמבר, עדיין מתבצע כרגע במבנה של יתד עולה.

ביתד אופיינית כזו יש 5 תת-גלים abcde, וניתן לראות די בבירור כבר שלושה מהם abc (1 סגול). ייתכן מאוד שיום שישי האחרון החל את ה-d של אותה סדרה. היעד הסביר של כל המהלך נראה כרגע סביב 1300 1320, אשר מאוד קרוב לתיקון פיבונצי 78.6 אחוז של כל הירידה ממאי שנה שעברה.

בזירת האינדיקאטורים ניתן לציין את CMF) 2 סגול) המראה שוב כניסה של כסף חדש לתוך המדד, ואת ה-MACD) 3 סגול), אשר עדיין מראה מצב חיובי ביחד עם היסטוגרמה ללא שינוי מדאיג כלשהוא. אציין כאן שהשימוש העיקרי בכלים אלו הוא כאשר הם נותנים אתראות מקדימות לשינוי קרוב במחיר, וזה עדיין לא קרה כאן.

אם הממוצעים הנעים 50 ו-200 אכן יחצו בסופו של דבר אחד את השני, זה ייתן בוודאי הרבה עידוד למשקיעים, וידחוף את המדד לכיוון היעד המוצהר. בקשר לכך אציין את הדברים שאמרתי בעבר: שוק ההון בנוי כך שברוב המקרים ירידות גדולות יתחילו כאשר האופטימיות בשיאה, ועליות חזקות יתחילו כאשר הפסימיות חוגגת.

זו אחת הסיבות שלא חשבתי שנראה ירידה גדולה אחרי ההגעה ל-1070 וזו הסיבה שאני מצפה להגעה לאופטימיות גדולה (למשל VIX סביב 17) לפני שנראה את התחלת הירידה הגדולה (3 של שלב C).

  • משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.