תיק עומר דמארי: תמלילי החקירות וחשבונות הבנק נחשפים

מוני הראל מבקש מהפרקליטות: פתחו התיק נגד עמוס לוזון בפרשת העברת החלוץ ממכבי פ"ת ■ לידי "גלובס" הגיעו תמלילי החקירות במשטרה, מהם עולה: יו"ר ההתאחדות אבי לוזון לא שימש רק כ"שליח" להעברת המסמך לחשב ההתאחדות

הצרות של עמוס לוזון השבוע לא מסתכמות באירוע האלים בו מעורבת קבוצתו מכבי פ"ת במשחק מול הפועל חיפה. בתחילת השבוע התברר כי התיק נגד עמוס לוזון בעסקת העברתו של עומר דמארי ממכבי פ"ת להפועל ת"א חוזר לבחינה מחודשת של הפרקליטות, בעקבות ערר שהגיש ביום ראשון מוני הראל באמצעות עו"ד גיל דחוח.

מדובר בחקירה שהחלה בעקבות תלונה שהגיש הראל במשטרה ב-12 ביולי 2011 נגד עמוס לוזון בגין קבלת דבר במרמה, זיוף בכוונה לקבל דבר, ושימוש במסמך מזויף. התלונה של הראל כנגד נשיא מכבי פ"ת עסקה ברכישת 50% מכרטיסו של דמארי עבורם שילמה הפועל ת"א 7.425 מיליון שקל (1.5 מיליון אירו) למכבי פ"ת. לוזון נחקר על כך שעל-פי החשד העביר להתאחדות לכדורגל מסמך להעברת כספים בין הפועל ת"א למכבי פ"ת, כשהמסמך אינו חתום על פי זכויות החתימה, וזאת ביודעין ובכוונה על מנת שהכסף יעבור לחשבונה של מכבי פ"ת.

הראל טען במשטרה כי העסקה בוצעה בניגוד לחוק, מאחר שההתאחדות לא היתה רשאית להעביר את הכסף למכבי פ"ת ללא חתימת שני הבעלים של הפועל ת"א דאז - אלי טביב והראל. הראל הציג הוכחות לפיהן לא חתם מעולם על המסמך להעברת הכסף, ואף הציג תדפיסי חשבון שמפורסמים כאן ב"גלובס" לפיהם ההתאחדות לכדורגל ביצעה את ההעברה הבנקאית ב-3 ביולי 2011, יממה לפני שבכלל הגיע מסמך מהפועל ת"א שדורש לבצע העברה כזאת.

בנוסף עולה מחומר החקירה כי לעסקה היו שני הסכמים: אחד מהם הוא ההסכם הרשמי שנמסר להתאחדות, ואחד נוסף שנחתם ב-30 ביוני 2011, בכתב יד, בין עמוס לוזון לאלי טביב שבו מפורטים סעיפים נוספים הנוגעים לבעלות עתידית על כרטיס השחקן של דמארי. הראל ונחקרים אחרים בפרשה סיפרו כי לא ידעו על קיומו של ההסכם הנפרד בין טביב לעמוס לוזון.

***

הפרטים המעניינים מגיעים מתמלילי העדים שהגיעו אל חדרי מפלג חקירות הונאה באגף החקירות במשטרת מחוז ת"א, שהגיעו לידי "גלובס".

פרט שעולה מהתמלילים נוגע למעורבות לכאורה של יו"ר ההתאחדות אבי לוזון בפרשה. ב-4 ביולי 2011 פגש עמוס לוזון את אחיו אבי בהתאחדות לכדורגל, והעביר לו את המסמך (נטול חתימתו של מוני הראל) מהפועל ת"א המבקש להעביר 1.5 מיליון אירו מחשבונה למכבי פ"ת. לפי מה שנטען אז, טענות שגם נתמכו מתגובות רשמיות של אגף הדוברות בהתאחדות לכדורגל, שימש אבי לוזון כ"שליח בלבד" ורק העביר את המסמך לחשב ההתאחדות מאיר ליבר, על מנת שזה יבצע את ההעברה.

אמיר אפרת, ראש מערך ההסברה בהתאחדות, אמר אז כי "אבי לוזון פגש את אחיו בחניה ובסך הכול העלה את המכתב בשבילו. הוא לא נתן שום הוראה, בסך הכל העביר מכתב". אלא שמעדותו של חשב ההתאחדות שתושאל ב-14 באוגוסט, עולה שאבי לוזון דאג להסביר לו בדיוק כיצד לבצע את התשלומים. "בתאריך 4/7/11 בשעות הבוקר נכנס למשרדי אבי לוזון, יו"ר הנהלת ההתאחדות, והגיש לי מכתב בקשה לחיוב השחקן עומר דמארי", מצוטט ליבר בעדותו במשטרה. "למכתב אבי (לוזון) צירף גם הסכם רשום בכתב יד מתאריך 30/6/11... הוא לא אמר לי מי מסר לו את המכתב, והוא אמר לי שמבחינת העברת הכספים צריך לעשות זיכוי בכרטסת בהתאם למכתב, כלומר זיכוי וחיוב של 1.5 מיליון יורו, אבל ההעברה של הכספים תבוצע ב-5 תשלומים כשהתשלום הראשון הוא של 1.5 מיליון שקל".

