לכתבה הקודמתעסקים מתייעלים: איך לחסוך בהוצאות התקשורת? לכתבה הבאהמחקר מפתיע: רק 1 מתוך 5 עובדים משקר לגבי ימי המחלה

רוצים לפטר אתכם? מספר כלים שיגרמו למעסיק לחשוב פעמיים

נקראתם לשיחת שימוע? לא נורא, בהחלט יש מצב שאתם יכולים למנוע את הפיטורים המרחפים מעל ראשיכם ■ איך עושים זאת? "גלובס" ממפה מספר כלים שיכולים להציל לכם את המשרה

04/04/2012, 15:48
ענת כהן
Cisco בפייבוק

התקופה הנוכחית שבה ארגונים מנסים להתייעל ולקצץ במצבת כוח האדם שלהם, מאופיינת בקריאות לשיחות שימוע ובהנפת חרב הפיטורים גם על עובדים ששירתו את הפירמה במשך שנים ארוכות. ההיגיון הכלכלי מבחינת המעסיק יושב על מתמטיקה פשוטה: מפטרים עובד ותיק שעולה הרבה כסף לארגון, ומביאים במקומו צעיר להוט שמוכן לעבוד תמורת משכורת רעב. עד כאן שום דבר לא חדש, אבל מסתבר שהרבה מדי מפוטרים - במיוחד המבוגרים שבהם - מקבלים את שיטת ה"זבנג וגמרנו" שהמעסיק מפעיל עליהם בהכנעה, ולא מודעים לאפשרויות הפתוחות בפניהם כשהם עומדים מולו במעמד הודעת הפיטורים.

"מדובר לרוב בבני דור האיקס שהתחנכו להוריד את הראש, להסתדר עם מה שהחיים מביאים (לרבות פיטורים אחרי שירות ממושך בארגון), ולציית ללא עוררין לאוטוריטה", אומרת אורית זיו, מנכ"ל חברת ההשמה דואט, "ולכן מרביתם אפילו לא מנסים להתנגד למהלך, או לערער על הלגיטימיות שלו.

עו"ד קובי רפאלי, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד גלוזמן שם-טוב חוברס ברויד ושות', מחזק את הדברים ומוסיף כי מניסיונו בשטח יש לא מעט מפוטרים שלא מממשים את הזכויות ואת הכלים שעומדים לרשותם באופן מלא. "כולם יודעים שבעת פיטורים הם זכאים לפיצויים של שכר חודש על כל שנת עבודה, אבל רבים מדי מהמפוטרים לא מודעים לזכויות סמויות יותר שאילו הם היו מנסים לממשן, ייתכן שהמעסיק היה עוצר, משהה את הפיטורים או אפילו מבטל אותם".

אילו כלים יכולים לסייע למפוטרים לגרום למעסיקים לחשוב פעמיים לפני שהם שולחים אותם הביתה? "גלובס" ממפה.

כלי 1 - בחנו את תום הלב של המעסיק

רפאלי: "גם ב'פיטורי צמצום', הנובעים מצורך של החברה להתייעל, לחסוך בהוצאות ולצמצם את כוח האדם, קיימת חובת שימוע. במסגרת זו המפוטר זכאי לקבל מן המעביד הסבר המפרט מדוע נבחר דווקא הוא על פני עובדים אחרים. לכל עובד המוצא עצמו בסיטואציה כזו מומלץ לדרוש מהמעביד לקבל את הקריטריונים לפיהם נבחרו המועמדים לפיטורים, לבחון האם בכלל קיימים קריטריונים כאלה, האם בכלל הוא עומד בהם ומדוע.

"הדבר נגזר מהחובה של מעסיק לפטר בתום לב, ובמסגרת זו ישנה ציפייה כי מעביד יבחר לפטר עובד בעל ותק נמוך יותר במקום עובד ותיק יותר, וכן יבחר לפטר עובד צעיר שקל לו יחסית למצוא עבודה חדשה על פני עובד מבוגר ששוק העבודה כמעט חסום בפניו. כלומר, על המעביד להציג בפני העובד נימוקים עניינים בכדי להצדיק פעולת פיטורים, ושיחת השימוע היא מעמד מצוין לבקש אותם. אם נראה לך שהמעביד העדיף להשאיר עובדים צעירים יותר (בוותק או בגיל), ניתן לתבוע את המעסיק בגין פיטורים בחוסר תום לב, ובמקרים מסוימים גם על אפליה מטעמי גיל".

כלי 2 - נווטו אתם את שיחת השימוע

זיו: "לעובד מבוגר יש לא רק ניסיון מקצועי אלא גם ניסיון בין-אישי, חוכמת חיים, אסרטיביות וכישורי חיים אחרים שאותם הוא יכול להפעיל בשיחת השימוע, במיוחד כשיושבים לפניו מנהלים שצעירים ממנו, לעתים בדור שלם. כלומר, הגיל על כל מה שמשתמע, הוא יתרון שמומלץ להשתמש בו.

"ראשית עליכם להבין כי 'שיחת שימוע' כשמה כן היא: שיחה, דיאלוג - לא מונולוג שמונחת עליכם מלמעלה ('אתה מפוטר. נקודה'). אם מתחילים למנות כשלים שלכם, זכרו שאתם לא עומדים למשפט, שאתם יכולים לנווט את השיחה ולא לאפשר ליושבים מולכם 'למרוח' אתכם באמירות גנריות כלליות ('אתה מפוטר כי הממונה לא מרוצה ממך').

"למעשה, שיחת השימוע צריכה להיות מבחינתכם מכשיר לאיסוף אינפורמציה שתשחק לטובתכם: נווטו את השיחה באופן כזה שייאלץ את המנהלים להעניק לכם הסברים מפורטים, קונקרטיים, מדוע אתה מפוטרים, ואם התשובות וההסברים לא מספקים (לא די בכך שפעם או פעמיים פישלתם בעבודה), לא מדויקים או חוטאים לאמת, אזי צברת בידיך אינפורמציה קריטית שתקשה על המעסיק לפטרך בהמשך. מסיבה זו אני גם ממליצה לתעד את שיחת השימוע בכל דרך שאתם מוצאים לנכון".

כלי 3 - שטחו בעיות סוציאליות במשפחה

רפאלי: "מחובת תום הלב של המעסיק נגזר שהוא נדרש להתחשב גם במצב סוציאלי קשה שהעובד חווה כרגע, וההמלצה החמה שלי תהיה להעלות את המידע הזה מול המפטר ולפרט אותו בשיחת השימוע".

זיו: "בהקשר זה מומלץ להפנים היטב בטרם כניסתכם לשיחת השימוע, שמעמד הפיטורים קשה גם עבור המנהלים. השגיאה הכי גדולה תהיה להיכנס איתם לווכחנות, לערבב אמוציות או להרדת ל'פסים אישיים', כיוון שזה רק יקל עליהם נפשית את הרצון 'לגמור איתך מהר את העניינים'. למעשה, שיחת השימוע היא הזדמנות מעולה לרתום את מי שעומד מולך למקומות של אמפטיה וסימפטיה והדרך לעשות זאת היא על-ידי הרמת מסך ויצירת הזדהות.

"לדוגמה, לפני שבוע פגשתי גבר בן 55 שנקרא לשיחת שימוע ובמהלכה השכיל לומר: 'אני כרגע לא רוצה ולא יכול להתעסק בנושא, אבי בבית חולים, מצבו בריאותי לא טוב, אני נמצא נפשית ופיזית במתח. פיטורים הוא נושא כבד מדי וחשוב מדי, שדורש ממני להקצות לו זמן למחשבה. תחשבו גם אתם פעם נוספת, ניפגש בעוד שבועיים ונדבר'. זוהי דוגמה מצוינת, שמראה כיצד אדם מבוגר יודע לנהל את השיחה באופן ענייני, אסרטיבי ואדיב, מבלי להיכנס לאמוציות ומבלי לייצר קונפליקטים עם המנהלים".

כלי 4 - נסו להגיע להסכמה על פרישה מרצון

זיו: "אם גמרתם אומר בינכם לבין עצמכם לעזוב את הארגון אך לא בכל מחיר, אני ממליצה לכם לסכם את שיחת השימוע בצורה עניינית ולהשתמש באפקט התמורה. למשל, לומר בשיחת השימוע למנהלים: 'אני מבין מהתשובות שלכם שהרקע לפיטורי הוא גילי, אני יכול לפנות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, אבל לפני כן אני רוצה לשמוע האם יש לכם הצעה שאולי אשקול, למשל, פיצויים מוגדלים, זמן הסתגלות, חופשה, מענק פרישה, ירידה לחצי משרה, עבודה כפרילנסר ועוד.

"כשאתם מדברים באופן ענייני, מאוזן ומבלי להשתולל ולצעוק, ומבהירים למעסיק שיש לכם ידע מקצועי על זכויותיכם - אתם משדרים מנהיגות ושליטה עצמית. מעסיקים חוששים מאוד ממפוטרים בוגרים שיגררו אותם לבתי הדין ויוציא להם שם רע, כיוון שהעלויות הללו יכולות להכביד עליהם הרבה מעבר למשכורות שעוד נותרו לשלם לו. לפיכך, יהיו מעסיקים שינסו ללכת לקראת העובדים אל מקום של פרישה מרצון עם תנאים מעולים, ובמקרה הטוב יותר אפילו להימנע מפיטוריהם".

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם