אדם רויטר: "כנראה שהולך להיות יותר טוב מאשר יותר רע"

מייסד ומנכ"ל חיסונים פיננסים, בראיון ל"גלובס": "אם כל מי שחושב שחור עושה צעדים כדי להתגונן ממפולת שמתומחרים בשוק - אז הולך להיות יותר טוב" ■ ומה באשר לתחזיות ספציפיות? "אין אף בנאדם על כדור הארץ שיודע להגיד מה יהיה"

"אין אף בנאדם - לא בבנק ישראל ולא על כדור הארץ, שיכול להגיד מה יהיה על שוקי המניות בעוד 5-10 שנים. השוק בלתי ניתן לחיזוי בעליל", את הדברים האלה אומר אדם רויטר, מייסד ומנכ"ל חיסונים פיננסים, בראיון ל"גלובס".

רויטר, אשר בעברו שימש כדילר הראשי של בנק ישראל בבורסה, מלין כי לאור שטף התחזיות השחורות שמופצות לגבי השוק המקומי והשווקים הגלובליים - לא נותרה לו ברירה, אלא לנקוט בתחזית אופטימית יותר באשר לשווקים: "באופן פרדוקסלי, נעשיתי אופטימי לגבי השווקים".

- מדוע?

רויטר: "בחודשים האחרונים הייתה הצטברות אדירה של תחזיות פסימיות ושחורות, שכללו התמקדות בתרחישי קיצון, במרה שחורה, עייפות החומר ומרירות - מצד אינספור חזאים", הוא מסביר.

"אם יש כזו הצטברות של תחזיות שחורות, משמע שכל מי שחושב כך עושה צעדים מסוימים כדי להתגונן מפני העתיד לבוא - מה שמשפיע באופן ישיר כבר כעת על שוק המניות, ש'מתמחר' את ההתגוננות הזו", מסביר רויטר.

לדבריו, אם למרות סך הפעילויות שננקטות במשק מצד כל רואי השחורות - שוקי המניות, שוק העבודה והמשק באופן כללי "נמצאים היכן שהם נמצאים" - אזי הוא סבור כי "כנראה שהולך להיות יותר טוב מאשר יותר רע".

"שום דבר לא התמוטט - לא חברות, לא בנקים, לא ממשלות ולא השווקים", מציין רויטר. "הרי אם תקופה ארוכה כולם נמצאים בשורט - אז מי לעזאזל עוד נשאר כדי ללכת בשורט על השווקים?".

ובכל זאת, למה יהיה פה יותר טוב? רויטר סבור כי הסיבות לכך רבות. רויטר סבור כי ההגירה החיובית לישראל בשנתיים האחרונות, לאור גידול בקצב הישראלים היורדים ששבו לאחר מכן לישראל (וזרם "עולים חדשים" קבוע מדי שנה); כמו גם מצב שוק העבודה המעודד ביחס לכלכלות ארה"ב ואירופה - כל אלה צפויים לתרום לצמיחה המקומית.

"וכיוון שבכל מקרה המצב הכלכלי בישראל טוב מאד באופן יחסי, ואני מדגיש - יחסי בלבד, המגמה הזו אמורה רק להימשך", דברי רויטר.

ומה לגבי ריבוי אוכלוסיות שנחשבות כפחות יצרניות, דוגמת החרדים והערבים? רויטר ניזון ממחקריו של פרופ' דויד פסיג, אשר עוסק בחקר העתיד - ומצביע על מגמות דמוגרפיות ברורות בקרב האוכלוסיות השונות בישראל: "הריבוי הטבעי בקרב האוכלוסיה החילונית בישראל רק עולה, לעומת הריבוי הטבעי אצל הערבים והחרדים - שהולך ויורד, ומתקרב לקצב של אוכלוסיות מערביות 'רגילות'".

כך, מצטרף למעשה רויטר לתחזיותיו הסבירות של פסיג, כי האוכלוסיה היהודית-חילונית תוסיף ותגדל - ועימה גם הצמיחה הכלכלית המקומית.

"אנשים פסימיים לגבי העתיד כי הם פשוט לא רואים את המגמות שמתרחשות, ולא מודעים אליהן. גם העיתונים שרוצים להראות שחור שוכחים להראות את המגמות המאד מעניינות ומאד חשובות הללו", הוא מסכם.