נעילה שלילית בבורסה במחזור נמוך; שופרסל ירדה ב-1.7%

ירידות שערים באירופה ובחוזים העתידיים בוול סטריט ■ הרווח התפעולי הרבעוני של שופרסל נפל ב-44% ■ מחזור המסחר במניות עמד על 857 מיליון שקל

הבורסה בת"א ננעלה היום (ב') בירידות שערים כאשר שבוע המסחר בעולם נפתח באופן מהוסס עם ירידות שערים באסיה ומגמה שלילית באירופה. בתוך כך גם החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים בשעה זו על מגמה שלילית בפתיחת המסחר. נזכיר כי אתמול נרשמה נעילה חיובית ומחזור המסחר היה נמוך במיוחד מהממוצע והסתכם ב-0.5 מיליארד שקל, וגם היום המחזור לא עבר את רף המיליארד שקל.

המתיחות עם איראן ממשיכה ללבות את החששות בזירה הגלובלית והנפט מגיב בהתאם עם עלייה נוספת במחיר לרמה של 107 דולר לחבית. דבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה מאמש על נחישותו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני ועל כך ששום אופציה לא יורדת מהפרק בכדי למנוע זאת מאיראן כולל האופציה הצבאית, הגבירו את המתיחות.

באירופה נרשמות היום ירידות על רקע נתוני מאקרו, מנהלי הרכש בגוש האירו למגזר השירותים לחודש פברואר הצביע על התכווצות בפעילות כשרשם ירידה לרמה של 49.3 נקודות לעומת נתון של 50.4 נקודות בחודש ינואר. נזכיר שרמה של מעלה ל-50 נקודות מצביעה על צמיחה ואילו רמה מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות בפעילות המגזר הפרטי.

בזירה המקומית משרד האוצר פרסם סקירה ממנה עולה כי בחודש ינואר נרשמה התכווצות ניכרת ביצוא הסחורות, וזאת במקביל לעלייה משמעותית ביבוא - התפתחות שהגדילה את הגירעון המסחרי לרמות שיא. עוד מזהירים באוצר מהחרפה נוספת בהלכי הרוח של הציבור בחודש ינואר, ומדגישים בפרט את מדד מנהלי הרכש - שצפוי ברמה נמוכה "המשקפת את הרמות שנרשמו בעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי". במדד אמון הצרכנים נרשמה ירידה, אך המדד שומר על יציבות יחסית. (לסיפור המלא)

על רקע מחזורי המסחר הנמוכים שנרשמו אתמול נציין כי לפי מחקר של מריל לינץ' ישראל שפורסם ב"גלובס" אתמול, חלקם של המשקיעים הזרים בשוק המניות המקומי מוערך בכ-7%-8% בלבד מסך הפעילות. "המעבר של ישראל לרשימת השווקים המפותחים, יצר שרשרת של אירועים שהאפקט שלה היה הרבה יותר חזק ממה שצפינו, ואני לא חושב שמקבלי ההחלטות הבינו את הגודל והמשמעות של האירוע", אמר ל"גלובס" חיים ישראל, סגן מנהל המחקר שווקים מתעוררים של בנק ההשקעות מריל לינץ'.

בנוסף מציינים גם אי היציבות האזורית שבאה לידי ביטוי ב"אביב הערבי" ובחשש מהתלקחות בחזית עם איראן, לצד גזירות רגולטוריות המונחתות חדשות לבקרים על השוק המקומי - אינן מוסיפות לאטרקטיביות שלו בעיני הזרים. גם מצבה המאקרו הכלכלי המשופר של ישראל, לא עזר להפוך אותה לאטרקטיבית בעיני המשקיעים הזרים בחצי השנה האחרונה, שבה סערו השווקים בעולם.

שופרסל במוקד

גלובליקום מדווחת היום כי ככל הנראה לא תצא לפועל העסקה עם חברת ג. סלומון הפרטית, המחזיקה בבעלות על קיקה ישראל. אם תיכשל העסקה המשמעות היא שקיקה לא תונפק בבורסה. מדובר בעסקה לרכישת 90% ממניות השלד הציבורי תמורת 9 מיליון שקל ובהמשך הכנסת פעילות קיקה לתוך החברה הציבורית, גלובליקום, כנגד הקצאת מניות.‏‏

שופרסל עמדה במוקד בעקבות פרסום התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי ולסיכום שנת 2011, בסך הכל החברה רשמה עלייה של 20% ברבעון הרביעי ל-107 מיליון שקל. הרווח התפעולי מפעילות שוטפת הסתכם ב-77 מיליון שקל, ירידה של 44% מהרווח התפעולי של הרבעון המקביל בשנה שעברה.

פרוטליקס בכלל פיננסים מעריכים היום כי קיים סיכוי של 70% לכך שהתרופה לטיפול במחלת הגושה תאושר, וכי אישור שכזה יהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה וליבת הטכנולוגיה שלה. "בעקבות אישור ה-FDA, אנו צופים כי אישור שיווק התרופה באירופה במהלך הרבעון השני וכן התקדמות במגעים עם רשויות הבריאות בממשלת ברזיל", מסביר ד"ר יואב קיידר, יועץ הביוטק של כלל פיננסים.

ביוליין דיווחה היום כי קיבלה את אישור משרד הבריאות לביצוע ניסוי בתרופת ה-BL-7040, המיועדת לטיפול במחלת המעי הדלקתי.

ענקית הגנריקה הישראלית טבע הוסיפה לרכז עניין לאחר שהודיעה ביום שישי על השקה מסחרית בארצות הברית של תרופת הפרוגסטרון, הגרסה הגנרית של פרומטריום של חברת אבוט לבורטוריז. התרופה, המטפלת בבעיות בוסת לנשים, מגיעה כקפסולות של 100 ו-200 מ"ג, ועל פי טבע לתרופה יש היקף מכירות של כ-197 מיליון דולר בשנה בארה"ב.

אבנר ודלק קידוחים השותפות עם נובל אנרג'י האמריקנית בקידוחי "ים תטיס", "תמר" ו"לוויתן", המשיכו לרכז עניין לאחר שדיווחו אתמול על דוח משאבים לקידוח "פינקלס 1", אחד ממאגרי הלווין של קידוח "ים תטיס" המתכלה, המספק היום את צרכי הגז של מדינת ישראל. על פי הדוח של NSAI, קיים במאגר גז בהיקף מוערך של כ-1.3 BCM, וכי נובל המליצה לבצע קידוח, וזאת על מנת "לגשר" על החוסר הצפוי בגז בין הידלדלות מאגר "ים תטיס" לתחילת הזרמת הגז מ"תמר" ב-2013.

פרוקוגניה עלתה אתמול בשיעור חד לאחר שדיווחה אתמול כי ביום חמישי ה-1 במרץ התקשרה במזכר הבנות מחייב עם חברת Cy-Tech הסינית לפיו הוענקה למפיץ הזכות הבלעדית להפיץ את הקיט האנליטי פרי פיתוחה של החברה בסין וטייוואן.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]