לכתבה הקודמתבדיקת "גלובס": כמה עולה לפתוח עסק חדש בישראל? לכתבה הבאהכישלון זה טוב: כך תהפוך כישלון יזמי להצלחה מסחררת

איך מתמודדים עם ההוצאה הכי כבדה בעסק - שכר העובדים?

לא מוסר תשלומים גרוע, לא עסקאות שבוטלו בפתאומיות וגם לא שורת רווח שעברה להפסד - ימנעו ממעביד מלשלם שכר לעובדיו עד ה-9 בחודש ■ איך צולחים את המשוכה?

07/03/2012, 09:21
Cisco בפייבוק
פועלי בניין, עבודה, עובדים / צלם משרד התמ``ת

שכר דירה, ארנונה, שיווק ופרסום, מלאי, חשבון טלפון, חשמל, אגרת שילוט - אלה הם רק חלק מסעיפי ההוצאה השוטפת של העסק. אולם, ה-הוצאה של מרבית העסקים היא העובדים. מדובר בהוצאה קבועה וכבדה, שלא מוסר תשלומים גרוע, לא עסקאות שבוטלו בפתאומיות ולא שורת רווח שעברה להפסד - ימנעו אותה. עד ה-9 בחודש (על-פי חוק) מחויב בעל העסק לשלם משכורות לעובדיו, ולא - יואשם בהלנה.

"כל חודש הבטן מתהפכת לי מחדש, איך ומאיפה אשלם משכורות לעובדים שלי. משכורות היא ההוצאה הרצינית ביותר של העסק שלי", אומר ר', בעליו של עסק שנקלע לבעיית תזרים מזומנים קשה. לדבריו, מצוקת המזומנים, שהחמירה בשנה האחרונה, הפכה אותו לאשף התמרונים והפליק פלאק. "יש חודשים שאני מנכה את ההפרשות הסוציאליות משכר העובדים, לא מעביר אותן לקופות ומשתמש בהן לתזרים המזומנים השוטף של העסק. העובדים כמובן לא יודעים, כי בתלוש השכר שלהם אין רמז לזה. אני יודע שזאת הלנת שכר חמורה, אבל אני מעדיף קודם לשלם להם את השכר החודשי ממנו הם חיים היום, ואחר-כך לשבור את הראש מאיפה לגייס כסף להפרשות ואיך להציל את העסק שאני עדיין מאמין בו".

לדברי רו"ח ויקו שם-טוב, ממשרד רו"ח ציפריס ושות', ניהול לקוי של המשאב האנושי בחברה, על-פי-רוב מעיד על ניהול לקוי של החברה כולה. "ניהול כ"א שגוי, בחברות גדולות כקטנות, עלול לגרום לאבטלה סמויה מחד או למחסור בידיים עובדות מאידך". לדבריו, המפתח לשליטה ובקרה על הוצאות כוח האדם, הוא בקביעת יעדים ברורים הן לבעל העסק והן לעובדים. "בהיעדר יעדים ברורים הניתנים לבחינה של שני הצדדים, מעסיק-מועסק, ההוצאה על כ"א עלולה להיות מופרזת ולא יעילה".

רו"ח יואב קרמזין מוסיף, כי ישנם לא מעט דרכים להפחית בהוצאת כוח האדם - הנחשבת להוצאה הגדולה ביותר בעיקר בעסקים נותני שירות ועסקים יצרניים - מבלי לפטר עובדים ומבלי לפגוע בתפקוד העסק. "ניתן לעשות זאת בדרך הידועה של צמצום עלויות רכב וטלפון צמודים לעובדים וקיצוץ או ביטול שעות נוספות, שהן שעות יקרות יותר. הניסיון מלמד, שעובד בלי אופציה לשעות נוספות מייעל את עבודתו. אך אפשר גם לשקול מיקור חוץ, שבמקרים רבים מוזיל משמעותית את הוצאות כוח האדם", אומר קרמזין.

"אנו מתאימים את מצבת כ"א לפעילות המשתנה של העסק"

מערכת בקרת שעות מאפשרת לאביה אלמוזנינו, מנכ"לית ארמונות הרודס, שליטה אבסולוטית על היקף שעות העבודה ועמידה בתקציבים

אביה אלמוזנינו, מנכ
"אם התהליך מתנהל בצורה נכונה ותקינה, ההוצאה על כ"א נשלטת". אלמוזנינו

ארמונות הרודס
פעילות: מלונאות
בעלים: דוד פתאל ויואב איגרא
מס' עובדים: 520
מחזור שנתי: 150 מיליון שקל
היקף ההוצאה על כ"א: 50 מיליון שקל, שהם 33% מהמחזור

* ההוצאה על כ"א מסך הוצאות העסק:

קומפלקס מלונות "ארמונות הרודס" באילת, שבבעלות רשת מלונות פאתל ויואב איגרא, כולל שלושה בתי מלון: "הרודס פאלאס", "הרודס ויטאליס" ו"הרודס בוטיק", המעסיקים בסך-הכל 520 עובדים. בעונה חלשה מספרם יורד ל-480. לדברי אביה אלמוזנינו, מנכ"לית "ארמונות הרודס", סעיף כ"א נחשב להוצאה הכבדה ביותר ומהווה 32%-35% ממחזור המכירות של "ארמונות הרודס", העומד על כ-150 מיליון שקל בשנה.

* התאמת מצבת כוח האדם לפעילות העסק:

"אנחנו דואגים להתאים את מצבת כוח האדם שלנו לפעילות המשתנה של העסק. מלונאות הוא ענף עונתי, ומצבת כוח האדם מתנהגת בהתאם. בעונה חלשה, בחודשים אוקטובר-מרץ, אין לנו נטייה לפטר עובדים, אך בהחלט להאט את קצב הקליטה של עובדים חדשים. בעונה החמה, לקראת פסח וחופשת הקיץ, אנחנו חוזרים לקלוט עובדים בקצב גבוה יותר. כך או כך, יש משרות ברזל המאוישות לאורך כל השנה בלי שום קשר לתפוסה בבתי המלון".

* ההתמודדות עם ההוצאה הקבועה והכבדה של כוח האדם:

"יש לנו מערכת בקרת שעות המאפשרת לנו שליטה אבסולוטית על היקף שעות העבודה ועמידה בתקציבים. ההוצאה על כ"א היא נגזרת של מדיניות ברורה של הגדרה והצבת יעדים, תכנון אל מול ביצוע, הצבת מטרות, בקרה ושליטה. כך, שאם כל התהליך מתנהל בצורה נכונה ותקינה, ההוצאה על כ"א מבוקרת ונשלטת בצורה אופטימלית".

* ההשפעה של מוסר תשלומים גרוע וירידה בהכנסות על הוצאת כוח האדם:

"אין קשר בין עסקאות שבוטלו או תפוסת חדרים נמוכה לבין שורת ההוצאה על כ"א ב'ארמונות הרודס'. עסק מוטה שירות כמו שלנו, חייב להציב רף סטנדרטים של שירות ללא פשרות. ככזה, מצבת כוח האדם לעולם לא תבוא על חשבון השירות ללקוח. תדמית ושמירה על מוניטין הם הדברים החשובים לנו ביותר, ולזה אין תקופות חשובות יותר או פחות".

* טריקים להקטנת ההוצאה על כ"א:

"הגורם האנושי בעסק מוטה שירות הוא ערך עליון. לכן, אנחנו דואגים לשמר אותו עד כמה שניתן, ולהיכנס לתחלופת עובדים רק כשצריך. ככלל, אחת הבעיות העיקריות בענף המלונאות, ובאילת בפרט, היא תחלופה גדולה של עובדים. רבים מעובדי הענף, בעיקר בדרגים הנמוכים, עובדים בממוצע חודשים ספורים בלבד. חלקם הגדול הם צעירים שמגיעים לאילת לעבוד חצי שנה כדי לקבל את המענק לו זכאים חיילים משוחררים. תחלופת עובדים גבוהה יוצרת בעיה קשה לעסק, לכן עובד ותיק שמכיר את המקום, את הכללים, את התקנים ואת הנהלים - הוא עובד יעיל, איכותי ונותן שירות טוב יותר. שמירה על עובדים כאלה לאורך זמן, חוסכת עלויות רבות כמו שעות הכשרה והדרכה".

