מוחים וקונים: 60% מהישראלים לא קיצצו כלל בקניות לפסח השנה

המחאה החברתית לא בולמת את בהלת הקניות לחג: רק 16% מהישראלים יוציאו השנה בפסח פחות מבשנה שעברה - כך לפי סקר מכון המחקר רותם TRI שנערך עבור "גלובס" ■ אלה שכן יקצצו, יצמצמו בעיקר בסעיפי החופשות והמתנות

הגידול בעלויות המחיה מתסכל את כולם: דלק, חשמל, מזון - כמעט לא נותר סעיף לרפואה. עד כמה מתאים עצמו הצרכן למצב ומצמצם את היקף הצריכה? כשמדובר בחג, כנראה נעלמים כל התירוצים: הישראלים לא מתכוונים לקצץ בסל ההוצאות לפסח, ואפילו לא מצהירים על כוונה כזו כלפי חוץ - כך עולה מסקר שערך בימים אלה מכון המחקר רותם TRI עבור "גלובס".

ההוצאות הגדלות לקראת חג הפסח, יש לזכור, אינן מתחילות ונגמרות במזון לחג ובנופש בחג עצמו: הן כוללות לא פעם שיפוצים מקדימים, קנייה נרחבת של מוצרי חשמל וריהוט לבית, ביגוד (גם לכבוד החג והמפגש המשפחתי הצפוי וגם משום שמדובר בניצני העונה החדשה) - וכמובן מתנות.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לפסח בשנה שעברה, מתכוונים רק 16% מהנשאלים להוציא מכיסם פחות. שיעור דומה של נשאלים מתכוון להוציא יותר מבשנים עברו, והרוב המוחלט - 60% - מתכננים היקף דומה של הוצאות עבור הסעיפים השונים: נופש, ביגוד, מתנות ועוד.

לנתונים אפשר להתייחס בשני אופנים: מחד, אפשר למצוא בהם שאננות מה, אדישות למצב או פשוט הצבה של החג בראש סולם העדיפויות ולא משנה מה המחיר.

מנגד, בהתחשב בעלויות הגדלות במהלך השנה האחרונה, גם הכוונה להישאר באותה מסגרת הוצאות אינה ברורה מאליה וטומנת אולי בחובה אלמנט מסוים של קיצוץ וחיסכון.

מעניין לראות בהקשר זה כי אפילו לשאלה "האם תקצץ בקטגוריה מסוימת לעומת השנה שעברה" - שבה ניתן להפריד תודעתית בין סעיפים כמו הוצאות מזון לסעיפים כמו מתנות או בילויים שיכולים להיחשב כמותרות - התשובה נותרת זהה: 63% לא מתכוונים לקצץ באף קטגוריה.

אלה שבכל זאת מתכוונים לצמצם, יוציאו פחות על נופש ונסיעות (51%), מתנות (44%), מזון (37%) וביגוד (36%).

2,400 שקל בשבוע

4.3 מיליארד שקל הוציאו הישראלים בחג הפסח האחרון, לפי לשכת המסחר תל-אביב. רק בשבוע החג עצמו, ללא החודש הקודם לו, הגיעה ההוצאה הממוצעת של משקי-הבית ל-2,400 שקל - כמחציתם על מזון ומשקאות (ואחריהם דלק ותחבורה, מופעי תרבות ובידור, נסיעות לחו"ל, נופש וטיולים, הלבשה והנעלה, ארוחות מחוץ לבית ומוצרי חשמל).

ומה השנה, עוד טרם החג? נתוני גמא ניהול וסליקה מורים על עלייה של 21% בהיקף הקניות לקראת חג הפסח הנוכחי, לעומת החודש הקודם - שיעור דומה לממצאי השנה שעברה, מה שמאושש את ממצאי הסקר: נראה כי מבחינת הישראלים, ערב חג הוא לא הזמן למהפכות בהיקף הצריכה.

הנתונים אלה מבוססים על מיליון קניות שתמורתן שולמה בכרטיס אשראי, ואשר נערכו בכ-6,000 חנויות ובתי עסק בכל רחבי הארץ. על-פי הנתונים הרב-שנתיים של גמא ניהול וסליקה, העלייה הממוצעת בהיקפי הקניות בפסח עמדה על כ-15%, אולם בשנתיים האחרונות זינק הממוצע הרב-שנתי.

"חג הפסח תמיד התאפיין בקנייה מוגברת", אומר יפתח שקד מתנועת "ישראל יקרה לנו". "זאת מסורת עתיקה של עם שלם. יש עוד כמה אלמנטים שעוזרים להגברת הצריכה בתקופה הזו, כמו חילופי העונות ושיפוצים נדרשים אחרי החורף. בשורה התחתונה", הוא מוסיף בהתייחס לממצאי הסקר, "עבור היהודים החג יותר חשוב מהמינוס".

