שקדי: "המהלך לפתיחת השמיים עשוי להיות בכייה לדורות"

מנכ"ל אל על: "אני לא מדבר כעת כמנכ"ל אל על, אלא כישראלי שהתעופה הישראלית קריטית עבורו ■ משרד התחבורה: המהלך מידתי, היעדר התחרות מזיק למשק

השיח על פתיחת השמים הישראלים למדינות האיחוד האירופי עלה אתמול והיום לדיון בכנס התאחדות סוכני הנסיעות שנערך באילת. גם מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, וגם מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, התייחסו לנושא והיו תמימי דעים לגבי הצורך ביישום הדרגתי וזהיר של פתיחת השמיים, שיאפשר תחרות שווה.

"אני לא מדבר כעת כמנכ"ל אל על", אמר שקדי, "אלא כישראלי שהתעופה הישראלית קריטית עבורו. הסכם שמיים פתוחים חייב להיות מבוסס על הגדרות ברורות לפני הכניסה למדיניות החדשה. פתיחת השמיים צריכה להיות מהלך זהיר, חכם, מידתי, כאשר מה שמוצע כיום עלול להוביל לקריסה של התעופה הישראלית". עוד אמר שקדי כי יש לחתום על הסכם כזה רק לאחר יצירת תשתית תעופה שוויונית ומתאימה בנתב"ג. "בישראל יש שדה תעופה אחד עם מסלול אחד, ולהיכנס לשמיים פתוחים במצב כזה הוא צעד חסר אחריות".

נועז בר ניר, מנכ"ל משרד התיירות לא מקבל בצורה גורפת את הדברים. בר ניר מסר ל"גלובס" כי "כאשר אנו נכנסים למגרש המשחקים עם השוק האירופי איננו יכולים להכתיב את כללי המשחק ועלינו להכיר את גבולות הגזרה". לדברי בר ניר, "מעבר לאינטרס של חברות התעופה, יש את האינטרס של המשק כולו - היקפי תירות נכנסת גדולים יותר, ויכולתם של ישראלים לטוס במחירים מוזלים. אין סיבה שטיסה מאירופה לצפון אפריקה תעלה 200 אירו וטיסה מאירופה לישראל תעלה 700 דולר. היעדר התחרות גורמת נזק למשק". על דברי שקדי כי נדרש מהלך הדרגתי ומדוד, אמר בר ניר כי "גם בפתיחת השמיים לקחנו בחשבון את כל הפרמטרים והשלכות המהלך, לרבות סוגיית המידתיות", אמר בר ניר.