לכתבה הקודמתהאם אתרי הקופונים ברשת מתאימים לכל עסק? לכתבה הבאהאיך מתמודדים עם ההוצאה הכי כבדה בעסק - שכר העובדים?

בדיקת "גלובס": כמה עולה לפתוח עסק חדש בישראל?

לפתוח חברה בע"מ, לערוך סקר שוק, לבנות אתר אינטרנט - כמה באמת עולה להקים עסק בישראל? ■ רגע לפני שמסתערים על החלום, כדאי לעצור ולחשב

25/03/2012, 08:38
Cisco בפייבוק
מרכז מסחרי כרמי בנימינה / הדמיה: אבנר שר אדריכלים

1. כתיבת תכנית עסקית

תכנית עסקית משולה לפנסי מכונית הנוסעת בעלטה. כתיבתה מאירה את הדרך, מחדדת את המחשבות, מעלה תהיות ומסייעת ליזם להעריך את כדאיות הרעיון העסקי. היא למעשה מראה ליזם האם העסק שהוא חפץ להקים אכן אטרקטיבי ומסוגל לעשות כסף.

אלא שלמרות חשיבותה המכרעת, יזמים רבים נוטים מטעמי חיסכון לכתוב אותה בעצמם, וטועים בגדול. "זה כמו לקנות רכב יד שנייה בלי בדיקה במכון רישוי מורשה", אומר יניב כהן, מנכ"ל חברת אביב ייעוץ עסקי. לדבריו, היזם הישראלי לרוב חושב שהוא יודע הכול, וכאן מתחילות צרותיו. "רוב היזמים הישראלים לא טורחים לכתוב תכנית עסקית רצינית ומקצועית, ונכנסים להשקעות לא מבוקרות ולא מדודות ברמה הריאלית, שאחר-כך יורדות לטמיון".

כמה זה עולה?

- תכנית עסקית מקצועית: 6,000 שקל בממוצע.

- מי שמגייס הלוואה מאחת מקרנות המדינה, יכול ליהנות מתכנית עסקית מסובסדת: בגין הלוואה של 50 אלף שקל (מינימום), הוא ישלם 60 שקל עבור אבחון ו-500 שקל עבור התכנית העסקית; ובגין הלוואה של 750 אלף שקל (מקסימום) הוא ישלם 500 שקל לאבחון ו-2,500 שקל עבור התכנית העסקית.

2. עריכת סקר שוק

לפני שפותחים עסק ומשקיעים בו כסף, אנרגיות ונשמה, הכרחי לבצע בדיקת היתכנות: סקר/חקר שוק רציני, הבוחן את סיכויי ההצלחה או הכישלון של היזמות שבדרך. אלא שמחקרי שוק מקצועיים עולים לא מעט כסף, וכאן מתחילה הבעיה. יזמים רבים בהתהוות, כאלה שידם אינה משגת מימון של סקר/חקר שוק מקצועי ומקיף, נוטים לעשות אותו בעצמם.

לדברי עופר לוי, מנכ"ל מחקרי הגל החדש, לא די באיסוף מידע. דרוש מומחה שיהפוך את שלל הנתונים שנאספו לידע אמיתי, שיאפשר ליזם לקבל את ההחלטות הנכונות. "יציאה לדרך בלי סקר/חקר שוק מקצועי משולה לנהיגה במקום זר בלי מפה או GPS. יכול מאוד להיות שתגיע ליעד, אבל יהיו לך הרבה טעויות בדרך שיעלו לך הרבה כסף", אומר לוי.

כמה זה עולה?

- מחקר איכותני מקדים (קבוצות מיקוד): 15-30 אלף שקל.

- מדגם כמותי בסיסי (500 נסקרים): 10-30 אלף שקל, תלוי בשיטת המחקר ובעושר המידע אותו מבקשים לאסוף.

3. בניית אתר אינטרנט

היום אתר אינטרנט הוא לא רק כרטיס ביקור של העסק, אלא גם חלון ראווה וערוץ שיווקי. ולמרות זאת, עדיין בעלי עסקים קטנים רבים מתייחסים אליו כאל הוצאה ולא כאל השקעה. ולראיה, כמחצית מהעסקים הקטנים בישראל עדיין מחוץ לרשת. "כשניגשים לפרויקט של בניית אתר, הדבר הראשון שמגלים זה שטווח האפשרויות והעלויות הוא עצום", אומרת רחלי נטע, מנכ"לית חברת פרומו, העוסקת, בין היתר, בבניית אתרים.

לדבריה, בעלי עסקים מוצפים בהצעות מפתות: החל מהקמת אתרים חינמיים ועד לאתרים בעלות של עד כמה מאות אלפי שקלים. "מפתה לשלם מעט", אומרת נטע, "אבל חשוב לזכור שזול יכול להיות בסופו של דבר יקר. כך או כך, מדובר בתחום פרוץ עם מחירי שוק זולים מדי של חובבנים מחד, ומופקעים מדי מאידך. האחריות במקרה זה מוטלת על בעל העסק, שצריך לבדוק ולהשוות לפני שהוא פותח את הארנק".

כמה זה עולה?

- אתר תדמית בבנייה מקצועית: 2-60 אלף שקל. עלות אתרים מורכבים במיוחד יכולה להאמיר לכמה מאות אלפי שקלים. ככל שהאתר זול יותר, כך הוא נותן ללקוח פחות אופציות לבחירה.

- אתר בהשכרה: 50-350 שקל לחודש, כשלסכום זה מתווספות עלויות נוספות כמו עיצוב אישי. חשוב להדגיש, כי אתר בדמי מנוי חודשיים לא שייך לעסק וכשבעל העסק מפסיק לשלם את דמי המנוי הוא מאבד את האתר.

4. קניית ציוד ראשוני

כמו הורים טריים לילד ראשון שמתלהבים וקונים "רק חדש", כך גם יזמים רבים בתחילת הדרך משקיעים ממון רב ברכישת ציוד חדש למשרד, לחנות, למספרה או למפעל. למעשה, חלק לא מבוטל מהוצאות ההקמה של עסקים חדשים, מופנה להשקעות בציוד.

"רכישת ציוד משומש מיד שנייה עשויה להוזיל משמעותית את עלות ההשקעה הנדרשת בציוד", אומר בני חזן, מנכ"ל מט"י (מרכז טיפוח יזמות) חולון, המלווה יזמים רבים. לדבריו, לפני שרצים לקנות ציוד, החל מריהוט וציוד משרדי וכלה במכונות ורכבים, חשוב להגדיר מהם הצרכים של העסק, להשוות מחירים בין חדש לישן, ולקחת בחשבון גם את הוצאות הפחת והתכלות הציוד הדורשת השקעה נוספת בהמשך.

כמה זה עולה?

- מנעד העלויות במקרה זה רחב מאוד ותלוי בעסק ובהיקף פעילותו. לדוגמה, עלות ציוד לחנות בגדים או לחנות אביזרי אופנה קטנה, יכולה לנוע בין 5,000 ל-30 אלף שקל.

5. הקמת חברה בע"מ

יזמים מתחבטים בשאלת צורת התאגדות העסק: עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ. "לפתיחת חברה בע"מ יש יתרונות רבים", אומר עו"ד ליאור להב, שותף במשרד עו"ד כצנלסון-להב. לדבריו, היתרון העיקרי של חברה בע"מ מהווה למעשה יצירת ישות משפטית חדשה ונפרדת מבעל מניותיה הנושאת בזכויות ובחובות. "במקרה של כישלון מסחרי, שנגרם בתום לב ולא במכוון, קיים מחסום בין הנושים של החברה לבעל המניות שלה, וזה יתרון", מחדד להב.

עוד לדבריו, ליזם שצופה רווחים של מעל 25 אלף שקל בחודש רצוי לשקול הקמת חברה בע"מ, גם בשל העובדה שישות זו נהנית משיעורי מס נמוכים בהרבה מנישום יחיד. שיעור המס על רווחי חברות עומד כיום על 25% לעומת 44% לעצמאים ולשכירים, וצפוי לרדת בשנים הקרובות. "מסיבות אלו ואחרות, יזמים רבים בתחילת הדרך נוטים כיום לפתוח חברה בע"מ", אומר להב.

כמה זה עולה?

- אגרה ממשלתית לרשם החברות: 2,500 שקל.

- סיוע של עו"ד ברישום ובפתיחת תיק: 1,000 שקל פלוס מע"מ.

- יש לקחת בחשבון, שלחברה בע"מ עלויות הפעלה שנתיות בשל המחויבות לנהל הנהלת חשבונות כפולה ולהכין דוח שנתי (על-ידי רואה חשבון), בעלות של כ-20 אלף שקל. כמו-כן, חברה בע"מ מחויבת באגרה שנתית של 1,300 שקל לרשם החברות, שאי-תשלומה גורר סנקציות שונות.

6. עלויות העסקת עובדים

בעלים של עסק בחיתולים הוא בדרך-כלל גם המנכ"ל, גם המזכירה וגם המנקה. במקרים בהם העסק החדש מחייב כוח אדם נוסף, לרוב הבעלים הוא זה שמגייס, מדריך ומכשיר את העובדים. סעיף כוח אדם כרוך לא רק באנרגיות נפשיות, אלא גם בעלויות כבדות של גיוס, קליטה, שכר וכל מה שנלווה אליו.

"חובות המעסיק כלפי העובד כוללות שכר, הפרשה לפנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל/קרן השתלמות, ביגוד, ימי הבראה, חופשה שנתית, שי לחג, דמי מחלה, השתלמויות ועוד", אומר רז מצנע, סמנכ"ל בחברת אולג'ובס.

לדבריו, העלות הכוללת של העסקת עובד למעסיק מחושבת לפי שכר הברוטו של העובד, ולכן יזמים שזה עתה ניצבים בפני סוגיית העסקת עובדים, צריכים לבצע מבעוד מועד חישוב של כל הפרמטרים כדי לדעת מהי עלות השכר האמיתית.

כמה זה עולה?

- מציאת עובד דרך חברת השמה: עמלה בגובה משכורת חודשית אחת של העובד.

- גיוס דרך שירותי מיון ואבחון: כ-1,000 שקל.

- העסקת עובד: סך העלות לעובד המשתכר שכר ברוטו ממוצע של 8,777 אלף שקל, היא 10,982 שקל: בשל עלויות כמו הפרשות סוציאליות (1,167 שקל), ביטוח לאומי (412.4 שקל), ימי חופשה (417 שקל) וימי מחלה (208.5 שקל).

7. שימוש ביועצים חיצוניים

יש לא מעט גורמים תומכים שישמחו לסייע, ללוות ולייעץ ליזם בתחילת הדרך: חונכים עסקיים מסובסדים מטעם משרד התמ"ת, יועצים עסקיים בשוק הפרטי, רואי חשבון, עורכי דין, יועצי מס ועוד.

"פנייה ליועץ כזה או אחר לשם קניית ידע מבעוד מועד, חוסכת שכר לימוד יקר בהמשך הדרך", אומר יובל זלצמן, שותף מסים בפירמת רו"ח BDO זיו האפט. לדבריו, רבים מזלזלים ולא מבינים את תרומתם המכרעת של היועצים, ואחר כך משלמים ביוקר.

כמה זה עולה?

- שכר רו"ח: 1,000-4,000 שקל, כולל פתיחת תיקים במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי וייעוץ ראשוני בהקמת העסק

- ייעוץ מס: כ-3,000 שקל, כולל בחינת תכנית עסקית ועל בסיסה קביעת אופן ההתאגדות הרצוי.

- במסגרת תכנית החונכות העסקית של משרד התמ"ת תשלמו 250 שקל על פתיחת תיק ותקבלו: חונך עסקי ב-48 שקל מע"מ לשעת ייעוץ, ושיחת אבחון ב-100 שקל מע"מ לשעה

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם