מופז: "לתת לפלסטינים 100% מהדרישות הטריטוריאליות"

את הדברים אמר מופז בראיון לעיתון ה"ניו יורק טיימס" ■ מופז אמר בראיון: "איראן גרעינית זה לא האיום הגדול ביותר על ישראל" ■ יו"ר האופוזיציה טען גם שבהינתן התמריצים הנכונים המתנחילם יעזבו את ההתנחלויות

שאול מופז תפס רק השבוע את מקומה של ציפי לבני כיושב ראש האופוזיציה, אחרי שגבר עליה במרוץ לראשות קדימה. אחרי שהבטיח להוביל את המפלגה המדשדשת בסקרים לניצחון על נתניהו וקרץ למצביעי הימין כשביקר בכותל המערבי - נראה כי כעת הוא מבצע פנייה חדה שמאלה בעמדותיו.

בריאיון מיוחד שהעניק בערב החג לעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס", שטח מופז את משנתו המדינית וטען כי הפתרון שייאמץ, אם ייבחר לראשות הממשלה, יהיה "להיענות ל-100% מהדרישות הטריטוריאליות של הפלסטינים".

מופז הוסיף ואמר כי על ישראל לשמור בידיה את גושי ההתנחלויות, אולם לתת לפלסטינים 100 אחוזים מדרישותיהם הטריטוריאליות באמצעות חילופי שטחים, וכי הוא מאמין כי ניתן להגיע לסיכום בסוגיות הגבולות והביטחון בתוך שנה אחת בלבד. "נתחיל ממדינה פלסטינית זמנית על 60 אחוזים מהשטח, ונמשיך לשאת ולתת על השאר", הצהיר מופז.

על מה שיעלה בגורל הישראלים המתגוררים בהתנחלויות בשטחים אותם הוא קורא להעביר לריבונות פלסטינית, ציין מופז כי "אם יוענקו להם התמריצים הנכונים - הם יעזבו את בתיהם. מי שלא - ייאלץ להתפנות". לדבריו, אחרי השלמת המהלך המדיני שהוא מתכנן - תוכל הממשלה להשקיע משאבים רבים יותר בתחום החברתי ובשיפור חיי האזרח.

"הסכנה הגדולה ביותר לישראל אינה איראן גרעינית"

מופז המשיך בקו התקיף שהוא מוביל נגד הממשלה והעומד בראשה בכל הנוגע לאיום הנשקף מטהראן, וציין כי ההתמקדות של נתניהו בנושא האיראני מסיטה את תשומת הלב הציבורית מעניינים חשובים יותר, כמו תהליך השלום עם הפלסטינים, הפסקת הבנייה בהתנחלויות או הפערים החברתיים.

"הסכנה הגדולה ביותר לקיומה של ישראל אינה איראן גרעינית", אמר מופז בריאיון. "האיום המהותי ביותר הוא מצב שבו תחדל ישראל להיות מדינה יהודית. לכן, הקמת מדינה פלסטינית היא לגמרי אינטרס ישראלי". מאידך, התעקש ראש האופוזיציה כי אם יבוא הזמן שבו רק תקיפה תוכל לעצור את תכנית הגרעין האיראנית, ו-"אלוהים ישמור אם נשיא ארה"ב יחליט לא לתקוף", אזי הוא יתמוך בצעד שיבצע ראש הממשלה - אם כי הוא לא צופה שכך יקרה.

בליכוד תקפו: מופז מתכוון לגבולות 1967 - או 1947?

באשר לדרך הפוליטית שהוא מתכוון להוביל, הבהיר מופז כי חרף דיווחים קודמים בנושא - אין לו שום כוונה להצטרף לממשלה הקיימת. "אני מתכוון להחליף את נתניהו", הוא אמר באופן נחרץ בריאיון - והדגיש: "בשום מצב לא אהיה חלק מממשלתו".

זמן קצר אחרי פרסום הריאיון, וכצפוי, לא איחרו להגיע התגובות מימין. ראש צוות התגובות של הליכוד, ח"כ אופיר אקוניס, עקץ כבר את יו"ר האופוזיציה בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: "מר מופז, שאתה אומר ל'ניו יורק טיימס' שיש להעניק לפלסטינים 100% מדרישותיהם, אתה מתכוון לקוי 1967 או 1947? שבוע טוב ומועדים לשמחה".

ואולם, בסביבתו של מופז מתעקשים על עמדותיו כפי שצוינו בריאיון. ח"כ יוחנן פלסנר מקדימה אמר לחדשות 2 באינטרנט כי "כמו בתחום החברתי כך גם בתחום המדיני, תוכנית מופז מחזירה לציבור השפוי והציוני במדינת ישראל את התקווה שאפשר גם אחרת. תוכניתו של מופז מציגה את ישראל כמדינה שוחרת שלום ובמקביל שומרת על האינטרסים הביטחוניים שלנו, תוך כדי הידוק הבריתות הלאומיות והאזוריות".

פלסנר הוסיף: "אני מצפה מדובריו השונים של נתניהו להתחיל לנהוג בממלכתיות ובאחריות ולחדול ממרוץ החנופה הבלתי פוסק כלפי עשרות אלפי מתפקדי הליכוד מקרב המתנחלים והימין הקיצוני".