AMG: הורדת הריבית תפחית המשכנתא בכ-100 ש' בחודש

כך טוענת חברת המשכנתאות בתגובה להורדת הריבית ■ נוטלי המשכנתאות בריבית פריים חסכו בממוצע מאוקטובר כ-310 שקל בתשלום החודשי ■ בחברה קוראים לנגיד לאפשר לציבור ליטול משכנתאות עם שיעור גבוה יותר של ריבית משתנה

בעקבות הודעת בנק ישראל אמש כי הוא מפחית את הריבית המרכזית ב-0.25% לרמה של 2.5%, חברת המשכנתאות AMG טוענת כי הפחתת הריבית תוריד את המשכנתא הממוצעת בכ-100 שקל מרמה של 4,640 היום לרמה של 4,540 שקלים.

לפי נתונים שמספקת החברה, מדובר במשכנתא בגובה 800 אלף שקל, שנילקחה בריבית פריים לתקופה של 20 שנה. נוטלי משכנתאות דומות בהיקף של כ-500 אלף שקל, יחסכו מעתה 64 שקל וישלמו 2,840 בחודש במקום 2,904 שקל.

ב-AMG טוענים גם כי הפער בין הכדאיות לנטילת משכנתא צמודת מדד למשכנתא בריבית פריים הולך ומתרחב. זאת בעקבות התקנה של בנק ישראל ממאי 2011 המאפשר לקחת רק שליש מהמשכנתא בריבית משתנה. כמו כן, בעקבות הורדת ריבית הפריים, המשכנתא בריבית פריים תעמוד כעת על כ-3.25%, לעומת משכנתא צמודת מדד לתקופה זהה העומדת על 3.0% אולם, לריבית זו יש לצרף את ההצמדה למדד, כאשר בשנת 2011 עמד המדד על 2.2% נוספים.

מאז שינוי המגמה ותחילת הורדות הריבית בחודש אוקטובר האחרון, ירדה ריבית הפריים ב0.75%. לכן, נוטלי המשכנתא בהיקף של 800 אלף שקל בריבית פריים שילמו בסה"כ 310 שקל פחות בהחזר החודשי. לעומת זאת, באותה תקופה המדד נשאר כמעט ללא שינוי ובעקבות זאת לא חלה ירידה בהחזר החודשי של נוטלי משכנתא בריבית צמודת מדד. מי שלקח משכנתא לאחר מגבלות הנגיד, כאשר שני שלישים ממנה הם בריבית צמודת מדד ושליש בריבית משתנה, חסך רק 100 שקל בהחזר החודשי.

לאור המצב הכלכלי והצפי כי בחודשים הקרובים תימשך מגמת הורדת הריבית, ב-AMG משכנתאות קוראים היום, שוב, לנגיד לשקול מחדש את הצרת המגבלות אותם הטיל ולאפשר לנוטלי המשכנתאות לקחת עד שני שלישים מגובה ההלוואה בריביות משתנות.

"בעקבות הורדת הריבית, הציבור הרחב יכול להרוויח מאות שקלים מדי חודש בעקבות המגמה של הורדות הריבית", טוען מנכ"ל החברה עמית קמינסקי.