לא עומדים בפיתוי

היועץ הפיננסי צביקה ברגמן מודע לבעייתיות: "בעונה הזו רשתות השיווק, חנויות האופנה, הצעצועים והספרים מפתות את הצרכן להוציא את מיטב כספו על תכולתן", הוא מזכיר. "מבצע גורר קנייה גורר מבצע, ובסוף החג אנו מוצאים את עצמנו מתמודדים עם הוצאות בגובה משכורת או יותר שנעשתה בשבוע ימים בלבד".

דחיית סיפוקים ומודעות ל"טריקים" המופעלים עלינו עומדות בבסיס החיסכון, הוא אומר - ואווירת המבצעים היא האשליה הגדולה ביותר.

"הקניונים השונים יוצאים במבצעי החג", מדגים ברגמן, "וכל החנויות מוציאות למספר ימים דוכנים עמוסים בסחורה לא תמיד עדכנית. הפרסומות מביאות את הקהל, וכולם מסתערים כאילו מצאו שלל רב וקונים מכל הבא ליד.

"הבהילות נוצרת על-ידי מבצע לזמן מוגבל, ובמחשבה שצריך לקנות עכשיו לפני שייגמר ונפסיד את ההזדמנות, לכן אפשר להתפשר על הצבעים, הדגמים, האיכות - העיקר שנרגיש טוב, שלא פספסנו. האווירה של הבהילות לתפוס הזדמנויות עכשיו שולחת את הקונה הממוצע לקנות ללא מחשבה וללא שיקול-דעת, כי המטרה העומדת לנגד עיניו כרגע היא לספק את יצר הזכייה".

איך בכל זאת לצמצם הוצאות בתוך בהלת הקניות?

ברגמן מנסה לספק קווי מתווה בניסיון לצרוך בצורה מתונה יותר גם בעונת הקניות החמה:

* אין קיצורי דרך: לא להתעצל ולא להיות נאמן. כדי לצרוך חכם בכל תחום - אופנה, מזון, צעצועים או מוצרים לבית - בכל פעם מחדש צריך לעשות סקר שוק בכמה חנויות.

* הולכים לבד: בילוי משפחתי בסופרמרקט, ודאי בקניית מתנות לחג, הוא מתכון מצוין להוציא לפחות 20% יותר מאשר בקנייה לבד.

* שלמו במזומן: הגבילו את עצמכם מראש בסכום הקנייה (מתנות, ביגוד, מזון וכדומה) והוציאו סכום כסף מתאים לשימוש במקום לשלם בכרטיס אשראי. כך תראו ותחושו את הכסף בורח מבין אצבעותיכם, ותחושה זו תסייע לכם לבזבז פחות. ההרגשה די דומה אם כרטיס האשראי גוהץ כרגע ב-100 שקל או ב-500 שקל - אולם כאשר אתם סופרים את השטרות, התחושה שונה.

* חיסכון יומי: פעלו כאילו העבודה שלכם היא לחסוך כסף. בצעו פעולות בצורה מחושבת ורשמו לעצמכם כמה חסכתם בכל יום. אתם עומדים להיות מופתעים מאוד בסוף החודש.

* מבחן הפיתוי: חנויות המוכרות מוצרי גורמה יודעות היטב את מלאכת הפיתוי - ביקור קצר 'רק לראות' בחנות שכזו מרוקנות כמה מאות שקלים מחשבון הבנק. תוכלו לחסוך הון רק מעצם ההימנעות מכניסה "להצצה בלבד" - כי המציץ נפגע.

* חשבו בהיגיון: זה לא תמיד נכון שהמוצר היקר ביותר הוא תמיד גם הטוב ביותר. גם במחיר בינוני אפשר לקנות מוצר טוב.

* מבצע מיותר: המבצעים בקופות, כאשר הקופאית שואלת אתכם אם אתם רוצים לרכוש מוצר במבצע, מטרתם להוציא מכם עוד כסף. אם הייתם צריכים את המוצר הזה באמת, הייתם מכניסים אותו לרשימה מלכתחילה.

* כוח המיקוח: אל תחששו להתמקח על מחירים במקום שבו מקובל לעשות זאת. נותני השירות והמוכרים תמיד יעדיפו להרוויח קצת פחות מלא להרוויח בכלל. הכלל הוא לעשות זאת בחוכמה ולהמשיך לכבד את העומד מולכם כל העת. עשו זאת בנחת וללא התלהמות.

* חפשו הנחות: ברכישת מוצר בסכום של אלפי שקלים ומעלה, ככל שתגיעו לדרגת הניהול הבכירה יותר בחנות - כך תשיגו מחיר טוב יותר. תמיד תוכלו לקבל עוד הנחה מהמנהל לאחר המחיר שסגרת עם המוכרן שלו.

* חשבו על הפתעות: שמרו תמיד סכום להוצאות לא צפויות. היכולת לשלם סכומים אלה ולא להכניס אותם לגלגל התשלומים ובכך להכביד על התקציב תסייע לכם לשמור על תקציב מאוזן.

גובה ההוצאה
 גובה ההוצאה