גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרח לרנר | יועצת ראש הממשלה לענייני הכנסת פרח מוגן

אישי: 34, נשואה 2, מתגוררת בירושלים השכלה: תואר ראשון במדעי המדינה וביחסים בינלאומיים עוד משהו: הכירה את בעלה אבי כשהיא הייתה העוזרת הפרלמנטרית של זבולון אורלב והוא היה יועץ התקשורת של אפי איתם

הצעקות בירכתי מליאת הכנסת נשמעו היטב: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, זעם על ראשי הקואליציה בטענה שאינם מקיימים את ההסכם הקואליציוני עם החרדים - לטובת חיזוק הקשר עם ישראל ביתנו. זמן קצר לפני כן התנהל דיון קולני לא פחות בצד השני של המבואה, אך עם שחקנים אחרים. הפעם היה זה תורם של אנשי סיעת ישראל ביתנו, שהרימו קול לאחר שלטענתם הקואליציה נכנעת לש"ס, על חשבונם.

לצדדים היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שיפרוץ משבר קואליציוני סביב הסוגיה. בשלב הזה, לצד יו"ר הקואליציה, נקראה אל הדגל יועצת ראש הממשלה לענייני הכנסת, פרח לרנר. 24 שעות אחר כך הקולות הלוחמניים נשמעו קרביים הרבה פחות. בשורת שיחות שקיימה עם השרים ועם הח"כים מהסיעות השונות, הצליחה לרנר ללכת בין הטיפות וללהטט בין האיומים של ישראל ביתנו לזעקות השבר של ש"ס ושל יהדות התורה.

לרנר, 34, היא הצינור שמחבר בין ראש הממשלה לכנסת. למעשה היא נציגתו האישית של בנימין נתניהו במשכן, ותפקידה לשמור על האינטרסים שלו ושל הממשלה. קשה שלא להבחין בה, בהיותה האישה היחידה שפוסעת לצד ראש הממשלה בפמליה. הברט האופנתי שהיא עוטה לראשה הפך לסימן ההיכר הרשמי שלה, שאף הפך מוקד להלצות מצד חברי הכנסת והשרים, שנוהגים לשייך אותה בכל בוקר לחיל אחר, על-פי צבע הכומתה.

אבל צחוק בצד, השרים והח"כים יודעים היטב שסיכום עמה שווה ערך להבטחה של ראש הממשלה בכבודו ובעצמו. היא זו שמקשרת ומתאמת בין נתניהו לבין חברי הכנסת והשרים, בין משרד ראש הממשלה לבין ועדות הכנסת; בין הגורמים המקצועיים בפרלמנט לבין אלה שבמשרדי הממשלה השונים. היא שמקדמת את הרפורמות ואת יוזמות החקיקה, פותרת משברים, סופרת אצבעות להצבעות, סוגרת קצוות ותופרת דילים. היא הכתובת לטלפונים, לתלונות, לבקשות, ואף לאיומים קואליציוניים - ולפתחה גם ישחרו הח"כים כדי לקבל חמש דקות עם נתניהו או להחליף עמו מילה במליאה.

"יש דברים שלא צריכים להגיע לראש הממשלה כדי לפתור אותם", מעיד גפני. "היא כישרונית וחרוצה. פרח מהווה כתובת לכולנו להציף בעיות לפני שהן מתפרצות, וגם לסייע בפתרון הסוגיות. היא תורמת רבות לדיונים, ותרומתה לראש הממשלה ולחברי הקואליציה לא תסולא בפז".

גם לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר יש מילים טובות: "התפקיד של פרח מאוד מאתגר, והיא מבצעת אותו עם חיוך ובאופן מאוד נעים ויעיל. התרשמתי ממקצועיותה הרבה, ומכך שהיא מכירה היטב את הנפשות הפועלות, מה שמסייע לה לבצע את תפקידה באופן אפקטיבי מאוד. אנחנו בבנק ישראל, ואני באופן אישי, מאוד מעריכים את יכולתה המקצועית ואת התרומה שלה לעבודת הממשלה והכנסת, כמו גם את הדרך הנעימה שבה היא עובדת ומצליחה בתפקידה החשוב".

במליאה משמשת לרנר בין היתר גם כמשקית ת"ש, ומעדכנת את ראש הממשלה בעניינים אישיים של הח"כים - למשל ימי הולדת או מחלה של בן משפחה. היא דואגת שנתניהו יגיד מילה טובה פה, יזרוק מילה טובה שם. לא במפתיע רכשה לרנר את אמונם של חברי הכנסת מכל קצות הקשת הפוליטית. פעם היא צריכה את תמיכתם ברפורמה חדשה, ופעם הם צריכים אותה כדי לקדם הצעות חוק משלהם. ההבנה הפוליטית שלה, כמו גם היכולת לפתור משברים ולתת לכולם את התחושה שהם יוצאים מנצחים, הביאה את לרנר לצבור כוח רב. "תמיד היה לי ברור שזה המסלול שאני מחפשת", כך לרנר.

"אוהבת את האדרנלין"

לרנר חברה בלשכת נתניהו מהיום הראשון להקמת הממשלה, אולם את דרכה הפרלמנטרית החלה בכלל כעוזרת פרלמנטרית של ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), שכיהן אז כיו"ר ועדת החינוך. זה היה לפני 11 שנה, והיא המשיכה עם אורלב למשרד הרווחה כשהפך לשר, וכיהנה כראש לשכתו. "במסגרת התפקיד נחשפתי לעבודת הממשלה, להליך קבלת ההחלטות בממשלה, ולהנעת תהליכים שלפעמים אורכים שנים", מסבירה לרנר, שבתפקיד הבא שלה הייתה היועצת לענייני ממשלה וכנסת של אבי דיכטר, השר לביטחון פנים בכנסת הקודמת.

השלב הבא היה לשכת ראש הממשלה - תפקיד תובעני, ודאי לאם לשניים. "לא אסתיר את העובדה שאני מכורה לעבודה", מודה לרנר. "אני בהחלט אוהבת לעבוד, ובתקופות רגועות יותר, בפגרת הכנסת, אני מרגישה חוסר ובאופן טבעי מתח העבודה יורד. מי שבוחר במסלול כזה מביא בחשבון מראש את השלכותיו על אופי החיים. מדובר בבחירה במודע. מצד שני, למדתי שחייבים להציב גבולות גם בעבודה כדי לא להקריב את החיים האישיים והמשפחתיים. חשוב לי לשלב בין אימהות לקריירה".

לא פעם חברי הכנסת מוצאים את לרנר, גם באמצע הלחץ והעומס של ההצבעות בכנסת, מזמינה פיצה לילדים הביתה, לבקשתם. "ברור שכדי להצליח בתפקיד כזה חייבים לקבל תמיכה מהבית, ולמזלי בעלי (איש יחסי הציבור אבי לרנר), שעובד לא פחות קשה ממני, מוצא את הזמן לעזור ולסייע. למרות שעות העבודה המטורפות אני לא מוותרת, ובבוקר לוקחת את הילדים לגנים. בשעות אחר הצהריים יש מטפלת קבועה שמוציאה את הילדים, וכמובן הסבתות נרתמות בעת הצורך. סופי שבוע מוקדשים למשפחה. יש תקופות שבהן אני לא ממש נמצאת בבית, כמו תקופת העברת התקציב בכנסת".

איך את מתמודדת עם לחצים? לפעמים תקלה קטנה שלך יכולה להביא למשבר קואליציוני.

"זו עבודה לחוצה, אבל אני בחרתי בה. נכון שלא לכל אחד זה מתאים, אבל אני עושה את זה מבחירה. אני אוהבת את האדרנלין, את הדינמיות, את העובדה שאין שגרה. אני 11 שנה בעסק הזה, ואף יום לא דומה לזה שקדם לו. גם חשוב לקחת הכול בפרופורציות, וכשאני מגיעה הביתה ורואה את הילדים הכול אצלי מקבל את הפרופורציות הנכונות - גם אם הראש שלי טרוד בדברים שעוד לא סגרתי למחר".

מרגש לעבוד עם ראש הממשלה?

"התפקיד שלי מרתק ומאתגר, ואני נהנית מכל רגע. זוהי אחריות גדולה וזכות. ראש הממשלה מקבל החלטות הרות גורל. התפקיד שלי הוא לסייע לו בתחום אחריותי כמה שאפשר. אין יום שאני לא לומדת ממנו משהו".

עד כמה נתניהו מעורב בענייני הכנסת?

"כשראש הממשלה נכנס למשכן אני מעבירה לו תדריך קצר מה עולה במליאה, מה נסגר בוועדות, ואילו דיונים רלבנטיים יכולים לעניין אותו. לפני כל דיון של ועדת השרים לחקיקה ראש הממשלה מתעדכן בחוקים רלבנטיים או בעייתיים שהוא צריך לדעת עליהם, או שדורשים את התערבותו. התפקיד שלנו, אנשי הלשכה, הוא לנסות ולפתור מראש בעיות אפשריות בתיאום בעלי תפקידים כמו יו"ר הקואליציה, השר המקשר, מזכיר הממשלה, מנכ"ל המשרד ואנשי אגף התקציבים באוצר. כשיש משבר שאני חושבת שראש הממשלה צריך להיות מעורב בו, אנחנו מעדכנים אותו אך משתדלים לבוא כבר עם פתרונות. במרבית המקרים טלפון שלנו לחברי כנסת מספיק, אך עם זאת יש סוגיות שרק ראש הממשלה יכול לפתור. לטלפון מראש הממשלה יותר קשה לסרב".

איך את קוראת לו?

"ראש הממשלה. אף פעם לא בשמו הפרטי".

"אין כאן סוגיה של מחנות"

לרנר מקפידה להתרחק ממחנאות ומתככים - לא עניין של מה בכך בלשכת נתניהו התזזיתית, שרק עכשיו גרעה את ראש הסגל נתן אשל ואת ראש מערך ההסברה יועז הנדל. "התמונה שמנסים לצייר לפעמים בחוץ שונה לחלוטין מהמציאות בפנים", כך לרנר. "בכל מקרה אני מנסה, כמו מרבית הלשכה, להתמקד רק בעבודה ולא לעסוק בדברים אחרים. אין כאן סוגיה של מחנות. כולנו עובדים כדי ליישם את מדיניות ראש הממשלה, ולפחות מבחינתי זה הדבר היחיד שמנחה אותי בעבודה, גם בימי שגרה וגם בימים שגרתיים פחות. מהיכרות אישית אני יודעת שזה גם המצב אצל רבים אחרים".

איך זה להיות האישה היחידה בלשכה?

"אני לא האישה היחידה, גם אם רוב העובדים, כמו בכל מקום לצערנו, הם גברים. אף אחד לא בחר אותי לתפקיד בגלל המגדר שלי אלא בגלל הכישורים שלי, ואני מניחה שגבר לא היה נשאל שאלה זהה".

אז הנה שאלה שגם גברים נשאלים: מה השלב הבא? שרה? מנכ"לית? שגרירה?

"אני רוצה להשפיע, ליצור ולעשות. ההגדרה של ציבורי או פרטי פחות רלבנטית מבחינתי. העיקר הוא למצוא מסגרת שבה ניתן לעשות דברים משמעותיים. ודאי שהמגזר הציבורי הוא לא רק תחנת ביניים עבורי. חשוב לי להיות בתפקיד שיגרום לי לקום בבוקר ליום עבודה בשמחה, ושאדע שאני גם מצליחה להשפיע ולתרום".

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית