חשד רשות המסים נגד נאמן: העלמת מס מכוונת

הסעיף בפקודת מס הכנסה שכותרתו "מירמה" כולל עבירות כגון עזרה לאדם להתחמק ממס, השמטה מדוח מס ומסירת תרשומות כוזובות ■ הדבר מחזק את ההערכות כי אף שמדובר בבדיקה ולא בחקירה, היא עוסקת בחשד לעבירה פלילית

סעיף העבירה שבה נחשד שר המשפטים, יעקב נאמן, ושבעניינו מתמקדת בדיקת רשות המסים נגד נאמן ביחס לתקופה שלפני מינויו לשר ב-2009, הוא סעיף 220 לפקודת מס הכנסה - כך נודע ל"גלובס".

מידע זה מחזק את ההערכות כי אף שמדובר בבדיקה ולא בחקירה פלילית רשמית, היא עוסקת בחשד כלפי נאמן לביצוע עבירת מס פלילית.

מדובר בסעיף שכותרתו "מירמה", והעוסק בהעלמת מס מכוונת, המצוי בפרק "עונשין" בפקודת מס הכנסה, שעניינו עבירות פליליות.

על-פי הסעיף, "אדם שבמזיד, בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס, עבר אחת העבירות המנויות להלן - דינו מאסר 7 שנים או קנס פי שניים מסכום ההכנסה שהעלים, שהתכוון להעלים או שעזר להעלים, או שני העונשים כאחד".

העבירות שבגינן יוטל העונש המרבי המצוין הן: השמטה מתוך דוח מס כל הכנסה שיש לכללה בדוח; מסירה בדוח אמרה או תרשומת כוזבות; מתן תשובה כוזבת, בעל-פה או בכתב, על שאלה שנשאלה, או על דרישת ידיעות שנערכה אליו על-פי הפקודה; יצירת פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות, או זיוף פנקסי חשבונות או רשומות; וכן שימוש "בכל מירמה, עורמה או תחבולה, או הצגת מסמך כוזב למשלם ההכנסה לצורך מניעת ניכוי מס במקור או הפחתתו".

אור ירוק

יועץ התקשורת של שר המשפטים, וכן דובר משרד המשפטים בשם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, עדיין מסרבים בתוקף להתייחס למידע הממשיך להתברר בפרשה, שנחשפה ב"גלובס".

אתמול (ד') פורסם כי חוקרי רשות המסים החלו את הבדיקה בעניין החשד להעלמת מס מצד נאמן כבר לפני כשנתיים וחצי. בשל הרגישות הכרוכה בסיטואציה, הביאו אנשי רשות המסים את המידע הראשוני, בצירוף החשד המתעורר להעלמת מס מצד נאמן או לפעולה אחרת שאינה כדין בהיבט המיסויי, בפני היועץ המשפטי לממשלה כבר בשלב הראשוני.

היועץ המשפטי דאז, מני מזוז, שהיה אז חודשים אחדים לפני סיום כהונתו, הורה להם לטפל בבדיקת החשד שהתעורר בהתאם לעיקרון השוויון, דהיינו, כפי שהיו פועלים בעניינו של כל נישום אחר.

עוד הורה להם מזוז כי במקרה שהבדיקה תצריך בהמשך, בהתאם לממצאים שייאספו, פעולות חקירתיות מול נאמן או את זימונו לתשאול - עליהם לשוב אל היועמ"ש, להציג את ממצאיהם ולקבל אישור פרטני לעניין הפעולות מול נאמן.

ככל הידוע, בשבועות האחרונים חזרו אנשי רשות המסים אל היועץ המשפטי - כעת זהו וינשטיין - כדי לקבל ממנו אור ירוק לזימונו של נאמן.

ההתייעצות הראשונית שערכו אנשי רשות המסים עם היועץ מזוז הייתה "קטנה ושולית", ובמסגרתה לא נכנסו הצדדים לעובי הקורה של עבירות המס הפוטנציאליות שנאמן עלול היה לעבור.

המידע הראשוני דיבר על בדיקה - ולא חקירה - בהיבט של הערוץ המיסויי. ואולם אף שפרטים אלה עשויים להוליך בהמשך הדרך למחלוקת אזרחית בדבר גובה שומה, התעוררו גם חשדות לעבירה של העלמת מס, נושא שיש בו פוטנציאל להתגלגל למסלול פלילי.