גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ערבי ישראלי: "הלקוח הערבי כבר לא רוצה רק פק"מ"

השינוי המואץ שעובר על האוכלוסייה הערבית בישראל בא היטב לידי ביטוי גם בתוצאותיו של בנק ערבי ישראלי, ודני גיטר שעומד בראשו בטוח שיש כאן הזדמנות גדולה ■ "היעד הוא להגיע לרווח שנתי של מעל 150 מיליון שקל", הוא אומר בראיון ל"גלובס"

לפני שלושה שבועות נפתח באחד הקניונים מרכז בנקאי ללקוחות אמידים, עם עושר פיננסי של מעל מיליון שקל. לכאורה אירוע שגרתי שלא מחייב אזכור תקשורתי, אלא שהמרכז הזה נפתח בקניון טאהא עראביה החדש בנצרת, מול המעיין המפורסם, על ידי בנק ערבי ישראלי. וזה כבר אינו דבר של מה בכך.

"הלקוחות שלנו נחשפים לעולם, הם כבר לא רוצים רק פק"מ. רוצים שירות, רוצים פרטיות, רוצים ניהול תיקים", מסביר דני גיטר, מנכ"ל בנק ערבי ישראלי (ai Bank) מקבוצת בנק לאומי, מה עומד מאחורי המהלך החדשני.

פתיחת המרכז לאמידים היא רק אינדיקציה אחת לשינוי המואץ שעובר על האוכלוסייה הערבית, שינוי בו רואה גיטר הזדמנות גדולה. "הלקוח הערבי עדיין נמצא מאחור בהשוואה למגזר היהודי, אבל הוא מתפתח במהירות. הצעירים שאפתניים, משכילים ומחוברים לטכנולוגיה. מסקרים עולה כי 89% מהאוכלוסייה הצעירה מחוברת לאינטרנט ולפייסבוק, וכשהצעירים מתחת לגיל 20 הם 50% מהמגזר, נוצר שינוי", הוא אומר.

- אלו שינויים אתה מזהה בהתנהגות הלקוחות?

"מסורתית מופע הקהל בסניפים היה גבוה מאוד. לכן התחלנו במעבר לפעילות דיגיטלית, וכיום, בממוצע, 21% מהלקוחות משתמשים במבואה טכנולוגית. יש מעבר מכלכלת מזומן לכרטיסי אשראי: 60% מהלקוחות עדיין מעדיפים שימוש במזומן, אבל השימוש בכרטיסי האשראי הולך ומתפתח בעיקר מתחת לגיל 35. ל-50% מהלקוחות יש כרטיסי אשראי בהשוואה ל-26% לפני חמש שנים, ויש לנו כבר 70 אלף כרטיסי אשראי. שינוי נוסף הוא במעמד האישה. 27% מהנשים בגיל 25 ומעלה יוצאות לעבוד והאחוז הולך וגדל. אצל היהודיות השיעור הוא 66%".

לא חלק מהקיצוץ בלאומי

בחמש השנים האחרונות עשה בנק ערבי ישראלי קפיצת דרך משמעותית. כמות העובדים עלתה ב-27% והגיעה ל-471, כאשר 70% מתוכם אקדמאים. מספר הסניפים קפץ מ-24 ל-32, כמעט כולם בצפון וקצתם במשולש. רק בשנה וחצי האחרונות נפתחו 5 סניפים, וגיטר, שנכנס לתפקידו במאי 2010, מצהיר שעד יוני הקרוב יהיו לבנק 35 סניפים. עד סוף שנת 2015 הוא מתכנן להגיע ל-50 סניפים.

את התוצאות רואים בדוחות הבנק. בשנתיים האחרונות זינק האשראי לציבור ב-25% והגיע ל-3.7 מיליארד שקל, הפאסיבה (פיקדונות, תיקי ניירות ערך וקרנות נאמנות) עלתה ב-20% והגיעה ל-5 מיליארד שקל. במקביל, הרווח הנקי קפץ מ-62 מיליון שקל בשנת 2006 ל-109 מיליון שקל בשנת 2011, והתשואה על ההון הגיעה ל-30.2%.

"כל העלייה ברווח נובעת מעלייה בפעילות", אומר גיטר בגאווה לא מסותרת. "גם העסקים במגזר מיישרים קו ועוברים מניהול כלכלי מחוץ למערכת הבנקאית להחזקת כספים בתוכה. עד שנת 2015, היעד הוא להגיע לרווח שנתי של מעל 150 מיליון שקל".

לא פלא, אם כן, שבעוד בנק לאומי מודיע על צמצום 800 תקנים ואיחוד סניפים, בנק ערבי ישראלי הוחרג מהקיצוץ והוא ממשיך להתרחב ולפתוח סניפים. ואם נדרשת הוכחה נוספת לחשיבותו של הבנק לקבוצת לאומי, הרי שבשבועות הקרובים יתמנה לתפקיד היו"ר בו זאב נהרי, לשעבר המשנה למנכ"ל לאומי ואחד הבנקאים המוערכים במערכת.

- מדוע בעצם צריך בנק נישה לטיפול במגזר הערבי?

"בנק נישה המזוהה עם המגזר מהווה חלק ממנו. אנחנו מבינים את המגזר הרבה יותר טוב. נושמים את המגזר, בתרבות ובספורט בקהילה. נותנים חסות לקבוצות כדורגל כמו בני סכנין ומכבי אום אל פחם, שתי קבוצות שמזוהות עם המגזר. אצלנו העובדים ערבים וחלק מהמנהלים ערבים, בבנקים אחרים זה לא ככה.

"כשאני פותח סניף בכפר קטן ואני פוגש את ראש המועצה, אני חלק מהקהילה. אי אפשר להשיג אפקט כזה בבנק גדול אלא רק בבנק נישה. בנק גדול לא יפתח סניף רק בשביל פעילות קמעונאית. בנקים גדולים כמו הפועלים ולאומי נשארים בערים, רק בנק נישה יכול להיכנס למקומות כאלה".

- כמה מנהלים ערבים יש בבנק?

"יש חבר הנהלה אחד שהוא ערבי, אבל כל מנהלי הסניפים ערבים, מתוכם ארבע נשים: שתיים מוסלמיות ושתיים נוצריות. תהליך פיתוח המנהלים עבר שינוי, והיום הם עושים את מסלול ההכשרה של בנק לאומי. להערכתי, בשנת 2015 יהיו עוד חברי הנהלה ערבים".

- מי המתחרים שלך?

"מרכנתיל דיסקונט ובנק הפועלים. יותר מרכנתיל, פועלים פחות מורגש".

אחד מהמהלכים שמוביל גיטר הוא התמקדות בצעירים. הבנק נותן להם מסלולים מיוחדים: מגיל 16 כשהם תלמידים, מגיל 18 כשהם סטודנטים או חיילים (דרוזים בעיקר), ויש גם מסלול ייחודי לצעירים, להם מציע הבנק, למשל, הלוואה של עד 5,000 שקל ללימוד נהיגה, כשהתיאוריה על חשבון הבנק. "מדובר בצעירים מעל 21 שלא לומדים אלא עובדים, כלומר מתחילים את דרכם לעצמאות כלכלית", מסביר גיטר. "זה לא כדאי לנו בטווח קצר כי זה פוגע ברווחיות, אבל זו ראייה אסטרטגית נכונה כי אלו לקוחות העתיד".

- איך אתה מתמודד עם בעיית החמולות? הרי יישובים רבים מורכבים מכמה משפחות. איך העובד ייתן אשראי ויתנהל מול קרובי משפחתו?

"נכון, זו בעיה, אבל לא כל העובדים מגיעים מתוך היישוב, ויש רוטציה בתפקידים רגישים. קבענו גם שמנהל הסניף לא יהיה מהיישוב. מעבר לכך, לא כל בן דוד רחוק הוא קרוב משפחה. לכן הגדרנו מה מידת הקרבה שנחשבת למשפחה, אחרת אי אפשר לעבוד. כמובן שכל עובד חתום על הסכם ניגוד עניינים. ועדיין יש לקוחות שמטופלים ישירות בהנהלה".

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר