מאיר דגן: "זה לא הזמן לתקוף באיראן; אחמדיניג'אד רציונלי"

ראש המוסד לשעבר אמר בראיון ל-CBS: "אני בוטח בנשיא ארה"ב" ■ פאנטה: "לפעולה אמריקנית נגד איראן יהיו תוצאות מכריעות יותר מאשר לפעולה ישראלית"

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, אומר שלדעתו משטר האייתאללות באיראן רציונלי ואפילו נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, שקורא להשמדת ישראל, מתנהל באופן רציונלי, פחות או יותר, בכל מה שנוגע לשאיפות הגרעינית של איראן. דגן אף הכריז, שעתה לא הזמן לתקוף את איראן. הוא רואיין בתכנית החדשות "60 דקות", שתשודר ביום א' הקרוב ברשת CBS.

ואילו שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, אומר בראיון ל"נשנל ג'רנל", כי לפעולה צבאית אמריקנית נגד המתקנים הגרעיניים של איראן יהיו תוצאות מכריעות יותר מאשר לפעולה ישראלית. הוא מגלה שהפנטגון מכין שורה של אופציות צבאיות נגד איראן אם הסנקציות הכלכליות לא ישכנעו את טהראן לזנוח את תכניתה הגרעינית.

בראיון ל-CBS אומר דגן: המשטר באיראן הוא משטר רציונלי מאוד, וגם אחמדיניג'אד כך - לא בדיוק רציונלי כפי שאנו מבינים את המושג, אך אני חושב שהוא רציונלי".

ראש המוסד לשעבר מרחיב את הדיבור על הרציונליות האיראנית: "זו רציונליות שונה, לא רציונלית במובן המערבי. אך ללא ספק האיראנים בוחנים את ההשלכות של פעולותיהם... הם ייצטרכו לשלם ביוקר... ואני חושב שבשלב זה האיראנים מגלים זהירות רבה מאוד בנוגע לפרוייקט שלהם. הם לא רצים..."

דגן אומר, שהוא אינו מצדד בהתקפת מנע ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן, התקפה שתצטרך לפגוע במספר גדול של מטרות, בזמן הקרוב. יש זמן להמתין עד שיינקטו התקפות מבשרות רע כאלה, לדעתו.

בתקופת ההמתנה, טקטיקה חכמה יותר תהיה להתסיס פעולות לשינוי המשטר האיראני. "יש לנו חובה לסייע לכל מי שרוצה ליזום אופוזיציה גלויה נגד המשטר באיראן". ראויה לציון העובדה שהוא סרב לענות על שאלה האם ישראל תמכה בקבוצות האיראנים הצעירים שערכו הפגנו נגד משטר האייתאללות בעבר.

בסופו של דבר, אסור להתיר לאיראנים להניח ידם על נשק גרעיני, אך התקפה על המתקנים הגרעיניים שלהם בשלב זה תהיה שגיאה, אומר דגן. "התקפה על איראן לפני שממצים את כל הגישות האחרות אינה הדרך הנכונה".

ראש המוסד לשעבר מאמין, שארה"ב תתערב בהתקפה נגד איראן אם יהיה צורך בדבר. "(הנשיא אובמה) אמר בגלוי שהאופציה הצבאית נמצאת על השולחן ושהוא לא יתיר לאיראן להיעשות למדינה גרעינית", אמר דגן. "מהניסיון שלי, אני בדרך כלל בוטח בנשיא ארה"ב. איראן עם יכולת גרעינית אינה בעייתה של ישראל; זו בעיה בינלאומית".

בתשובה להערה של המראיינת, כי נראה שהוא מעדיף להמתין להתקפה אמריקנית על המתקנים הגרעיניים באיראן, אמר דגן: "אם כבר מישהו צריך לעשות זאת, עדיף תמיד שהאמריקנים יעשו זאת".

"התקפה אמריקנית לא בשלב המיידי"

בראיון ל"נשנל ג'רנל" אמר פאנטה, שההכנות האמריקניות לשורת אופציות צבאיות נגד איראן נמשכות כבר "זמן רב". עובדה שמשקפת את הדאגה הגוברת של ממשל אובמה מהתקדמות התכנית הגרעינית של איראן.

פאנטה אמר, שהוא אינו מאמין שמנהיגי ישראל קיבלו החלטה האם להורות על התקפה. אובמה, פאנטה ושורה ארוכה של בכירים בממשל ייעצו לישראל לתת לסנקציות זמן נוסף בתקווה שהן יפעלו את פעולתן, לפני החלטה על התקפה. הם אף הזהירו, שהתקפה ישראלית תחזיר את התכנית הגרעינית האיראנית רק כמה שנים אחורה, בעוד שהמחיר שתשלם ישראל יהיה גבוה.

"כפי שהנשיא (אובמה) עצמו אמר, אינני מאמין שהישראלים קיבל החלטה סופית בעניין", אמר שר ההגנה. "אני בטוח שהם שוקלים ברצינות הרבה ביותר את כל ההשלכות (של התקפה אפשרית) ומה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם איראן".

הוא ציין, שהתקפה ישראלית חד-צדדית תהיה פחות יעילה מאשר התקפה של ארה"ב, שלרשותה עומד חיל אוויר גדול הרבה יותר מזה של ישראל ומגוון של נשקים מתקדמים רבי עוצמה שאינם מצויים בארסנל הישראלי.

ועם זאת, התקפה אמריקנית אינה צפויה בשלב המידי. פאנטה ואובמה אמרו אמנם, ש"כל האופציות מונחות על השולחן", אך הממשל גם הבהיר שהוא מעדיף למצות תחילה את כל הלחצים הדיפלומטיים והכלכליים נגד איראן לפני החלטה על שימוש בכוח.

"אם הישראלים יחליטו לעשות זאת, אין ספק שתהיה לכך תוצאה בשטח, אך אני חושב שברור שאם ארה"ב תעשה זאת, לפעולתה היו תוצאות מכריעות יותר מאשר תוצאות התקפה ישראלית", אמר שר ההגנה.

הוא הדגיש, שממשל אובמה אינו סבור שהתכנית הגרעינית של איראן היא איום רק על ישראל אלא גם שהיא מהווה איום ישיר על ארה"ב.

דברי פאנטה בראיון ל"נשנל ג'רנל" מעלים מדרגה את אזהרותיו לאיראן בנאום בוועידה של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בתחילת השבוע. הוא אמר אז: "אם כל האופציות האחרות ייכשלו, אז נפעל" כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.