גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקזיט ישראלי: אורידיון תימכר לקובידיאן ב-346 מיליון דולר

קובידיאן האמריקנית רכשה את סופרדיימנשן הישראלית לפני כחודש העסקה מבוצעת בפרמיה של 76% על מחיר המניה בשוק ■ אלן אדלר, יו"ר ומנכ"ל, יקבל 24 מיליון דולר

זהו. חברת ציוד רפואי ישראלית נוספת עושה את דרכה לזרועות של משקיע זר. אורידיון הירושלמית, שפיתחה ציוד רפואי לכימות ואפיון רמות הפחמן הדו חמצני (CO2) בדם, נמכרת לקובידיאן (Covidien) האמריקנית תמורת 346 מיליון דולר במזומן - 300 מיליון דולר בנטרול המזומן שיש לאורידיון בקופתה.

קובידיאן, נזכיר, רכשה רק באחרונה חברה ישראלית אחרת, סופרדיימנשן, תמורת 350 מיליון דולר, כך שנראה שהחברה בחרה לצאת למסע קניות בארץ, ולא ממש זול. סופרדיימנשן החזירה למשקיעיה לא מעט, והמקרה של אורידיון די דומה, וממחיש שוב את השגשוג של תעשיית הציוד הרפואי הישראלית.

קובידיאן רוכשת את אורידיון, הנסחרת בבורסת ציריך, לפי מחיר של 21.08 פרנק שוויצרי למניה (23 דולר) - פרמיה יותר ממכובדת של 76% על מחיר המניה הבוקר, ופרמיה של 91% על מחיר המניה הממוצע בחודשיים האחרונים. במילים קצת יותר פשוטות, קובידיאן רוכשת את אורידיון לפי שווי כמעט כפול משוויה הבורסאי.

אורידיון (Oridion), שהוקמה לפני 25 שנה (ממש השנה חוגגת החברה חצי יובל להקמתה), מפתחת ציוד רפואי למדידת CO2 או בעגה המקצועית קפנוגרפיה (Capnography) - כימות ואפיון של רמות הפחמן הדו חמצני בתהליך הנשימה. קפנוגרפיה היא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיקוח על חולים שנמצאים באשפוז ממושך לאחר ניתוח, או ממתינים בחדר מיון.

בתהליך הנשימה אנו שואפים חמצן ונושפים CO2 אך אם אנו לא נושמים נכון או צוברים אוויר בריאות מבלי לפלוט אותו, אותו CO2 הופך לרעיל כי הוא תופס את מקומו של החמצן, ומשקלו הסגולי הגבוה משל החמצן מגדיל את הסיכויים למות מחנק במקומות סגורים ונמוכים כמו מרתפים וחדרים אטומים. לכן, הקפנוגרפיה הפכה לאינדיקטור הראשון שמזהה קשיי נשימה, ואורידיון הפכה לחברה שהפתרון שפיתחה לפני למעלה משני עשורים, מציל חיים.

קובידיאן, שנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 26 מיליארד דולר, מתכננת לשלב את הפעילות של אורידיון ביחידה עסקית של החברה שעוסקת בהנשמה וניטור חולים, ולהפוך "את אורידיון למרכז ידע ומצוינות בתחום הקפנוגרפיה", דברי הודעת החברה.

"קובידיאן פנו אלינו לפני 9 חודשים, ולא מיד קפצנו על ההצעה שלהם", מספר וולטר טבצ'ניק, סמנכ"ל הכספים של אורידיון. "הם הלכו וחזרו עד שבפברואר האחרון הם באו עם הצעה שלא יכולנו לסרב לה", הוא אומר. לדבריו, "אם היינו צריכים למצוא מישהו שיקנה אותנו - אובידיאן היא הרוכשת הכי מתאימה".

טבצ'ניק מדגיש כי מרכז המו"פ של החברה בארץ, שיושב בירושלים, יוותר על כנו. "זה היה חלק מתנאי העסקה שהגדרנו".

"ערוצי המכירה של קובידיאן יאפשרו לאורידיון להגביר את קצב החדירה של פתרונותיה לסביבות רפואיות קיימות וחדשות", ציין אלן אדלר, יו"ר ומנכ"ל החברה. רוברט וויט, נשיא פעילות מערכות ההנשמה והניטור של קובידיאן, ציין כי "הפתרונות של אורידיון מהווים תוספת מצוינת לפורטפוליו המוצרים הנוכחי של החברה". אדלר, יו"ר ומנכ"ל החברה הנרכשת, צפוי לקבל 24 מיליון דולר ברוטו.

מימין: אלן אדלר, יו"ר ומנכ"ל, ו-וולטר טבצ'ניק, סמנכ"ל הכספים אורידיון / צילום: תמר מצפי

הרוח החיה והשקטה שמאחורי אורידיון

המרוויח הגדול ממכירת אורידיון הוא יו"ר ומנכ"ל החברה, אלן אדלר. אדלר מחזיק כרגע בשיעור של 6.6% מהון המניות של החברה (בדילול מלא), וזה אומר שמכירת החברה תניב לו 24 מיליון דולר (ברוטו לפני מס), שהם 90 מיליון שקל בקירוב - אקזיט בהחלט נאה.

ההחזקה של אדלר כוללת אופציות ברות מימוש, שכולן נמצאות הודות לעסקה עמוק "בתוך הכסף", ולכן שווי המזומן שיקבל הוא ברוטו, לפני תשלום תוספת המימוש של האופציות למניות.

אדלר, שאינו נמנה על מייסדי החברה, החל לכהן כדירקטור בחברה בשנת 1994, וכמנכ"ל מאפריל 2004. בעברו שימש כיועץ ושותף בחברת הייעוץ מקינזי, ובעברו הרחוק יותר היה שותף בקרן ההון סיכון של אוורגרין.

אדלר, למרות שני כובעיו, נחשב לרוח החיה אך השקטה שמאחורי אורידיון. לתקשורת הוא לא מרבה להתראיין, ומי שבעיקר מייצג את החברה מול התקשורת ומול שוק ההון הוא וולטר טבצ'ניק, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל כספים.

הבליץ הישראלי של קובידיאן

קובידיאן שברה היום שיא כאשר רכשה, תוך פחות מחודש, שתי חברות תמורת כמעט 700 מיליון דולר. אף חברה גלובלית לא השקיעה בישראל סכום גדול כל כך בטווח זמן קצר כל כך. מלבד ג'ונסון אנד ג'ונסון, קובידיאן היא כעת הרוכשת הגדולה ביותר של חברות מכשור רפואי בישראל מאז תחילת שנות ה-90.

שתי הרכישות הן בתחום של רפואת ריאות (רפואה פולמנולוגית), תחום שהולך ומתפתח לאחר שנזנח מעט במשך מספר שנים. עם זאת מדובר בחברות שונות: אורידיון היא חברת ניטור ואילו סופרדיימנשן היא חברה לאבחון וטיפול פולשני בגידולים בריאות. לפני כשבוע רכשה קובידיאן גם חברת מנשמים בשם ניופורט.

קובידיאן הייתה חטיבת הבריאות של תאגיד טייקו השוויצרי-אמריקני, ופוצלה ממנו לפני כארבע שנים. כוים קובידיאן נסחרת ב-NYSE לפי שווי שוק של 26 מיליארד דולר וב-2011 רשמה מכירות של 11.7 מיליארד דולר. בשבועיים האחרונים, בין היתר על רקע שתי הרכישות הקודמות, עלתה מנייתה בשיעור של 4%.

קובידיאן מתמחה בתחום הניתוחים הזעיר פולשניים, עם מוצרי לפרוסקופיה ואיחוי וחיבור רקמות, יש לה פעילות בתחום ניטור החולים בבתי החולים והיא משווקת ציוד לחדרי ניתוח. בנוסף, יש לה פעילות בתחומי הפרמצבטיקה והגנריקה, אך לאחרונה היא הביעה כוונה להוציא פעילות זו ולהפוך לחברה עצמאית, בעיקר כדי לא להתמודד עם לחצי המחירים בשוק הגנרי.

קובידיאן הורידה באחרונה את צפי המכירות שלה ל-2012 לעומת 2011. הסיבה העיקרית היא אי הוודאות הכללית שפוקדת את שוק המכשור הרפואי האמריקני, ולחץ על המחירים מצד חברות הביטוח. אלו כנראה גם הסיבות המובילות את החברה לצמיחה מוגברת באמצעות רכישות, גם מחוץ לארה"ב.

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן