לכתבה הקודמתאיך מתמודדים עם ההוצאה הכי כבדה בעסק - שכר העובדים? לכתבה הבאהלחוץ בעבודה או מתרגז על הספקים והלקוחות? תתחיל לרוץ

כישלון זה טוב: כך תהפוך כישלון יזמי להצלחה מסחררת

הקמתם עסק שנכשל? לא נורא ■ לדעת לויד אי. שפסקי, פרופסור ליזמות מאוניברסיטת "קלוג", זאת הדרך הנכונה להבטיח את הצלחת המיזם הבא שלכם

07/03/2012, 09:21
Cisco בפייבוק
כישלון זה טוב

"רבים מהיזמים המצליחים שאני מכיר, נכשלו בעבר. זה בסדר גמור להיכשל. זה שלב הכרחי בדרך להצלחה", אומר ל"גלובס" פרופ' לויד אי. שפסקי (Lloyd E. shefsky), מרצה ליזמות מאוניברסיטת "קלוג" (Kellogg) ומחבר הספר "יזמים נוצרים, לא נולדים".

לדברי שפסקי - המבקר בימים אלה בישראל כאורח החטיבה ליזמות בבית-הספר לכלכלה ולניהול של המכללה האקדמית תל אביב-יפו - יש לא מעט יזמים שלומדים מניסיון העבר ומתקדמים הלאה, אך ישנם גם כאלה שלא מפסיקים לבחון את כישלונות העבר שלהם. "כישלון אמנם הורס את הביטחון העצמי, אך אם בוחנים את הכישלון כחוויה חיובית שממנה לומדים ומחכימים, אפשר להציל את הביטחון העצמי. חשוב מאוד לבחון את עברנו - לא רק כדי להימנע מחזרה על טעויות, אלא גם כדי להתמודד עם פצעים ישנים שהתנסויות כאלו הותירו בנו".

מהם 10 הגורמים העיקריים לכישלונות יזמיים ואיך הופכים את ההתמודדות איתם לחוויה חיובית שתצמיח את היזמות המוצלחת הבאה? פרופ' שפסקי מסביר.

1. הפחד להיכשל

"פחד מכישלון הוא אחד הגורמים ה'מסרסים' וה'משתקים' ביותר, לבני-אדם בכלל וליזמים בפרט. הפחד מכישלון עסקי עומד בדרכם של יזמים רבים, גם לפני הקמת מיזם חדש וגם לפני פריצת דרך עסקית - המצריכה שינויים ומשאבים מהותיים בעסק. פחד זה גורם להם לעתים לוותר על העסק או על מהלך עסקי חשוב שיכול להקפיץ את העסק מעלה או אפילו להציל אותו מכישלון".

ההתמודדות הנכונה: לזכור שהפחד הוא שמוביל להצלחה

"כדי להשתלט על הפחד מכישלון עסקי, תחילה עליך להבינו ואחר-כך לנסותו. הכישלון הגדול ביותר הוא לא לנסות. באופן אירוני, דווקא הפחד יכול להפוך למנוף שיצליח לקדם אותך".

2. יכולות יזמיות מוגבלות

"כמו אלופי ספורט, גם יזמים נוצרים ולא נולדים. יזם מצליח, הוא אדם שרכש לעצמו את הכישורים הנכונים להקים עסק מצליח. וכמו אלופי ספורט, גם יזמים צריכים לאמן את עצמם לכך. אלא, שלא כל אחד מסוגל לאמן את עצמו. מי שלא מבין מהו יזם וכיצד הוא הופך לאחד כזה, ייתכן שעדיין לא הגיעה שעתו לבחור בעצמו כבוס. לצערי, יזמים רבים נכשלים בדיוק בנקודה זו בשל הערכה עצמית שגויה".

ההתמודדות הנכונה: שכירת עובדים שישלימו את היכולות שלך

"לנתח באופן אובייקטיבי ככל הניתן מהו סל הכישורים שלך, מהן היכולות שפיתחת ומהם הכלים שבאמתחתך. יציאה לדרך מבלי שרכשת את כל אלה, תוביל אותך במוקדם או במאוחר למשבר או לוויתור על מימוש הפוטנציאל הגלום במיזם. הדרך להתמודד עם סכנה כזו מורכבת משני שלבים עיקריים:

"הראשון, לנסות להעריך מה יהיו צורכי המיזם בעתיד. לא מדובר כאן בניבוי העתיד, אבל כמו ששחקן יכול לשחק דמות של רוצח מבלי להיות רוצח בעצמו, כך על היזם להיות מסוגל לדמיין את העתיד של המיזם עוד בטרם עת. במידה רבה, תהליך כזה נעשה בסיוע של מנטורים, יועצים ואנשים מהתעשייה הרלוונטית. השלב השני הוא להחליט כיצד היזם משלים את היכולות האלו - בצורת שותף או באמצעות צוות עובדים שכירים שמשלימים אותו".

3. עודף ביטחון עצמי

"לפני כשנתיים יצא לי לפגוש בחור ישראלי צעיר שהציג בפני רעיון למיזם חדש. למרות שאמרתי לו שאני לא רואה סיכוי שהרעיון שלו יעבוד, הוא היה להוט לנסות בכל זאת. שנתיים אחר כך, קיבלתי ממנו אי-מייל שבו הוא מודה שנכשל. הוא לא לבד. מחקרים כבר הוכיחו שיזמים הם בעלי ביטחון עצמי מופרז ושופעי אופטימיות ולא חוששים לקפוץ למים העמוקים. אם פסימיסט רואה את חצי הכוס הריקה והאופטימיסט את חצי הכוס המלאה, הרי שהיזם רואה חצי כוס מלאה וחצי כוס גדושה באדים לוהטים".

ההתמודדות הנכונה: לא לוותר על קבלת משוב מאנשי מקצוע

"גם כשהפוטנציאל הגלום במיזם נראה טוב, צריך לקחת בחשבון גם את הסיכוי לכישלון. אופטימיות יתר הנובעת מעודף ביטחון עצמי, גוררת במקרים רבים ביצוע של מהלכים לא סבירים. כתיבת תכנית עסקית ברורה ומפורטת והצגתה לאנשי מקצוע לשם קבלת משוב - יש בכוחה למזער נזקים. יש מחיר לעודף ביטחון עצמי, וצריך לחשב אותו בקפידה".

4. התעלמות מסימני אזהרה

"'אם אתה צריך לחכות למספרים כדי לגלות שאתה בצרות, זה בטח כבר מאוחר מדי' - עצה חשובה זו באה מפיו של פרופ' ג'ון או'וויטני מבית-הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. לכל עסק יש סימנים המעידים שמשהו לא פועל נכון. תפקידו של היזם לחפש את הסימנים הללו, לזהות אותם ולעשות משהו כדי לשפר את המצב.

"גם בעסק מתחיל - כשדברים נתקעים בשלבי ההקמה ולוח-הזמנים מתארך - זה סימן שמשהו לא בסדר. משמעות התארכות הזמן היא: כספים שנבלעים, הגדרת בעיות שגויה, מתחרים שמקדימים אותך ועוד. למרבה הצער, יזמים מתחילים רבים מתמקדים בחלום במקום לראות ולשמוע את סימני האזהרה".

ההתמודדות הנכונה: כל הזמן לחפש סימני אזהרה

"לעצור ולהבין למה החמצת את סימני האזהרה? היעדר ניסיון או הכשרה, מחקר בלתי מספיק, מימון לא מספיק, תכנון לקוי ועוד".

5. לא להתאבל על כישלונות

"כמה זמן צריך יזם להתאבל אם החלום היזמי שלו 'הלך לעולמו'? מהי צורת האבל המתאימה וההולמת? בעבר הכרתי יזם שפשט את הרגל ואיבד את הכול. זה לא היה העסק הראשון שהוא איבד, אלא שהפעם זה קרה כשהוא מבוגר ועם אחריות לפרנס את ילדיו. לא היו לו כל היסוסים לגבי סיבוב נוסף, והוא לא הקדיש לעסק שנכשל כל תקופת אבל. למעשה, הוא התחיל לתכנן את העסק החדש בשעה שהריסות העסק הישן עוד העלו עשן, ואפילו עוד היו שרויות בלהבות".

ההתמודדות הנכונה: לא לתת לכישלון להתבזבז

"צריך להסתכל לאחור בצורה נכונה ולבדוק את העובדות שהביאו לכישלון. כשבוחנים כישלון קודם, צריך להיות אובייקטיביים, קרי רוח, ואפילו אכזריים. חייבים לראות את הכישלון ואת סיבותיו כפי שבאמת היו. כדאי לעשות זאת בשלב מוקדם ולפני שמפתחים התלהבות לעסק חדש. חייבים לעשות את זה, אחרת הניסיון יהיה בבחינת בזבוז ואתה תמשיך לקבל החלטות שגויות במקום החלטות נכונות".

6. בחירה מיזם שגויה

"בקורסים ליזמות אני נוהג לשאול את הסטודנטים שלי מה הרעיונות העסקיים שלהם. הרעיונות הם לרוב קטנים ולא מרגשים או עוצמתיים. רבים פוחדים לחשוב גדול או נועז. רעיונות 'קטנים' כמעט תמיד לא יצמחו להיות עסקים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים ועם השפעה אמיתית על העולם. יזם טוב אמנם חייב לבחור תחום שהוא אוהב ומכיר היטב, אך רצוי שזה יהיה רעיון עם פוטנציאל להגיע לעוצמה כלכלית משמעותית בסופו של תהליך".

ההתמודדות הנכונה: לא להתפשר על הרעיון שלא באמת מדליק אותך

"התייעצות עם מומחים, מנטורים ואנשים בתעשייה הרלוונטית, ולא פחות חשוב מזה - התייעצות עם עצמך בחיפוש אחר הרעיון הענק ש'עושה לך את זה'".

7. מודל עסקי גרוע

"בימי חיי ראיתי לא מעט רעיונות גדולים עם פוטנציאל לשנות את העולם, אך המודל עסקי היה גרוע או לא מעשי. למשל, אתרי אינטרנט רבים קמים מתוך אמונה שיראו כסף מפרסומות, אך במבחן התוצאה מעטים מהם אכן מצליחים בכך. כדי להצליח צריך לייצר מודל עסקי שבו ההכנסה (במקרה זה מפרסום ברשת) תעלה על ההוצאות השוטפות, תחזיר את ההשקעה ותייצר בסוף תשואה. זו כבר משימה לא קלה".

ההתמודדות הנכונה: להשתמש במודלים שכבר הוכיחו את עצמם

"מודלים עסקיים הם גם דבר שניתן ללמוד. הגישה המקובלת בבתי-הספר הטובים בארצות-הברית היא, בין היתר, לימוד וניתוח מקרי הצלחה וכישלון של אחרים. אפשר להשתמש במודלים עסקיים קיימים, או לשכפל מודלים עסקיים קיימים לתחומים אחרים - כפי שעשו 'גרופון', שהצליחו לשכלל את מודל הקופונים וכמעט להמציא אותו מחדש במדיה הדיגיטלית".

8. כישלון הסברתי

"נהוג לומר: 'חיים ומוות ביד הלשון'. לא כל יזם בשלב גיוס המשקיעים או השותפים - יודע לתת את 'נאום המעלית' האולטימטיבי בפני המשקיע או השותף הפוטנציאלי בצורה קצרה, עניינית, קולעת וכובשת. 'נאום מעלית' מוצלח, נבנה בימים ובלילות של תכנון מקדים. למעשה, מדובר כאן על שילוב של שני מושגים מנוגדים: Blink - שמשמעו לקבל החלטה רגעית נכונה בשבריר שנייה; ו-Deliberate - שפירושו פעולה מוכוונת היטב על סמך תכנון מבעוד מועד והכרה ברורה של ההשלכות.

"דוגמה המיטיבה להסביר זאת היא של שחקן הקולנוע, ביל קריסטל. כמנחה של אחד מטקסי האוסקר, הצליח קריסטל בשבריר של שנייה להפוך את הקערה על-פיה כשאמר משפט קליל ששחרר ממבוכה את אחד הנואמים שאמר בטקס דברים מביכים, ובכך למעשה הציל את המצב. כשהזדמן לי שאלתי את קריסטל איך עלה בדעתו לומר דווקא את המשפט שאמר? הוא השיב לי 'ידעתי שבערב האוסקר אשתמש רק בכמה עשרות משפטים, אבל בגלל חשיבות הערב הכנתי את עצמי עם 5,000 משפטים שונים לשליפה בכל מקרה'".

ההתמודדות הנכונה: תמיד להיות מוכנים ל"נאום המעלית"

"החוכמה היא, כמובן, לדעת מתי להשתמש בכל הטכניקה הזאת של ה- Blink וה-Deliberate. כדי להצליח במשימה, היזם וצוותו צריכים להיות מוכנים עם תשובות ותכניות מגירה למגוון מצבים עסקיים שעשויים להתרחש כאן ועכשיו".

9. כישלון משפחתי

"לצערי הרב, פגשתי הרבה יזמים מוכשרים שהובילו את המיזמים שלהם להצלחה עסקית מרשימה, אך במחיר יקר של גירושין ופירוק התא המשפחתי. קשה מאוד להתעלם מהמחיר המשפחתי בבחינת ההצלחה הכוללת של מיזם ויזם. במרבית המקרים, היזם תופס את העסק שלו כמו ילד שדורש רמה גבוהה של תשומת לב. הציפייה הסמויה שלו היא שגם בן/בת הזוג יבין ויתאים את עצמו ל'צאצא' החורג. וכשזה לא קורה, הזוגיות נמצאת בסכנה וכך גם המשך ההצלחה העסקית".

ההתמודדות הנכונה: לזכור שמשפחה יציבה היא המפתח להצלחה

"המודעות האמיתית של היזם לעניין הזה היא מפתח קריטי להצלחה. אין תחליף למשפחה. חשוב לנהל נכון את האינטראקציה עמה".

10. האשמה לא תמיד של היזם

"הסטטיסטיקה אכזרית. בארה"ב 90% מהסטארט-אפים לא מצליחים; 24% מהעסקים הקטנים נסגרים בשנתיים הראשונות, 50% בארבע השנים הראשונות ו-80% לא עוברים את שנתם העשירית. לא כולם נכשלים בגלל היזם עצמו. לחלקם, מראש אין זכות קיום. ולא יעזור, אם היזם עושה עבודה מצוינת".

ההתמודדות הנכונה: אפשר וצריך להתחיל מחדש

"לבחון מבעוד מועד האם העסק או המיזם שלך אכן מתאים לתנאי השוק הנוכחיים והמשתנים, ולקבל החלטה בהתאם. ובעיקר, להבין שאפשר למזער את הסיכויים לכישלון יזמי על-ידי למידה, התמקצעות והתייעצות. יחד-עם-זאת, חשוב להבין שאם נכשלים זה לא סוף העולם. אפשר, ואולי גם צריך, להתחיל מחדש".

פרופ` לויד אי שפסקי / צלם אבשלום ששוני
פרופ' לויד אי. שפסקי
תפקידים: מרצה ליזמות בביה"ס למנהל עסקים"קלוג באוני' נורט'ווסטרן בשיקגו; מייסד ושותף מנהל ב-Kellogg School's Center for Family Enterprises; מייסד Kellogg School's Center for Executive Women; חבר בוועדה המייעצת של Kellogg Center for Biotechnology; יועץ עסקי לחברות משפחתיות וציבוריות; דירקטור בחברות פרטיות בארה"ב ובישראל
גיל: 70
מגורים: שיקגו, ארה"ב
תפקידים קודמים: חבר במועצת המנהלים של מכון אילינוי לחינוך ליזמות ובחבר הנאמנים של Governors of Economics America (המועצה לכלכלה וחינוך). במשך 26 שנה היה שותף גם במשרד עורכי הדין Shefsky & Froelich Ltd. המתמחה בייעוץ ליזמים ולחברות, ממנו פרש לטובת סיוע וליווי יזמים

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם