לכתבה הקודמת10 טיפים להצלחה יזמית של עסק שהוקם מתוך תשוקה

המדריך המלא: כך תבחרו לוקיישן נכון לעסק שלכם

אומרים שעסק קם ונופל על שלושה דברים: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן ■ 10 שאלות שחייבים לענות עליהן כדי לבחור את המיקום המתאים ביותר לעסק

07/03/2012, 09:20
Cisco בפייבוק
יכין סנטר בפתח תקוה / צלם תמר מצפי
יכין סנטר בפתח תקוה / צלם תמר מצפי

אומרים שעסק קם ונופל על שלושה דברים: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן. ואכן, בשאלת מיליון הדולר: "איפה הכי נכון למקם את העסק שלי?", מתלבט כל אדם המתעתד לפתוח חנות בגדים, בית קפה, מכולת, צימר, מספרה, מסעדה, גן ילדים, משרד או כל עסק אחר, בעיקר בענפי המסחר והשירותים.

"בחירה לא מושכלת של מקום ומיקום מתאימים לסוג העסק, תפגום באופי ובכמות הלקוחות הנחשפים אליו, ובהתאמה גם בהכנסותיו", אומר אמיר ברמלי, מנכ"ל המרכז לאבחון עסקי.

"יכול להיות לך העסק הכי טוב בעולם, אבל אם הקונים לא יגיעו אליו הוא לא יהיה שווה הרבה ולא תעזור השקעה במוצרים, בדקורציה ובפרסום. מיקום גרוע יחבל במאמץ", מוסיף אבי מוסלר, מנכ"ל אמות השקעות, המתמחה בין היתר באיתור נכסים לפתיחת משרדים ועסקים.

"מיקום נכון של עסק יכול לעודד צריכה, אם הוא קרוב לאזור מגורים, אם יש אליו גישה נוחה או אם הוא ממוקם במתחם אטרקטיבי. באותה מידה, מיקום גרוע עשוי להקטין את היקף עסקיו, גם בגלל פעילות נמרצת של מתחרים וגם בשל שינוי תוואי שמקשה על הגישה לעסק", מחדד שוקי שטאובר, יועץ ומומחה לניהול, המתייחס לסוגיית המיקום גם בספרו "אני המותג".

איך תבחר לוקיישן נכון לעסק שלך? המדריך המלא.

1. איפה מסתובב קהל היעד שלי?

אחרי שהגדרת את המוצר/השירות שלך ולמי אתה רוצה למכור אותו, עליך לבדוק היכן מסתובב קהל יעד זה

"חשוב להתאים את האופי של העסק ושירותיו לסביבה ולקהילה החיה בה תוך התחשבות בהתנהגות צרכנית ובמצב סוציו-אקונומי", אומר ברמלי.

"עבודת רגליים, תצפית על תנועת העוברים ושבים במקום, שכל ישר וסקרי שוק, למי שיכול להרשות לעצמו את העלויות, יכולים לספק את התשובה לשאלה הזו", מוסיף מוטי מורד, מנהל פורום המט"ים (מרכזי טיפוח יזמות). ככלל, אומר מורד, מציאת מיקום נכון לעסק היא משימה שיזמים רבים בתחילת הדרך נכשלים בה.

2. מי המתחרים באזור?

כשבוחנים מיקום, צריך לשאול לא "רק איפה נכון להיות?" אלא גם "איפה נכון שלא להיות מבחינת מתחרים?"

"כשבוחנים מיקום, צריך לשאול לא 'רק איפה נכון להיות' אלא גם 'איפה נכון שלא להיות מבחינת מתחרים'", אומר שטאובר. לדבריו, דוגמה בולטת לכך סיפקה לנו רשת הקפה האמריקנית "סטארבאקס". "הנימוק הרווח לאי-הצלחתה של הרשת בישראל הוא אי-התאמה בין טעם הקפה שלה לחך הישראלי.

"אך הסבר אפשרי אחר מתייחס לאסטרטגיית המיקום שאותה נקטה. סטארבאקס פתחה את סניפיה הראשונים בתל אביב, במרכזה של תחרות חזקה על לבו של קהל צרכנים אנין ומתוחכם. יש הטוענים שאם היא הייתה מתחילה בפתיחת סניפים בערי הפריפריה, היה לה סיכוי גדול יותר להצליח. באותה עת בערים אלו לא הייתה נוכחות משמעותית של רשתות קפה מקומיות ואיכותיות כמו היום. סטארבקס הייתה יכולה ליהנות מראשוניות המשולבת באווירה אמריקנית שהקהל בפריפריה היה מעריך יותר מהקהל התל אביבי הביקורתי".

לדברי ברמלי, חובה לבדוק היטב את תמהיל העסקים באזור ולדעת מראש אם ולאיזו תחרות נכנסים. "בררו קודם מה ישרת אתכם טוב יותר: פתיחת חנות נעליים בודדת במתחם מזון או להיפך. ידיעה מוקדמת תאפשר היערכות נכונה ומניעת בזבוז משאבים מיותרים". עוד לדבריו, פתיחת עסק בסמיכות לעוגנים כמו קניון, סופרמרקט, משרדים ממשלתיים, בתי חולים או אתר תיירותי, המושכים קהל יעד המתאים גם לעסק שלך, יכולה לתרום רבות, וההיפך אם הם מושכים קהל יעד לא רלוונטי.

ואם אתם תוהים איך זה ששתי מסעדות זו ליד זו, האחת הומה והשנייה ריקה? לדברי ברמלי, זה קורה בגלל קדימות והרגלים של קהל היעד, איכות המוצר וחוזק המותג. "גם את זה צריך לקחת בחשבון כשבוחנים את המתחרים במקום בו רוצים לפתוח עסק", הוא אומר.

3. מתי להתעקש על מיקום אופנתי?

אם אין הכרח, לא צריך להתעקש על מקום אופנתי יקר בלב תל אביב, למרות שהיא עדיין המקום הנוח, היעיל והאטרקטיבי ביותר

"אם אין הכרח, ממש לא צריך להתעקש על המקומות האופנתיים ביותר והיקרים ביותר בלב לבה של העיר תל אביב, למרות שהעיר תל אביב היא עדיין המקום הנוח, היעיל והאטרקטיבי ביותר לפתיחת עסקים מסוימים", אומר מוסלר.

עוד לדבריו, אין ספק שכאשר מדובר במסחר, בתרבות ובבילוי - אין כמו גוש דן לפתיחת עסק". אולם, מסייג מוסלר, מקומות טובים לא פחות - גם אם הם קצת פחות יוקרתיים וקצת יותר זולים - אפשר בהחלט למצוא גם בפריפריה".

לכן, אין שום סיבה - אלא אם כן, כאמור, מדובר בכורח אמיתי - להתעקש על מקום אופנתי ויקר.

4. משפצים כאן?

לפני סגירת המיקום כדאי לבדוק בעירייה אילו עבודות תשתית מתוכננות באזור, כי אם הן יתחילו רגע אחרי שפתחת - אכלת אותה

חייהם של הסוחרים בתוואי הרכבת הקלה בירושלים הפכו סיוט. עולמם התהפך במהלך עבודות התשתית, שהחלו לפני מספר שנים והסתיימו ברובן רק באחרונה: רעש, אבק, סגירת הרחוב לתנועת כלי רכב והולכי רגל וקצב עבודות איטי - הפחיתו דרסטית, ולעתים לגמרי, את הפדיון.

"לפני שסוגרים מיקום לעסק כדאי לבדוק בעירייה אילו עבודות תשתית מתוכננות באזור, כי אם יתחילו לחפור לך מתחת לאף רגע אחרי שפתחת את העסק - אכלת אותה", אומר שטאובר. לדבריו, כדאי גם לרחרח עם שכנים ועם ועד הבית, האם הבניין בו אתה מתכוון להפעיל את העסק מיועד לשיפוץ, כפי שקורה הרבה בתל אביב ההולכת ומשתפצת.

"כדאי לוודא שבמקום בו בחרת ניתנים שירותי עירייה מלאים ושקיימות בו כל התשתיות הדרושות כמו אינטרנט בפס רחב, איסוף אשפה, חשמל ועוד. גם אם נדמה שמדובר בשירותים מובנים מאליהם, המציאות עלולה לפעמים להפתיע", מוסיף ברמלי. עוד לדבריו, יש לוודא היטב שחוקי העזר העירוניים והאזוריים אכן מתאימים לסוג העסק שלך ולצורך קבלת האישורים השונים להפעלתו. "יש לבדוק האם יש אפשרות להציב שילוט במקום, מהן שעות הפעילות במקום וכיו"ב".

5. מתי גודל השטח מתאים לעסק?

חשוב לבדוק לא רק האם גודל המיקום שנבחר מספיק לצורכי העסק, אלא גם האם הוא מאפשר התרחבות עתידית

כל עסק הצפוי לגדול ולהתפרס על שטח גדול יותר בעתיד, ובעליו צריך לתת על כך את הדעת מראש. "עסק במגמת גידול ישאף לשטח גדול יותר, לכן חשוב לבדוק מבעוד מועד את אפשרויות ההרחבה הפיזיות של המקום, כדי להימנע ממצב של העתקת העסק למיקום אחר בהמשך - דבר הכרוך בעלויות ובסיכונים לא מעטים", אומר יוסי אנג'ל, מנכ"ל חברת "אנג'ל מאמנים". לדבריו, היכולת להרחיב את העסק חשובה גם למקסום הרווח ברצפת המכירה.

6. צריך להתעקש על נגישות נוחה?

נגישות בעייתית של בית העסק לחניה נוחה, לתחבורה ציבורית ולנכים - הם מתכון בטוח להרחקת קונים

חיי המסחר במרכזי הערים דעכו בעשורים האחרונים, בעיקר בשל הנגישות הנוחה יותר למרכזי הקניות הגדולים שקמו להם בהמוניהם בשולי הערים.

"נגישות בעייתית של בית העסק לחניה נוחה, לתחבורה ציבורית ולנכים - הם מתכון בטוח להרחקת קונים. עם ישראל אוהב נגישות, ובעיקר חניה נוחה, ולכן חשוב לוודא את רמת הנגישות של האזור ושל המיקום הספציפי, לפני שסוגרים מקום", אומר מורד.

7. איך אפשר להשתלב באחד הקניונים?

מיקום צדדי וקומות עליונות בקניונים נגישים יותר, כי שכר הדירה שם נמוך יותר ומאפשר לשחקנים קטנים דריסת רגל בקניון

בשל העלויות הגבוהות, הכניסה למרבית הקניונים בישראל שמורה בעיקר למותגי הלייף-סטייל החזקים והמובילים. ואכן, החברות הממוקמות בפריים-לוקיישן בקניונים הן החזקות והמובילות בתחומן.

"שכר הדירה בשדרת הפריים-לוקיישן, המנקזת אליה מקסימום תנועת קונים בקניון, נע בין 600 ל-800 שקל בממוצע למ"ר, לא כולל מע"מ, דמי ניהול ודמי פינוי, המשתנים מקניון לקניון. מטבע הדברים, המחיר הגבוה מסנן החוצה שחקנים חדשים ודלי משאבים", אומר צביקה לוינסון, יועץ עסקי ומבעלי רשת האופנה "דפנה לוינסון", המונה 24 סניפים הפרוסים בקניונים ברחבי הארץ.

"מאידך", אומר לוינסון, "מיקום צדדי וקומות עליונות בקניונים נגישים יותר כי שכר הדירה שם נמוך יותר, נע בין 350 ל-500 שקל למ"ר, ומאפשר לשחקנים קטנים דריסת רגל בקניון". למי שידו אינה משגת גם את זה, לוינסון ממליץ לשקול כניסה לקניון פתוח שבו שכר הדירה נמוך יותר בשל היעדר המיזוג.

"כך או כך", מדגיש לוינסון, "היחס להצלחה של עסק כזה או אחר הוא ששכר הדירה לא עובר את רף ה-14% ממחזור המכירות. מעל זה - אתה מפסיד כסף".

8. אתר אינטרנט יפצה על מיקום פחות טוב?

עם התפתחות הפעילות המקוונת החלו הבנקים בצמצום מספר הסניפים. מהר מאוד הם גילו, שבכל מקום שבו סגרו סניף הם איבדו נתחי שוק

במקרים רבים אתר מקוון, טוב ופופולרי ככל שיהיה, לא יכול להחליף עסק בר קיימא. "למרות הפעילות השיווקית הענפה באינטרנט, עדיין נותרה בעינה חשיבות המיקום הפיזי של בתי עסק בני קיימא", אומר שטאובר. לדבריו, ענף הבנקאות ממחיש באופן בולט את יחסי הגומלין בין המסחר המקוון לפריסת הסניפים.

"עם התפתחות הפעילות המקוונת החלו הבנקים בצמצום מבוקר של מספר הסניפים. היה זה תהליך טבעי, שהיה המשכו של המעבר לשימוש במכשירים אוטומטיים. הבנקים השקיעו רבות בטכנולוגיה דיגיטלית, הקימו אתרים משוכללים והפעילו אפליקציות סלולריות. בתוך מספר מועט של שנים הבנקים גילו להפתעתם שבכל מקום שבו סגרו סניף, הם איבדו נתחי שוק. התברר כי השיקול המרכזי של הצרכן הפרטי להצטרף לבנק הוא קירבת הסניף לביתו, למרות שתדירות ביקוריו בסניף נמוכה יחסית".

"בעקבות כך", ממשיך שטאובר, "הבנקים שבו ופתחו סניפים חדשים, והפעם במתכונת שונה: סניפי אקספרס באזורים הומי אדם. בנוסף, נפתחו סניפים, למשל, בקניונים, המשמשים בעיקר כנקודות מכירה וגיוס לקוחות שהועברו לאחר מכן לטיפולו סניף 'רגיל'". ברמלי מוסיף שקיימת חשיבות רבה למיקום העסק גם בזירה הווירטואלית. "פרסום במקום הנכון ברשת שקול לבחירת מיקום פיזי נכון לעסק, צריך לפרסם איפה שנמצא קהל היעד שלך".

9. מיקום מעניק הקלות מס?

המדינה מעניקה תמריצים משמעותיים לחברות בתחומי לואוטק והיי-טק, שנפתחים באזורי עדיפות לאומית

"ככלל, פקודת מס הכנסה והחוק לעידוד השקעות הון אינם מעניקים הטבות ליזמים בתחילת הדרך. עם זאת, המדינה מעניקה הטבות ותמריצים משמעותיים לחברות (בע"מ וליחידים) בתחומי התעשייה (לואוטק והיי-טק) שנפתחים באזורי עדיפות לאומית (פריפריה ויישובי קו עימות)", אומר ארז עיני, מנהל תחום התמריצים בפירמת BDO זיו האפט.

לדבריו, מדובר בשיעורי מס מופחתים ללא מגבלת זמן על כלל הכנסתה החייבת של החברה; במענקים בגין השקעות בציוד תעשייתי ובמבנים; במענקי מדען ראשי, היכולים להגיע עד ל-75% מעלויות מו"פ לעסקים בקו עימות ו-60% באזור עדיפות לאומית א'; במענקי תעסוקה לחברות באזור עדיפות לאומית א'; ובמקרה של חברות המעסיקות חרדים ובני מיעוטים גם במרכז הארץ.

"מענקי השקעה, ובעיקר מענקי המדען הראשי, מהווים תמריץ משמעותי בבחירת המיקום, שכן הם מפחיתים באופן משמעותי את הסיכון היזמי הכרוך בהקמת העסק", הוא אומר.

10. המיקום הסתבר כשגוי, לעבור?

אם העסק לא מצליח להתרומם ולהפיק רווחים תוך פרק זמן סביר בגלל לוקיישן בעייתי - אין מנוס אלא לשקול מעבר

אם המיקום שנבחר מסתבר בדיעבד כטעות איומה, צריך לשקול את העתקת העסק למיקום חדש. "אם העסק לא מצליח להתרומם ולהפיק רווחים תוך פרק זמן סביר - ובהתאם להערכה המקצועית שנעשתה בתכנית העסקית - בגלל הלוקיישן הבעייתי, כנראה שאין מנוס אלא לשקול מעבר", אומר אנג'ל.

עם זאת, מוסיף אנג'ל, אסור למהר. העברת עסק איננה דבר של מה בכך, גם בשל העלויות הכבדות הכרוכות במעבר וגם בשל הפגיעה האפשרית במוניטין ובמיתוג של העסק. "מרבית הצרכנים זקוקים לזמן: לראות, לחקור, לגעת, לשמוע, לקרוא על העסק ועל מוצריו/שירותיו - לפני שהם מאמצים אותו והופכים ללקוחותיו. זאת הסיבה, צריך לתת להם ולעסק לפחות את מאה ימי החסד הנדרשים".

עוד לדבריו, בתחילת הדרך מומלץ לשמור בצד חלק מתקציב הקמת העסק - לכל צרה שלא תבוא, כולל לנושא המעבר במקרה של בעיית מיקום. לכן, אין להתחייב על שכר דירה לתקופה ארוכה מדי או להשקיע השקעות גדולות מדי שלא לצורך.

"הסכם שכירות לטווח קצר יאפשר לך להעתיק את העסק למקום אחר אם יסתבר שהמיקום שבחרת לא מוצלח. הפתרון האידיאלי הוא הסכם שכירות לטווח קצר עם אופציה לטווח ארוך", הוא אומר.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם