ועדת הכנסת אישרה את חוק "לפיד 2" לקריאה ראשונה

ועדת הכנסת אישרה הבוקר את הצעת החוק שנועדה להגביל את צעדיו של יאיר לפיד ולהקשות על גיוס התרומות למפלגתו לקריאה ראשונה

חוק לפיד 2 אושר לקריאה ראשונה: ועדת הכנסת אישרה הבוקר את הצעת החוק שנועדה להגביל את צעדיו של יאיר לפיד ולהקשות על גיוס התרומות למפלגתו לקריאה ראשונה. כיום לא מחוייב לפיד לדווח על תרומותיו או על התנהלותו הכספית למבקר המדינה ולכן אין דרך לדעת מי תורם עבורו ולאן הולך הכסף.

על פי הצעת החוק המקורית של ח"כ יריב לוין (ליכוד), אדם שמכריז על כוונתו להתמודד, או אפילו רק מתנהל כמי שמעוניין לרוץ לכנסת, יחוייב ברישום מפלגה תוך שבועיים ויחולו עליו מגבלות חוק מימון מפלגות. אולם, לאחר שהבוקר מתח היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, ביקורת על ההצעה בטענה כי היא אינה חוקתית, נאלץ לוין להכניס שינויים בהצעה וככל הנראה לא יחוייב לפיד להירשם כמפלגה. במהלך הדיון היום בוועדה אמר לוין כי אין לו בעיה לשנות את סעיפי החוק ובלבד שתושג המטרה שלשמה נוסד החוק והיא לחייב כל מועמד לכנסת להתנהל בשקיפות ולדווח על תרומות המגיעות אליו.

מטרתה המוצהרת של הצעת החוק, כפי שנכתב בדברי ההסבר שלה, היא "להבטיח כי מועמדים שהכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות לכנסת יפעלו במסגרת מפלגה רשומה, תוך שיחולו עליהם כל הכללים החלים ביחס למפלגות רשומות, לרבות לעניין שקיפות, חובות דיווח בדבר קבלת כספים והשימוש בהם. על פי המצב הנוכחי, הוראות חוק המפלגות וחוק מימון המפלגות, על כל מגבלותיהן, חלות על מפלגות רשומות שהתאגדו לשם התמודדות לכנסת. לעומת זאת, על אנשים וגופים שטרם התאגדו כמפלגות, אך נוהגים בפועל כמפלגות המתמודדות לכנסת לא חלות מגבלות חוקיות כלשהן, לא בתחומי מימון המפלגות, לא בתחומי השקיפות והביקורת, ולא בתחומים אחרים.

אדם שיעבור על הצעת החוק יהיה צפוי לשלם קנס של 150 אלף שקל בגין כל שבוע של איחור בהגשת הבקשה לרישום המפלגה.