* טיפ להתמודדות נכונה עם הוצאות כ"א:

"לשמר עובדים טובים ומקצועיים המזדהים עם הארגון ומטרותיו. שימור שלהם מפחית בסופו של דבר את העלויות".

"זה נשמע מוזר, אבל באמת קשה לשלוט בהוצאות כ"א"

הדרך של עמוס קורץ, מבעלי פ.ק, להתמודד עם ההוצאה הכבדה היא ליצור כמה שיותר הכנסות על בסיס קבוע, וכמובן להגדיל הכנסות

עמוס קורץ, מבעלי פ.ק. / צלם איל יצהר
"בשנים קשות אנחנו לא פוגעים בשכר, אבל כן בהטבות השונות". קורץ

קבוצת פ.ק
פעילות: גנרטורים, תחנות כוח ומוצרי גז
בעלים: משפחת קורץ
מס' עובדים: 170
מחזור שנתי: 210 מיליון שקל
היקף ההוצאה על כ"א: 31.5 מיליון שקל, שהם 15% מהמחזור

* ההוצאה על כ"א מסך הוצאות העסק:

קבוצת פ.ק, שבבעלות האחים עמוס, אבנר ואורי קורץ, מורכבת משלוש חברות בנות: פ.ק גנרטורים וציוד - יבוא, שיווק והשכרת גנרטורים וציוד נלווה לגנרטורים, מעסיקה 120 עובדים ומגלגלת מחזור שנתי של 150 מיליון שקל; טלמניע - הקמת תחנות כוח, מעסיקה 48 עובדים ומגלגלת 45 מיליון שקל בשנה; ואמגזית - פיתוח ושיווק מוצרי גז ומחנאות, אותה רכשו האחים קורץ ב-2003, מעסיקה 30 עובדים ומחזורה השנתי עומד על 15 מיליון שקל. בסה"כ מועסקים בקבוצה, המגלגלת מחזור שנתי כולל של 210 מיליון שקל, 170 עובדים. לדברי עמוס קורץ, כ"א היא ההוצאה הכבדה ביותר של הקבוצה, אחרי הרכש. "מדובר בהוצאה קבועה של כ-30 מיליון שקל בשנה, המהווים כ-15% מהמחזור של הקבוצה".

* התאמת מצבת כ"א לפעילות העסק:

"ההתאמה נכון להיום סבירה. אני לא אומר מצוינת, כי אז לא יהיה לאן לשאוף. ישנן לא מעט חברות שלא מתנהלות נכון בנושא זה של התאמת מספר העובדים להיקף הפעילות. יש שסובלות מצד אחד מאבטלה סמויה, ויש שסובלות ממחסור לא הגיוני בעובדים. זה נשמע מוזר, אבל באמת קשה לשלוט בעניין הזה. גם לנו".

* ההתמודדות עם ההוצאה הקבועה והכבדה של כ"א:

"לעשות את המובן מאליו: ליצור הכנסות על בסיס קבוע. אצלנו זה אומר לסגור כמה שיותר חוזי שירות קבועים והשכרות גנרטורים לטווח ארוך. לצד זה, לפעול תמיד להגדלת הכנסות".

* ההשפעה של מוסר תשלומים גרוע וירידה בהכנסות על הוצאת כ"א:

"לשמחתי, לא נתקלנו בבעיה לשלם שכר לעובדים. בשנים קשות, של מיתון למשל, אנחנו לא פוגעים בשכר, אבל כן בהטבות. רק בשלב שני אנו מפטרים, כדי להתאים את מצבת כ"א לשורת הרווח. אנו לא ממהרים לפטר, כי רוב העובדים שלנו מקצועיים וקשה מאוד לגייס כ"א מקצועי ומיומן".

* טריקים להקטנת ההוצאה על כ"א:

"רק בשוליים. בשעת צורך, למשל, אנחנו מפחיתים בהטבות רכב לעובדים ומפסיקים לחלק בונוסים הניתנים לעובדים על סמך תוצאות כלליות של החברה. בשנה טובה - נותנים, בשנה רעה - לא נותנים".

* טיפ להתמודדות נכונה עם הוצאות כ"א:

"למצוא כיוונים חדשים להתפתחות ולהגדלת ההכנסות. והכי חשוב, לא להפריז יתר על המידה כשטוב - לא לתת לעובדים בונוסים והטבות כמו בהיי-טק; וכשרע - לא להקצין לצד השני. כמובן, שהנהלת החברה חייבת להתנהל ולשדר בהתאם".

"הפתרון שלי הוא להעסיק גרעין עובדים מצומצם ויעיל"

בעונות השיא יוני אלבז, מנכ"ל קפלה, מתגבר את העסק בעובדים זמניים ובעובדי קבלן. כך הוא נמנע מיחסי עובד-מעביד יקרים יותר

יוני אלבז, מנכ
"מי שרוצה לחסוך שישקול להעסיק יותר נשים, שמסתפקות בשכר נמוך משל גבר". אלבז

קפלה
פעילות: יבוא וסיטונות נעליים
בעלים: האחים פדי ויוני אלבז
מס' עובדים: 15
מחזור שנתי: 15 מיליון שקל
היקף ההוצאה על כ"א: 2.2 מיליון שקל, שהם 15% מהמחזור

* ההוצאה על כ"א מסך הוצאות העסק:

אחרי 36 שנות יצירה, בין השנים 1962 - 1998, משפחת אלבז הרימה ידיים. הצפה מאסיבית של השוק בנעליים סיניות זולות גרמה לאחים פדי ויוני אלבז, דור ההמשך במפעל הנעליים המשפחתי הוותיק "קפלה", לעבור מייצור לייבוא ולסיטונות נעליים לכל המשפחה, בעיקר נעלי קיץ. לדברי יוני אלבז, מנכ"ל החברה, ההוצאה על כ"א עומדת על 15% המחזור הכולל של החברה. "אמנם מדובר בהוצאה השנייה בהיקפה אחרי המלאי, אבל היא הכי מלחיצה כי היא קבועה ואין לה קשר ישיר לתוצאות העסקיות. לכן", אומר אלבז, "במקרה של ירידה בהכנסות, ההוצאה על כ"א הופכת מהותית ומכבידה. הדבר נכון במיוחד לעסק עונתי, כמונו, שהכנסותיו מתרכזות במספר חודשים מועט יחסית".

* התאמת מצבת כ"א לפעילות העסק:

"אנחנו משתדלים לעבוד ביעילות מקסימלית. כלומר, עם מצבת כ"א מינימלית שתואמת לאופי הפעילות ומאפשרת תפקוד תקין של העסק".

* התמודדות עם ההוצאה הקבועה והכבדה של כ"א:

"ההוצאה הזאת דורשת ממך להתייעל, לצמצם בהוצאות לא הכרחיות, לגייס כ"א מיומן ומקצועי אך לא 'יקר', והכי חשוב להגדיל את המכירות וההכנסות".

* ההשפעה של מוסר תשלומים גרוע וירידה בהכנסות על הוצאת כ"א:

"מוסר התשלומים הגרוע במשק מכביד מאוד על כל עסק ומאלץ אותו לפעול בסיכון גבוה ובחוסר ודאות לגבי תזרים המזומנים. גם לביטול עסקאות השפעה ישירה על עלות כוח האדם. זה גורם לירידה בהכנסות ולהגדלת העלות בגין יחידת מוצר, מצב שמצריך צמצום בהוצאות, בין היתר, על-ידי פיטורי עובדים".

* טריקים להקטנת ההוצאה על כ"א:

"אין טריקים ואין פתרונות קסם. הפתרון שלי להקטנת ההוצאה הוא להעסיק גרעין מצומצם ויעיל של עובדים, כשבעונת השיא לתגבר בעובדים זמניים. להשתמש ככל האפשר בחברות קבלן חיצוניות לביצוע עבודות ובכך להימנע מיחסי עובד-מעביד היקרים יותר".

* טיפ להתמודדות נכונה עם הוצאות כ"א:

"לקבוע מצבת כ"א אופטימלית והחיונית לתפקוד העסק: מצבת כ"א גדולה מהנדרש תגרור הוצאות מיותרות ופגיעה ברווחיות, ומצבת כ"א קטנה מדי תחבל בתפקוד היעיל של העסק ותגרור פגיעה בהכנסות שתוביל לפגיעה ברווחיות. אגב, נשים הן כ"א מעולה, שבדרך כלל מסתפק בשכר נמוך משל גבר בתפקיד דומה. למרבה הצער, זאת המציאות בשוק העבודה בישראל ובעולם, ולכן מי שרוצה לחסוך בעלויות שכר, שישקול להעסיק יותר נשים".

10 טיפים לניהול נכון של הוצאות כוח אדם בעסק

על-פי יעקב רוזנברג, מנכ"ל ובעלי קבוצת RH טכנולוגיות, המעסיקה 1,200 עובדים

יעקב רוזנברג, מנכ

1. קביעת השכר כהוצאה משתנה

להסתכל על השכר בטווח הארוך כהוצאה משתנה ולא כהוצאה קבועה, שכן בעולם העסקי הפעילות משתנה בקצב מהיר ולכל שינוי יש לבצע התאמה מחודשת, מחושבת ומהירה בכ"א.

2. מדידת תפוקות

הכן תוכנית עבודה מפורטת שבה תדע למדוד את תפוקות העובד ביחס לשכר שאותו הוא מקבל. תשאף לכך, שהיחס בין תפוקת העובד לשכרו בפועל יהיה גבוה כל שניתן.

3. שימוש בעובדים זמניים

אם יש בחברה פרויקטים קצרי טווח, עדיף להעסיק עובדים זמניים ובכך לחסוך בהוצאות סוציאליות (שישולמו לעובד על-ידי חברת כוח האדם) ובעלויות אחרות הכרוכות בקליטת ובהעסקת עובדים.

4. היעזרות במענקי ממשלה

ניתן להיעזר במשרדי ממשלה, כמו משרד התמ"ת, בקבלת מענקים לביצוע הכשרות עובדים, בקבלת תמריצים כספיים משמעותיים לחברות באזורי עדיפות לאומית ובסבסוד שכרם של אוכלוסיות ייחודיות כמו עולים חדשים.

5. עריכת סקרי שכר אחת לשנה

מכיוון ששכר הוא ההוצאה המשמעותית ביותר בארגונים רבים, כדאי להיות ערניים לסביבה העסקית בה פועלים, הן מבחינת רמות השכר והן מבחינת הביקוש לעובדים במקצועות שונים. זאת משום שביקוש לעובדים ודרישות שכר ונלווים משתנים לפי תנאי השוק. מומלץ, לפחות פעם בשנה, לערוך סקרי שכר (גם באינטרנט) כדי להיות מעודכנים איפה אתם עומד ביחס לשאר החברות בשוק בו אתם פועלים.

6. יצירת לכידות בתקופות משבר

בתקופות של מיתון והאטה, יש לבצע מהלכים שונים כדי להימנע מפיטורי עובדים, כמו הורדות שכר מדורגות וקיצוץ בתקציבי הדרכות. בתקשורת נכונה ובהסכמת העובד, צעדים אלה ונוספים יכולים לחזק את העובדים וליצור לכידות ותחושה של "כולנו באותה סירה, כולנו נרתמים למאמץ וכולנו נצא מזה יחד".

7. בניית תוכנית תגמול מסודרת

בבניית תוכנית תקציב שנתית יש להכניס מרכיב של "עדכוני שכר" ותגמול. הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לבנות תוכנית תגמול מסודרת, שבה גם המעסיק וגם העובד יודעים מתי מתקבל התגמול ומתי לא. כך תוכל לתכנן זאת באופן עקבי ומסודר מבלי לגרום לעלייה לא מתוכננת בהוצאות השכר.

8. בקרה על שעות העבודה

הצב שעון נוכחות לבדיקה ולבקרה על שעות העבודה. הצבת שעון נוכחות יכולה לחסוך עלויות ניכרות מעלויות השכר.

9. הימנעות משעות נוספות

יש להיזהר מלהרגיל את הארגון לעבוד "שעות נוספות" באופן קבוע, שכן זוהי הוצאה יקרה המשפיעה באופן ניכר על מרכיב השכר. שמור את השעות הנוספות למקרה הצורך בלבד.

10. שמירת רזרבה לשעת חירום

בתכנון התקציב חשוב תמיד לשמור כסף בקופה לימים קשים, כדי שתמיד יהיה מאיפה לשלם משכורות לעובדים.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם