בובליל: "רפורמת נתניהו לא תפשט הליכי התכנון והבנייה"

נשיא התאחדות הקבלנים במכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה: "התאחדות הקבלנים מוטרדת מרפורמת התכנון שעתידה לקבל אישור, שניכר כי אין היא עתידה להביא לשיפור הליכי התכנון, אלא לפגיעה קשה בהם"

"התאחדות הקבלנים מוטרדת מרפורמת התכנון שעתידה לקבל אישור, שניכר כי אין היא עתידה להביא לשיפור הליכי התכנון, אלא לפגיעה קשה בהם ואינה משרתת את מטרתה המקורית - קיצור הביורוקרטיה והנעת המשק לכיווני צמיחה", כך כותב נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, במכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, לקראת תחילת ההצבעה על סעיפי רפורמת התכנון.

בשבועות הקרובים עתידה הוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) בכנסת להתחיל להצביע על 600 סעיפי רפורמת התכנון, אותה הוביל כזכור ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוועדה המשותפת אמונה זה כשנתיים על הכנת הרפורמה לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת.

בובליל כתב במכתבו ללוקר כי הוא חושש שהרפורמה שעומדת בפני אישור מחמיצה את כוונתו של נתניהו לפשט את הליכי התכנון והבנייה בישראל. "כידוע לך, ראש הממשלה והממשלה הנוכחית", הוא כותב, "החליטה על הובלת רפורמה מקיפה בהליכי התכנון והבנייה בארץ, כמו גם בהליכי הרישוי - מתוך כוונה ברורה לפשט את ההליכים ולקצרם וזאת מתוך ידיעה שההליכים כיום מתאפיינים בביורוקרטיה, סרבול, כפילות מערכות ובעיקר בולמים את אפשרות הצמיחה הכלכלית הנדרשת למשק בישראל היום יותר מתמיד.

"לצערנו, לאחר דיונים רבים והתעמקות של ממש בנוסח החוק המוצע, הרי שהחוק במתכונתו המוצעת יביא לפגיעה משמעותית בהליכי התכונן ולסרבולם, יעצים את הביורוקרטיה ולמצער ישיג את המטרה ההפוכה שלשמה הוא קם".

בובליל כותב שההתאחדות תומכת בהפרדת פרק הרישוי מפרק התכנון ברפורמה, שכן תחום הרישוי יביא מזור להליכי הרישוי המתארכים שלא לצורך "ופוגעים הלכה למעשה בהיצע הדירות בישראל", בעוד שבתחום התכנון והרכב מוסדות התכנון, "לא זו בלבד שהחוק אינו מפשט את ההליכים ואינו מקצרם, קיים חשש מעשי שהוא יאריך ויסבך את הליכי התכנון ויביא בתקופת המעבר (תקופה של כעשור שנים) לכאוס של ממש ולמצב בלתי נסבל".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "משרד ראש הממשלה רואה חשיבות רבה באישור הרפורמה בתחום התכנון והבנייה, במטרה להביא לייעול מערכת התכנון ולאפשר שקיפות רבה יותר בתחום. הבקשה שלא לאשר את החלק העוסק בתכנון נדונה מספר פעמים במהלך הכנת החוק ונדחתה במסגרת דיונים שונים".