העליון: דודי אפל ישלם למדינה חוב בסך 42 מיליון שקל

זאת במקום 21 מיליון כפי שנקבע במחוזי ■ שופטי העליון ביטלו את "האשם התורם" שהוטל על המדינה וחברת ורד, בסך 50% מסכום הפיצוי שהיו זכאיות לו מצד אפל

היזם דודי אפל ישלם למדינה חוב בסך 42 מיליון שקל, ולא 21 מיליון כפי שנקבע בבית המשפט המחוזי - כך החליט היום (ב') בית המשפט העליון, שהחליט לדחות את ערעורם של בני-הזוג דודי ופרידה אפל ולקבל את ערעורן של המדינה ושל חברת ורד חברה לפיתוח והשקעות, הקשורה לאפל.

שופטי העליון אליקים רובינשטיין, חנן מלצר וניל הנדל ביטלו את "האשם התורם" שהוטל על המדינה וחברת ורד, בסך 50% מסכום הפיצוי שהיו זכאיות לו מצד אפל.

לטענת המדינה, בזמן שאפל שיתף פעולה עם משרד השיכון בפרויקט פינוי התושבים שנותרו במעברות ביישובים שונים בארץ -הצליח אפל לקבל ממשרד השיכון בתרמית סכומים המגיעים ל-50 מיליון שקל, בערכם כיום.

בית המשפט המחוזי קבע כי אפל והחברות הקשורות בו אכן רימו את משרד השיכון, אך יישאו רק במחצית הנזק שגרמו, בשל אשם תורם של משרד השיכון ועובדיו, אשר התרשלו ויכולים היו למנוע את העברת הכספים לאפל.

שופטי העליון אישרו בפסק דין מפורט כי אפל אכן רימה את משרד השיכון, והטילו עליו לשאת לבדו במלוא הנזק שגרם. בפסק הדין נקבע עוד כי בנסיבות העניין אין מקום להחיל על המדינה "אשם תורם" שיוביל להקטנת סכום הפיצוי.

לדברי השופט מלצר, "התנהלותו של אפל במכלול היא חמורה לאין-שיעור מתרומתה של המדינה לנזק: בכך שהיא היתה מכוונת; בכך שהיא ניצלה במודע חולשה במערך המנהלי של משרד השיכון; בכך שהיא התנהלה לאורך זמן, בדייקנות ובהתמדה". (ע"א 9057/07).