סיטי: "פישר חושש ממפולת בנדל"ן - ולכן הוריד הריבית"

כלכלני סיטיגרפ נפנים הבוקר להתייחס להחלטת הריבית של בנק ישראל - שהורידה אמש לרמה של 2.5% ■ מציינים: "בנק ישראל נתמך בהאטה במשק, ציפיות האינפלציה ויסוף השקל"

כלכלני סיטיגרופ מתייחסים הבוקר (ג') בסקירת השווקים המתעוררים היומית להחלטת הריבית של בנק ישראל, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר, אתמול. במסגרת ההחלטה, נזכיר, הורידה הוועדה המוניטארית של הבנק את הריבית בכ-0.25% לרמה של 2.5% - על רקע הצהרות ברורה המביעות חשש מההאטה בשווקים הגלובליים והחרפת משבר החוב באירופה, הפוגעים גם בביקושים המקומייים בישראל.

לטענת כלכלני בנק ההשקעות, מהלך הורדת הריבית של הבנק ישראל נבע משלושה גורמים עיקריים, אשר בראשם החשש המתגבר מהאטה במשק: בבנק ישראל ציינו את המשך ההאטה בצמיחת המשק המקומי לנוכח הירידה בפעילות היצור והביקושים - בין היתר, על רקע ההאטה בשווקים הגלובליים וחוסר הוודאות בסביבה הגיאופוליטית המקומית.

"הורדת הריבית - עקב חשש של פישר מפיצוץ שוק הנדל"ן"

"זוהי ההצהרה הברורה של הבנק (ישראל)", נכתב בסקירה של סיטי. "למרות שההאטה בישראל נובעת בעיקר מירידה בביקושים החיצוניים, ישנה פגיעה באמון הצרכנים שאינה מתקבלת יפה".

עוד מציינים בסיטי כי מהלך הורדת הריבית נובע גם מחששו של ב"י מ"שינוי כיוון" בשוק הדיור הישראלי: "הבנק חושש מטרנד חדש בשוק הדיור, כעת כשמחירי הדירות ירדו במשך 3 חודשים רצופים", נכתב בסקירה.

באשר לסיבה השנייה, בסיטי מציינים כי ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדות בתוך טווח היעד הממשלתי שעומד על 2%-3% - וזאת גם לאחר פרסום מדד דצמבר, אשר הפתיע כשנותר ללא שינוי (לעומת צפי כי יעלה): "זה מאפשר לבנק להרגיש בטוח להוריד את הריבית, מבלי להסתכן בהאצה משמעותית של האינפלציה מחוץ ליעד", כותבים בסיטי.

ולבסוף, הורדת הריבית נובעת מייסופו היחסי של השקל מול המטבעות המרכזיים בעולם. "כנראה שבטוח יותר להוריד את הריבית כאשר השקל חזק, מה שמקטין את הסיכוי להצתה של היחלשות בוטה בערך המטבע".

לסיום, מציינים כלכלני סיטיגרופ כי בנק ישראל יוריד את הריבית בעוד כרבע אחוז בשנת 2012, עד לרמה של 2.25%.