כשנשאל ליבר, בעל ותק של 21 שנים בתפקידו בהתאחדות, על-ידי החוקרת מדוע חייב את חשבון הקבוצה, למרות שעל הנייר היתה חסרה חתימה של מוני הראל כמתבקש, אמר: "אני רוצה לציין שבדרך כלל אני בודק את המסמכים המגיעים אליי ומוודא את החתימות עליהם, אבל במקרה הזה הכל היה נראה לי תקין וגם העובדה שנמסר על ידי אבי לוזון חיזקה אצלי את התחושה הזאת. אולי עשיתי טעות שלא בדקתי".

צפו: הדף מהפועל ת"א (ללא חתימת מוני הראל) להעברת 1.5 מיליון אירו למכבי פ"ת
צפו: עדות מאיר ליבר במשטרה ב-14 באוגוסט 2011

עמוס לוזון נחקר באזהרה ב-21 באוגוסט, בשלב ראשון חקירה אישית ובהמשך ערכה לו המשטרה עימות מול מנכ"ל הפועל ת"א דאז, ניר ענבר. במהלך החקירה אמר לוזון כי "נראה לי הזוי שאני יושב פה ונחקר בעסקה לגיטימית בכדורגל, עסקה שמבצעים אותה חדשות לבקרים, בכל יום נמכרים שחקנים ולא יכול להיות שבגלל איזה נייר שהיתה חסרה בו חתימה אני נמצא פה כבעלים של קבוצת כדורגל, כמודל לחיקוי והערצה, יושב פה חשוד כאילו עשיתי משהו לא בסדר".

צפו: עדות עמוס לוזון במשטרה ב-21 באוגוסט 2011
צפו: העימות בין ניר ענבר לעמוס לוזון במשטרה ב-21 באוגוסט

מנכ"ל הפועל ת"א לשעבר, ניר ענבר, העיד במשטרה: "כולנו אמרנו במפורש לעמוס (לוזון) שדרושה חתימתו של הראל על המסמך, אחרת אי אפשר ללכת עם המסמך הזה להתאחדות וכסף לא יעבור...אחרי שזה התפוצץ, דיברתי עם עמוס ושאלתי אותו מה קרה אבל הוא לא השיב לי עניינית...אני לא יודע איך עבר הכסף בהתאחדות כי הם יודעים שצריך שתי חתימות".

צפו: עדות ניר ענבר ב-21 באוגוסט 2011
צפו: כך נראתה עסקת דמארי בדפי החשבון של הפועל ת"א ומכבי פ"ת

מלבד עמוס לוזון שנחקר כחשוד, כלל מצעד נותני העדויות בין 12 ביולי ל-21 באוגוסט את מוני הראל, אחיו משה הראל, מקורביהם של האחים הראל קובי סידי, יו"ר הפועל ת"א דאז דורון אוסידון, מנכ"ל הקבוצה דאז ניר ענבר, חשב הפועל ת"א ניר כץ, וחשב ההתאחדות מאיר ליבר.

***

האם תחליט הפרקליטות לפתוח את התיק מחדש או לא? זה לא באמת חשוב. השאלות היותר מהותיות שעולות מהסיפור הזה, אחרי קריאה של עשרות העמודים מתמלולי החקירה, קשורות לאופן שבו העברת שחקן אחד מתברברת לכל אורך הדרך על-ידי כל הנוגעים בדבר, כשכולם בזה אחר זה מודים בטעויות שנעשו בתום לב: מעמוס לוזון שנאמר לו על-ידי מספר אנשי מקצוע שהוא חייב חתימה שנייה על המסמך; דרך ההחלטה שלו לקחת פיזית את המסמך ללא החתימה כשהוא רק משמש כ"שליח", ולהעבירו לאחיו, יו"ר ההתאחדות ואיש מכבי פ"ת בעצמו, אותו הוא פוגש במקרה בחניון; הלאה מיו"ר ההתאחדות שמעביר על תקן "שליח" ובתום לב גמור את המכתב לחשב ההתאחדות עתיר 21 שנות הניסיון, האיש שיושב על הברז, שטועה גם הוא "בתום לב" ומעביר את הכסף ללא חתימה לחשבון של מכבי פ"ת; ועד לפקידה של אותו חשב, לילך לוי, שגם היא טועה בתום לב ומזינה את התאריך הלא נכון של ההעברה הכספית.

ארבעה אנשים, 7.425 מיליון שקל, הרבה הרבה תום לב.

***

תגובת מיכל גרונדלנד, דוברת ההתאחדות לכדורגל: "אבי לוזון העביר את המכתב שמסר לו אחיו, עמוס, אותו פגש בחניית ההתאחדות לידי חשב ההתאחדות. בזה תם תפקידו כ'שליח'. לעצם חיוב חשבון ההתאחדות, הנחה יו"ר ההתאחדות את החשב כי העברת הכספים מחשבון ההתאחדות למכבי פ"ת תבוצע בחמישה תשלומים ולא בתשלום אחד, על מנת שלא להכביד על תזרים המזומנים של ההתאחדות. בנותנו הנחיה זו, עמדה לנגד עיניו של לוזון טובת ההתאחדות לכדורגל והיא בלבד".

מעמוס לוזון לא נמסרה תגובה לכתבה.